Aktuális akciók
Őszi akciókŐszi akciók TOP 10 őszi fürdőtippTOP 10 őszi fürdőtipp További ajánlatok

Vérnyomás diéta – Mit ehet, és mit kerüljön el?

2019. 03. 29. 19:29
Forrás: termalfurdo.hu
Egészség
Ha magas vagy alacsony vérnyomásunk nem egy betegség előjele, akkor egészség életvitellel, étkezéssel, rendszeres mozgással segíthetünk megszüntetni e kellemetlen állapotot.

Alacsony vérnyomás

Minél kevesebb vért pumpál a szív az erekbe, annál alacsonyabb a vérnyomás. Leggyakoribb tünete a fáradtság és a szédülés, ha sokáig állunk, vagy nagyobb erőfeszítést teszünk, hirtelen elsötétül a világ, és az ájulás környékezi az embert. Ilyenkor hirtelen felülésnél, felállásnál esik le a vérnyomás.
Különböző betegségekben is gyakori az alacsony vérnyomás, így például nagy vérveszteséget követően, hosszantartó fekvőbetegség után, szívelégtelenségnél és egyes hormonzavarok esetén. Ha nem okoz panaszt, nem igényel kezelést. A rendszeres mozgás, és a jó fizikai állapot, valamint a hideg-meleg váltózuhany is emelheti a vérnyomást. Ez nem egy betegség, hanem állapot, de ha egy betegség tünete, szükséges a megfelelő kezelés.
Mit fogyasszunk, hogy növelni tudjuk vérnyomásunkat?
  1. Fogyasszunk minél több vizet, lehetőleg napi 2 -2,5 litert.
  2. B-12 vitaminban gazdag élelmiszereket együnk, mint a tojás, a gabonafélék vagy a marhahús.
  3. A folsavban gazdag ételek is emelhetik a vérnyomást, mint a spárga, a bab és a máj.
  4. Az átlagosnál ehetünk kicsit több sót is, de túlzásba azért nem szabad vinni!
  5. Próbáljuk ki az édesgyökér teát, melynek rendszeres fogyasztásával szintén emelkedik vérnyomásunk.
  6. Ajánlottak még az élénkítő élelmiszerek, mint a kávé, a zöld tea, kakaó és a csokoládé.
  7. Többször együnk, kisebb adagokat, az egyszeri bőséges étkezés nem javasolt.
  8. Együnk kevesebbet a magas szénhidráttartalmú élelmiszerekből, mint a kenyér, rizs és a burgonya.
     
Vérnyomás diéta – Mit ehet, és mit kerüljön el?

Magas vérnyomás

Minél szűkebbek, minél kevésbé rugalmasak a vérerek falai, annál inkább emelkedik a vérnyomás. Kezdetben tünetmentes, majd megjelenik a fejfájás, orrvérzés, szédülés, hányinger, látási zavarok, mellkasi fájdalom, nyugtalanság. A tartós magas vérnyomás kialakulásában szerepet játszik a túlsúly, túlzott sófogyasztás, alkohol, dohányzás, mozgás hiánya, stressz, és az öröklött hajlam. Ha ezeket a tényezőket kiküszöböljük, egészséges életvitellel máris csökkenhet. Bizonyos szív- és vesebetegségek, cukorbetegség is okozhat vérnyomás emelkedést.
Élelmiszerek, melyek csökkenthetik a vérnyomást
  1. A leveles zöldségek természetes nitrátforrások, mely segít pihentetni az ereket, csökkenti a szív terhelését, és a vérnyomást, így együnk minél több spenótot, kelkáposztát, rukkolát.
  2. Bogyós gyümölcsök közül az áfonya, málna egyrészt segíti a vérkeringést, másrészt csökkenti a magas vérnyomást is.
  3. Nagy mennyiségben tartalmaz káliumot, folsavat, mangánt a cékla, melynek nemcsak gumóját, de levelét is fogyaszthatjuk az egészséges szívért. Kutatások is bizonyították, hogy 500 ml céklalé elfogyasztása már 24 óra alatt is a vérnyomás csökkenését eredményezi.
  4. A sovány tej kiváló kalciumforrás, emellett alacsony zsírtartalmú, mely a vérnyomás csökkentését segíti elő. Hetente öt vagy több adag joghurt fogyasztása esetén 20% -kal csökkenthető a magas vérnyomás kialakulásának kockázata.
  5. Könnyen emészthető, ám mégis eltelít, emellett a vérnyomásra is csökkentő hatással van, ez nem más, mint a zabpehely.
  6. A vérnyomás szabályozása mellett a szervezet folyadékháztartását is segít egyensúlyban tartani a banán.
  7. A zsíros halak, például a makréla és a lazac magas omega-3 zsírsavakban, amelyek csökkenthetik a vérnyomást, a gyulladásokat.
  8. A Journal of Hypertension egyik tanulmánya szerint a fokhagyma rendszeres fogyasztása csökkenti a vérnyomást, ezáltal a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát is.
Vérnyomás diéta – Mit ehet, és mit kerüljön el?
Forrás: healthline.com

Ha van véleménye, kérdése a cikkel kapcsolatban, szóljon hozzá a Facebookon. Kattintson ide