Aktuális akciók
Őszi akciókŐszi akciók TOP 10 őszi fürdőtippTOP 10 őszi fürdőtipp További ajánlatok

Ami nélkül nem győzhet a testünk: magnézium, a legjobb csapatjátékos

2016. 03. 25. 18:50
Forrás: termalfurdo.hu
Egészség
A magnézium az egyik legfontosabb, az élethez nélkülözhetetlen ásványi anyag, amely a szervezet számos fontos folyamatának elengedhetetlen kelléke. Sokszor nem tulajdonítunk neki elég nagy jelentőséget, pedig a magnézium olyan, mint egy jó mellékszereplő a filmekben, vagy egy jó hátvéd a fociban.
Igazi csapatjátékos, hiszen – a hasonlatnál maradva – nem ő a film főszereplője és nem ő rúgja a meccsen a gólokat, de a sztori nem működhetne és a győzelem nem jöhetne létre nélküle.
 
A magnézium jelenléte szükséges több mint 300, az emberi szervezetben végbenő kémiai reakcióhoz. A magnézium elengedhetetlen a normális kalcium-, nátrium-, kálium- és foszforegyensúly fenntartásához, az ioncseréhez, valamint a C-vitamin hasznosulásához.

A magnézium növeli az energiaszintet

A magnézium egyik legfontosabb szerepe, hogy segítse a szervezet energiaellátását. Támogatja a cukor-, zsír-, fehérje-, nukleinsav anyagcserében és egy sor más folyamatban nélkülözhetetlen kötődését a különböző enzimekhez, amelyek az emberi szervezet anyagcsere folyamatait katalizálják.

Elősegíti a vázizmok működését

A kalciummal együttműködésben meghatározó tényezője a magnézium az izomműködés szabályozásának. Leegyszerűsítve: a kalcium az izmok összehúzódásáért, a magnézium pedig ezek ellazulásért felel, és, optimális esetben, a szervezetben kétszer annyi kalcium található, mint magnézium. A nem megfelelő magnézium bevitel miatti magas kalciumszint ismert következményei az izomgörcsök.

Segíti a vérellátást

A kalcium és a magnézium a szívizom, valamint az erek és a belső szervek falát képező sima izomzat működését is befolyásolja. A verőerek és a szív sejtjeiben a magnéziumhiány miatt kialakuló merevség akadályozza az egészséges működést; a szív vérellátását biztosító koszorúerek összehúzódásának fokozódásával romlik a szív vérellátása, a szív kisebb hatásfokon tudja végezni a munkáját, mindez pedig szívbetegségekhez vezethet.

Erősíti a csontokat

A magnézium kulcsszerepet játszik a csontok anyagcseréjében. A kutatók azt tapasztalták, hogy még egy enyhe, de folyamatos magnéziumhiány is csontritkuláshoz vezethet. Ennek az is oka lehet, hogy ha csökken a magnézium bevitel, a pajzsmirigy működése is alábbhagy, ez pedig a kalcium felszívódását hátráltatja a belekben.

A magnézium természetes forrásai

A magnézium elsősorban a sötétzöld színű zöldségekben, citrusfélékben, olajos magvakban valamint a hüvelyesekben található meg. Amerikai tudósok összeállítása szerint a tíz legtöbb magnéziumot tartalmazó élelmiszer: spenót, mángold, tökmag, joghurt vagy kefir, mandula, bab, avokádó, füge, étcsokoládé és a banán. Érdemes tudni, hogy a magas zsírtartalmú étrend megnehezíti a magnézium felszívódását, míg a főzés csökkenti a táplálékban lévő természetes magnéziumtartalmat.

Az ásványvíz is meglepően gazdag lehet magnéziumban, de fontos szem előtt tartanunk, hogy Magyarországon az ásványvizeink magnézium tartalma:13-62 mg/l értékek között változik, így a legnagyobb érték is csupán a napi szükséglet 18%-át teszi ki, 1 liter természetes ásványvíz elfogyasztása esetén.