Aktuális akciók
Évindító akciókÉvindító akciók Csobbanj a télbe!Csobbanj a télbe!

Fáj a dereka vagy fogyna? Tornázzon vízben

2016. 05. 18. 19:30
Forrás: termalfurdo.hu
Egészség
Az aquafitnesz, más néven vízi torna segít megszabadulni a mindennapi stressztől, de hatékonyan működik az izomhúzódások kezelésében és támogatja a fogyókúrát is, az egyik legkellemesebb edzésmódszerek egyike. Ismerjük meg közelebbről!

Vízi torna – nem csak idősek sportja

Aki a vízi tornát első ránézésre olyan komolytalan sportnak ítéli, amit csak nyugdíjas nénik végeznek, nagyot téved. A közegellenállással és a felhajtóerővel való folyamatos küzdelem embert próbáló feladat. A viccesnek és egyszerűnek ható mozgás sokkal megerőltetőbb, mint gondolnánk, viszont ha lelkiismeretesen végezzük a szivacssúlyzóval és bokára csatolt nehezékkel kiegészített gyakorlatokat, az aquafitnesz nagyon hatékony mozgásforma lehet bárki számára. A foglalkozások mély, illetve sekély vízben is történhetnek, de a mély vízben tartózkodás sem igényel úszástudást, mert egy speciális, fűzőhöz hasonlító öv egyenesen tartja a törzset, és fenntartja a résztvevőket. A feladatok nemcsak az állóképességet, hanem az erőt is fejlesztik, de javul a mozgáskoordináció, az egyensúlyérzék is.

Egy vietnámi veterán volt a „felfedező”

Az aquafitness történetének gyökerei az ókorba nyúlnak vissza. Már Hippokratész felismerte a hőmérséklet testre gyakorolt hatásait, számos megbetegedés kezelésére javasolta a vízben végzett terápiát. Aszklepoidesz volt az, aki először kereste a vízben végzett tornában rejlő lehetőségeket. A ma ismert aquafitnesst végül egy amerikai katona, Glenn McWaters fejlesztette ki a nyolcvanas években. McWaters atléta volt, akit egy komoly sérülés után nem engedtek futni az orvosok. A férfi azonban kifejlesztett magában egy speciális, medencében végzett rehabilitációs vízi tornát, amely annyira megerősítette lábát, hogy újra engedélyezték számára a futást.
 
McWaters-nek köszönhetően az aquafitnesz gyorsan népszerűvé vált, először csak a gyógyításban, de később elterjedt egész Amerikában, majd meghódította Európát. Európa nyugati országaiban a ’90-es években jelent meg, majd 1998–99-ben hallatott először magáról hazánkban. Eleinte Budapesten indultak aquafitnesz tréningek, mára viszont már több nagyobb és kisebb városban is ki lehet próbálni ezt az új sportágat. A strandokon, fürdőkben is egyre gyakrabban találkozhatunk a vendégcsábító vízi gimnasztikával, vízi aerobikkal, ami a sportág népszerűségének növekedését mutatja.

Gerincbántalmaktól szenvedőknek, kismamáknak is ajánlott

A szakemberek bárkinek jó szívvel ajánlják a vízi tornát, de természetesen van néhány speciális eset, amikor az aquafitnesz lehet az egyetlen igazi megoldás a mozogni vágyók számára. Ízületkímélő hatása miatt javasolt ortopédiai műtéten átesetteknek, reumatológiai betegségben, illetve porckorong problémákban szenvedőknek. Javasolt még a vízi aerobik fogyni és erősödni vágyóknak, akik a víz közegellenállását tudják kihasználni, mely legalább 12-szerese a levegőjének. E szám hatványozódik, ahogy a mozgás ereje fokozódik. A vízben való mozgáskor az izmok tónusosabbakká válnak, és több kalóriát tudunk elégetni, egy óra intenzív vízi gimnasztika során akár 400-500 kcal-t is. Speciális célcsoportot képeznek a kismamák, a vízben ugyanis kevésbé zötykölődnek, mint bármely szárazföldi sportág végzésekor, így kíméletesen át tudják mozgatni minden porcikájukat.

Hatékony fogyókúrázóknak, támogatja a lelki egyensúlyt

A fogyni vágyóknak azért előnyös, mert az ízületeiket kevésbé terhelik, ugyanakkor a mozgás nagyon intenzív. Ráadásul edzők elmondása szerint a dundik gátlásai is feloldódnak a vízben, és nem érzik olyan kellemetlenül magukat, mint mondjuk egy konditeremben. Az aquafitnesz optimális lehet krónikus légúti betegségben szenvedőknek is, hiszen a víz alatti mozgás folyamán szabadabbá válik a légzés, mely a vér oxigéntelítettségét kedvezően befolyásolja. A vízfelszín feletti uszodai párás levegő jó hatással van a légzésre és biztosítja a pollenmentes környezetet. S végül mint minden vízben történő mozgás, az aqua fitnesz is hatékony pszihoszomatikus zavarok és depresszió esetén, hiszen a víz pihentető, stresszoldó hatása ez esetben is a lelkünk békéjét szolgálja.
Iratkozzon fel értesítéseinkre, hogy ne maradjon le a fürdőkkel, fürdővárosokkal kapcsolatos legfontosabb és legfrissebb hírekről! Kattintson az alábbi gombra...