Aktuális akciók
Évindító akciókÉvindító akciók Tavaszi akciókTavaszi akciók További ajánlatok

Hét védőpajzs az influenza ellen

2019. 02. 11. 19:50
Forrás: termalfurdo.hu
Egészség
Bár még javában tart a tél, lassan már enyhül az idő. Ennek természetesen örülünk, de annak már kevésbé, hogy az időjárási frontok harcával együtt jár az influenza terjedése is.
Tüsszögő, köhögő, fáradtan botorkáló emberekkel találkozunk mindenütt. Vajon van esélyünk megmenekülni a járvány elől? Garancia nincs, de egy-két hatékony védekezési módszert azért ajánlhatunk.
Az influenza fertőzés, amely szezonálisan sok embert érint. Bárki elkaphatja a vírust, ami enyhe vagy súlyos tüneteket okozhat. Az influenza tünetei közé tartozik a láz, a végtag fájdalom, az orrfolyás, a köhögés, a torokfájás és az erős fáradtság. A légúti problémák és a gyengeség mellett a vírus egyes törzsei gyomorpanaszokat, hányást és hasmenést is okozhatnak. Az influenza korai tüneteinek időben való felismerése megakadályozhatja a vírus terjedését, és elősegítheti a betegség kezelését, mielőtt rosszabbodna. Sőt, ennél még jobb hír, hogy amint minden más betegség, az influenza is megelőzhető, vagy legalábbis elérhetjük, hogy enyhébb tünetekkel vészeljük át a megbetegedést. Összegyűjtöttünk hét fontos szabályt, amelyet a megelőzés érdekében fontos betartanunk.

1. Minél gyakrabban mossunk kezet

Mivel az influenzavírus hosszú időn, akár egy teljes napon át is megél a szabad levegőn, jól tesszük, ha sűrűn mosunk kezet, lehetőség szerint fertőtlenítő kézmosóval. Ez különösen fontos étkezés előtt és után, illetve amikor hazaérünk. Jó, ha mindig van nálunk fertőtlenítő gél, hogy a tömegközlekedés után vagy a munkahelyen, esetleg a boltokban is tisztán tarthassuk a kezünket. Érdemes odafigyelni, hogy minél kevesebbszer emeljük az arcunkhoz, különösen az orrunkhoz és a szánkhoz a kezünket, használjunk ilyenkor zsebkendőt.

2. Kerüljük a tömeget és a zárt térbe szervezett rendezvényeket

Az emberek és vele együtt a vírusok elkerülése legtöbbször nem egyszerű dolog. A tömegközlekedésről nem mondhatunk le, dolgozni és bevásárolni is muszáj elmenni és persze az óvodai és iskolai csoportok is jelentős víruslelőhelyet jelentenek ilyenkor. De ha az influenza-szezonban próbáljuk kerülni az olyan szabadidős programokat, ahol sok emberrel lennénk egy helységben, sokat tehetünk egészségünk megóvása érdekében. Érdemes pár héttel elhalasztani a színházat, a mozit, a játszóházat és a nagy bevásárlóközpontok látogatását. Akinek gyenge az immunrendszere vagy épp felgyógyulóban van valamilyen betegségből, ne szégyelljen arcmaszkot viselni a nyilvános helyeken.

3. Erősítsük az immunrendszerünket

Az immunrendszer megerősítése és szinten tartása fontos és hatékony módja annak, hogy védekezzünk az influenza ellen. Az erős immunrendszer segíti a szervezetet a fertőzések leküzdésében, ha pedig mégis megbetegszünk, csökkenti a tünetek súlyosságát. Az szervezet immunitásának megteremtése érdekében éjszakánként legalább hét és fél órát kell aludni, és szükség van rendszeres mozgásra is, legalább 3x30 percre hetente, valamint figyelni kell azt is, hogy elég zöldséget, gyümölcsöt fogyasszunk. Sokan „mesterséges úton”, vitaminokkal, multi készítményekkel is karban tartják magukat, ilyenkor nem árt egyeztetni a háziorvossal, hogy pontosan mire van szükség a megfelelő védelemhez.

4. Takarítsunk sűrűbben a megszokottnál

Ha valakinek már bejutott az otthonába az influenza, csökkentheti a fertőzés kockázatát, ha tisztán tartja és fertőtleníti a házban lévő felületeket, ez ugyanis elpusztíthatja a baktériumokat. Használjon fertőtlenítőszer-tisztítószert, naponta többször törölje le a telefont, a számítógép billentyűzetét, a játékokat, a távirányítókat, a villanykapcsolókat és más felületeket. Aki már influenzás családtagot ápol, annak érdemes maszkot viselni, így talán kisebb eséllyel kapja el a kórt.

5. Forduljunk időben orvoshoz

Sokan úgy gondolják, ha megfáztak, azaz náthásak, nem szükséges az otthoni pihenés. Pedig a náthát is vírusok okozzák, amelyek főként cseppfertőzéssel fertőznek, a levegőben terjednek vagy különböző használati tárgyakon találhatóak. Ezért, ha betegek vagyunk, mindenképp érdemes néhány napot otthon töltenünk annak érdekében, hogy minél hamarabb meggyógyuljunk, és ne fertőzzünk meg másokat. Ha pedig hirtelen felszökik a lázunk, levertnek érezzük magunkat és izomfájdalom jelentkezik, akkor előfordulhat, hogy influenza vírussal fertőződtünk. Ebben az esetben érdemes háziorvoshoz fordulni, aki az alapos kivizsgálás után eldönti, hogy milyen további kezelésre van szükség. A fő tünetek közé tartozik a láz, köhögés, torokfájás, testfájdalom, fejfájás, fáradtság és orrfolyás. Ha az első 48 órában kezelik a tüneteket, egy vírusellenes szer lerövidítheti az influenza időtartamát és csökkentheti a betegség okozta komplikációk kockázatát.

6. Éljünk a védőoltás lehetőségével

Az injekció nem véd mindentől, de sok ismert vírustörzs támadása kivédhető a segítségével. Aki viszont emellett a védekezési módszer mellett dönt, annak számolni kell vele, hogy az oltás által okozott védettség kialakulásához két-három hétre is szükség lehet, így nem elég akkor beadatni, amikor már tombol a járvány. Ráadásul egy nátha vagy egyéb megbetegedés is nehezítheti az oltóanyag beadását, így nem érdemes megvárni a fertőzés elterjedését. Különösen ajánlják a szakemberek a védőoltást 60 év felettieknek, kórházi dolgozóknak, kisgyermekeknek 6 hónapos kor után a gyermekeknek készült vakcinával, vagy olyan személyeknek, akik munkájuk miatt nagyobb közösséggel érintkeznek.

7. Nem mindegy, mit eszünk

Oda kell figyelni a táplálkozásra, sok zöldséget és gyümölcsöt és minél kevesebb cukrot és zsíros ételeket fogyasztani. A legjobb döntés a minőségi, magas fehérjetartalmú ételek, mint a hal, a sovány húsok és a bab fogyasztása - ezek segítenek a fehérvérsejtek képződésében. Az immunrendszernek ilyenkor jót tesznek a színes gyümölcsök és zöldségek, és a bennük található antioxidánsok, valamint az omega3 zsírsavat tartalmazó ételek (halak, magvak és csonthéjasok) fogyasztása. Az antioxidánsok bevitele is nagyon fontos ilyenkor, ehhez hasznos lehet a kurkuma nevű fűszer fogyasztása. A D vitamin is nagyban erősíti az immunrendszer, ezért jól tesszük, ha a téli időszakban sok gombát, májat, tojást és tejterméket.

Ha van véleménye, kérdése a cikkel kapcsolatban, szóljon hozzá a Facebookon. Kattintson ide