Aktuális akciók
Őszi akciókŐszi akciók Karácsonyi ajánlatokKarácsonyi ajánlatok Szilveszteri ajánlatokSzilveszteri ajánlatok Karácsonyi ajándéktippekKarácsonyi ajándéktippek Fürdőbelépő ajándékbaFürdőbelépő ajándékba További ajánlatok

Nemcsak szép, de szuper egészséges is – mindent a körtéről

2017. 11. 14. 07:14
Forrás: termalfurdo.hu
Egészség
Az őszi időszak egyik legszebb, ínycsiklandó gyümölcse a körte az egészséges étrend egyik közkedvelt szereplője is, hiszen gazdag vitaminokban, ásványi anyagokban és tápanyagokban, ráadásul kiváló antioxidáns. Tudjon meg minél többet a körtéről!
Legyen világos vagy sötétsárga, néhol piruló vagy aranybarna, hívják Vilmosnak vagy Alexandernek, a körte vitathatatlanul gyönyörű és finom gyümölcs, az őszi időszak nagy kedvence.

Régóta segíti egészségünk védelmét

A körte termesztése 3000 évvel ezelőtt Nyugat-Ázsiában kezdődött, de vannak feltételezések mely szerint már a kőkorszakban is felfedezték. Ami biztos, hogy sokkal később, a 18. és a 19. században a körte termesztésének fejlődése jelentősen javította annak ízét és minőségét. Manapság, a világ körte-ellátásának legnagyobb részét Kína, Olaszország és az Egyesült Államok biztosítja. Szezonális gyümölcs, és bár sokáig eltartható, jótékony hatásait akkor élvezhetjük legjobban, ha éretten szüretelve, azonnal fogyasztjuk. Bár a körte szinte –ahogyan az alma is–, kicsit a „szegények” gyümölcsként volt elkönyvelve, egészségvédő tulajdonságai rendkívül értékessé teszik.

Gazdag C-vitaminban és rostokban

Egy közepes méretű körte elfogyasztásával biztosítjuk napi C-vitamin-szükségletünk 12 és K-vitamin szükségletünk 10 százalékát, káliumszükségletünk 6 százalékát, valamint kisebb mennyiségeket juttatunk szervezetünkbe kalciumból, vasból, magnéziumból, folsavból és B-6 vitaminból. Nemcsak a vitaminok, a rostok miatt is jó választás a körte, amely rosttartalmának köszönhetően javítja az emésztést. Közreműködik a bélflóra egyensúlyának megőrzésében és visszaállításában is, ezen keresztül támogatja az immunrendszert, hiszen a bélflóra állapota – az immunsejtek 70 százaléka a vastagbélben található – meghatározza a szervezet védekezőképességét. Részben a rostok jelenlétének eredménye, hogy a körte enyhe hashajtóként is alkalmazható, rendszeres fogyasztása megelőzheti és kezelheti a krónikus székrekedést és az azzal járó betegségek kialakulásának kockázatát.

A körte jó K-vitaminforrás

Ez a vitamin közismert a véralvadás segítésében. Amikor a test megsérül, a K-vitamin kezdeményezi a gyógyulás folyamatát a vérzés lassításával és leállításával. A legújabb vizsgálatok arra utaltak, hogy a K-vitamin segít megelőzni, illetve kezelni a csontritkulást és a csontsűrűség elvesztését. Ha a családunkban előfordult csontritkulás, fontos fenntartani az egészséges K-vitamin szintet. Megakadályozza az érelmeszesedést, így segít a szívbetegségek és a szívelégtelenség megelőzésében.

Segít a megelőzésben is

A körte héja közel háromszor annyi növényi tápanyagot tartalmaz, mint a gyümölcsbél. Gazdag flavonoidokban, amelyek a szintén gazdag C-vitamin, karotin és lutein tartalommal együtt remek gyulladáscsökkentő elegyet alkotnak. Ennek köszönhető, hogy a körte fogyasztásával felvehetjük a harcot a rákot, gyulladásokat, szív- és érrendszeri betegségeket –többek között szívinfarktust és agyvérzést– okozó, és a bőr öregedését felgyorsító szabad gyökökkel szemben. A szabad gyökök nagy ellensége a glutation, amely a körtében szintén meghatározó mennyiségben lelhető fel. A körte védi a szívet, hiszen képes jelentősen csökkenteni az LDL koleszterin szintjét. Ez a tulajdonsága abból adódik, hogy a körte héja kimagaslóan gazdag pektinben. Mivel a pektin vízben oldható növényi rost, a szervezetbe kerülve nyálkásodik, és összetapad az LDL koleszterinnel, aminek jelentős része ürítéskor eltávozik a szervezetből. A körte ezen kívül bővelkedik káliumban, ami fontos szerepet játszik a szív egészséges működésében: ez a hatóanyag tágítja a vérereket, valamint szabályozza a szívritmust, az érfalak ellazulásának köszönhetően a vérnyomás is csökken.

Héjával együtt fogyasszuk

Szilárd, de nem túl kemény körtéket vegyünk. Sima héja legyen, zúzódás- és penészmentes. A jó minőségű körte színe nem lehet egységes, mivel pirosas-barnás foltoknak is kell lenniük rajta. Amelyiken van ilyen folt, annak erőteljesebb íze van. Kerüljük a megszurkált körtét, vagy amelyiken sötét, puha foltok vannak. A körtét szobahőmérsékleten érlelhetjük. Amint a héja enged a gyenge nyomásnak, megérett, és készen áll a fogyasztásra. Ha nem esszük meg amint megérett, tegyük a hűtőbe, ahol friss marad még pár napig. Mivel a legtöbb C-vitamin a héjában van, hámozatlanul kell ennünk a körtét.

Szóljon hozzá