Aktuális akciók
Évindító akciókÉvindító akciók Romantikus ajánlatokRomantikus ajánlatok Húsvéti ajánlatokHúsvéti ajánlatok További ajánlatok

Új módszerek a tavaszi megújuláshoz

2017. 02. 15. 20:20
Forrás: termalfurdo.hu
Egészség
A világ egyik legolvasottabb életmód magazinja minden évben elkészíti a legjobb és leghatékonyabb diéták rangsorát. E lista élvonalából adunk most segítségként egy kis gondolatindító ízelítőt.
A tavasz közeledtével egyre többen böngészik a diéta magazinokat, keresvén a legtutibb módszert az álomalak eléréséhez. A kínálat óriási, a döntés nehéz. A U.S. News & World Report összeállításából választottuk ki a legígéretesebbeket. Ne feledjék, bármelyik fogyókúrás módszer mellett döntenek is, a legfontosabb, hogy az új étrend életmóddá is váljon, melyben jól érzik magukat.
A magazin rangsorát évek óta vezeti az idén is első helyre kerülő a DASH diéta, amelyet – ha nem is feltétlenül ezen a néven – egyre többen ismernek és alkalmaznak Magyarországon is. A módszert eredetileg a magasvérnyomás-betegség megelőzéséhez és kezeléséhez állítottak össze, teljes neve Dietary Approches to Stop Hypertension, ami annyit tesz: diéta a magas vérnyomás megállításának elősegítésére. Az étrend alapját a zöldségek, a gyümölcsök és a zsírszegény tejtermékek alkotják, fontos összetevői a halak, a szárnyasok, a hüvelyesek, az olajos magvak és a növényi olajok. Nem tiltott, de csak nagyon kis mennyiségben engedélyezett az édességek, cukrozott italok és a vörös húsok fogyasztása, és kiemelten fontos a csökkentett só fogyasztás. A DASH diéta alkalmazásakor figyelni kell a bevitt kalória mennyiségre, az életmód program betartásával kb. 1800-2000 kalóriát vihetünk be naponta.
A mediterrán étrendet a Földközi-tenger környékén élő emberek milliói alkalmazzák évszázadok óta. Eredetileg nem diétának indult, ők egészen egyszerűen így táplálkoztak, de a tudományos kutatások alátámasztották, hogy az ilyen étrend szerint étkező emberek körében jóval alacsonyabb a szív- és érrendszeri megbetegedések aránya, mint a más vidékeken élők körében. Így a mediterrán népek étrendje diéta formájában az életmód magazin listájának második helyén végzett az idén. A diéta alapja a bőséges zöldség és gyümölcsfogyasztás, a rendszeres tej-, bor-, burgonyafogyasztás, nagy hangsúlyt fordít az olívaolaj felhasználásával készült ételekre, de gazdag tengeri halakban és diófélékben is. A mediterrán étrend úgy is megvalósítható, ha ragaszkodunk a hagyományos magyaros konyha ízeihez, bár ilyenkor nehezebb betartani az alapelveket.
A magazin legjobb diétákat soroló listáján a harmadik helyre MIND étrend került. A mind szó magyarul szellemiséget, gondolatokat jelent, így egyértelmű, hogy ez a módszer nemcsak a fogyást, de a hatékonyabb agyműködést is támogatja. A MIND egy olyan étrend, amely 15 ételtípust különít el: ebből 10 jótékony hatással van az agyra, és 5 egészségtelennek minősül. A diéta szerint az első csoportba tartoznak a leveles és egyéb zöldségek, a diófélék, a bogyós gyümölcsök, a bab, a teljes kiőrlésű gabona, a hal, a baromfi, az olíva olaj és a bor. Az egészségtelen ételcsoport részei a vörös húsok, a sajt, a vaj, a margarin, a tészta, az édességek, az olajban sült ételek és gyorsételek. A MIND diéta alkalmazói minden másnap babot és baromfit esznek, hetente legalább kétszer esznek bogyós gyümölcsöt és lehetőség szerint minél többször esznek halat. A napi étkezés része a teljes kiőrlésű gabona, a saláta és naponta egy pohár bor.
A U.S. News & World Report rangsorának élvonalába került a furcsa nevű flexiterian diéta is, amely – bár nem zárja ki a húst az étkezésből – de vegetáriánus alapokon nyugszik. A lényege, hogy többnyire növényi eredetű ételekből kell összeállítani a napi menüt, de azért minden héten pár alkalommal hús is kerülhet a tányérra. A hús helyettesítésére tojást, a tofut, a hüvelyeseket, a dióféléket és magvakat ajánlják fehérje pótlékként. A flexitarian diéta napi ötszöri étkezést ír elő, ezzel rendszerességre szoktatja követőit. A diéta szigorúan meghatározza a bevihető kalóriamennyiséget és annak eloszlását, ezzel megakadályozza a habzsolást és a nassolást. Amellett, hogy oda kell figyelni a táplálkozásra, a flexiterian diéta napi fél óra mozgást ír elő követőinek.
A Weight Watchers ( súly figyelő) elnevezésű diéta eredetileg ételkiszállításként indult, így könnyebb volt betartani az étrendet, amely minden ételhez egy pontszámot rendel, a fehérje-, szénhidrát-, zsír-, rost-, illetve kalóriatartalom alapján. A pontszámok ma már az ételek alapanyagaihoz is hozzárendelhetőek, ezek alapján pedig otthon is előállítható a speciális napi menü. A diéta elsősorban a magas rosttartalmú élelmiszerek fogyasztását javasolja, hiszen ezek feldolgozása több energiát emészt fel. Alacsony pontszámot általában az alacsony kalóriatartalmú, alacsony glikémiás indexű ételek kapnak. A módszer előnye, hogy a kevésbé egészséges ételeket sem zárja ki, csak kisebb adagokat engedélyez belőle.
Már nálunk is egyre többeknek cseng ismerősen a Mayo diéta neve, amely Amerikában már évek óta nagyon kedvelt módszernek számít. Az elmélet a minnesotai Mayo Klinikán született meg valamikor 2010 környékén, innen kapta a nevét. A diéta részben a táplálkozásra koncentrál, előírja, hogy mit és mennyit ehetünk. Favorizálj a gyümölcsök, zöldségek, teljes kiőrlésű gabonák, a bab, a hal, a sovány húsok és telítetlen zsírok fogyasztását. Szinte bármit ehetünk, csak kis mennyiségben, odafigyelve. Ami pedig ennél is fontosabb, hogy a diéta az étrend mellett napi fél óra mozgást is előír. Ez az életmódváltás kezdetén lehet akár csak napi fél óra séta, vagy könnyű torna is, ami rendszeresen végezve nagyon nagy lépést jelent egy olyan embernek, aki korábban fel sem állt a kanapéról.

Szóljon hozzá