Aktuális akciók
Őszi akciókŐszi akciók TOP 10 őszi fürdőtippTOP 10 őszi fürdőtipp További ajánlatok

Tíz étel, amelyeket fogyasztva télen is elég D-vitaminhoz juthatunk

2019. 01. 21. 19:50
Forrás: termalfurdo.hu
Egészség
Összegyűjtöttünk néhány ételt, amelyek fogyasztásával könnyebb lesz kihúzni a tavaszi napsugarak eljöveteléig.
Ha sokat süt a nap, mindannyian frissebbnek, egészségesebbnek és energikusabbnak érezzük magunkat. A borongós téli időben, amikor a gyengécske és korán nyugovóra térő nap sugarainál csak magunkat érezzük erőtlenebbnek, muszáj valahogy pótolnunk a D-vitamint.
Hogy miért érezzük fittebbnek magunkat, ha elegendő D-vitamin jut a szervezetünkbe? Nos, nemcsak azért, mert a napbarnított bőr növeli az önbizalmunkat. Ha megfelelő mennyiségű D-vitamin van jelen szervezetünkben, akkor az nemcsak a csontok egészségére van jótékony hatással, hanem elősegíti az izmok megfelelő működését is. A D-vitamin segíti a kalcium felszívódását, tárolását, továbbá szabályozza a vér kalciumszintjét. Ráadásul az utóbbi években elismerték, hogy hatása nem korlátozódik a csontanyagcserére. Az elmúlt időszak kutatásai egyre inkább azt mutatják, hogy a D-vitamin szerepet játszik a szervezet immun-folyamataiban. Megfelelő D-vitamin szinttel rendelkezők körében jóval alacsonyabb számban fordul elő influenza és egyéb légúti megbetegedés.
Tíz étel, amelyeket fogyasztva télen is elég D-vitaminhoz juthatunk
A legjobb D-vitamin forrás természetesen a napfény. Nyári időszakban elegendő 15-20 percnyi napon töltött idő, és máris biztosítottuk a szervezetünk számára szükséges mennyiséget. Ha nem süt a nap, ételeink és italaink sajnos nem tartalmaznak elég D-vitamint, jöhetnek a különböző táplálék kiegészítők, például a hal- illetve csukamájolaj koncentrátumot tartalmazó kapszulák szedése. Vannak, akik UV lámpa vagy szolárium használatával próbálják pótolni a hiányzó D-vitamin mennyiséget, szakemberek szerint azonban ez semmiféle megoldást nem ad, ráadásul veszélyes lehet. A téli hónapokban okosan kiválasztott élelmiszerek fogyasztásával a mesterséges vitaminok mellett vagy akár helyett nagyon sokat tehetünk a szervezetünk D-vitaminnal való ellátásáért.

1. Eredeti halolaj

Nagyon sokáig a D-vitamin téli pótlásának elég kellemetlen módját választották, főleg a gyerekek nem örültek. A csonterősítő csukamájolaj tényleg nem túl jó ízű találmány, pedig sokáig csak ezt alkalmazták. Ma is használjuk a halolajat, de azt is tudjuk, hogy a sós és édes vízi halak, illetve a belőlük előállított termékek nagyon sok D-vitamint tartalmaznak. A D-vitaminban leggazdagabb halfajok a hering, tonhal, harcsa, sügér, ponty, csuka, compó, pisztráng, lazac és az angolna. Érdemes belőlük lehetőség szerint minél többet fogyasztani.

2. Gomba

A gombák kiváló és egyedülálló D-vitaminforrások, a legnagyobb mennyiségben közülük is a friss vagy szárított vargányagomba tartalmazza a legtöbb anyagot. Jelentőségük, azért is kimagasló, mert a vegán táplálkozást folytató emberek egyetlen igazán jelentős élelmi D-vitamin-forrásának számítanak.

3. Májas ételek

A halak és a gombák mellett nagy mennyiségű D-vitamint tartalmaz a máj. Bár különösen a marhamájra mondják, hogy gazdag D-vitaminban, a belsőség minden típusát érdemes beépíteni az étrendünkbe. Fogyasztásával olyan értékes anyagokhoz juthatunk még hozzá, mint az A-vitamin, a vas, a fehérje, a réz és a cink.

4. A tej most is aranyat ér

Kiváló D-vitamin forrás a tej és a joghurt is, ami azért lényeges, mert a benne lévő kalcium a D-vitaminnal együtt tud igazán felszívódni. A tejnek más jótékony hatásai is ismeretesek: rengeteg benne a fehérje, így laktat, táplál, kalciumtartalma miatt erősíti a csontokat és a szívet, és aki nem érzékeny rá, annak a gyomor-és bélrendszerét is rendben tartja.

5. Mindössze két tojás

A tojás is remek választás, ha a D-vitamin pótlásáról van szó; két nagy darabban a napi szükséglet nyolcada is benne lehet. A tojásban egyébként jelentős mennyiségű még az A-, a B2-, és az E-vitamin is, valamint karotinban is gazdag.
Tíz étel, amelyeket fogyasztva télen is elég D-vitaminhoz juthatunk

6. Érdemes megkedvelni a tofut

Hasznos még a tofu, amely egy kínai eredetű élelmiszer, melyet szójatej megaltatásával és a visszamaradt „túró” összenyomásával készítenek. Ásványi anyagokban és vitaminokban gazdag, remek D-vitamin forrás. Dietetikai szempontból jelentős tulajdonsága, hogy energiaszegény, koleszterinmentes fehérjét biztosít a szervezet számára.

7. Jöhet a csoki

Az étcsokoládé azok közé az édességek közé tartozik, amikben sok a D-vitamin, így bátran cseréljük le a tejes táblát egy magasabb kakaótartalmú változatra. Legyünk nyugodtak, a szervezetünk más területein is kifejti pozitív hatását: antioxidánsokban gazdag, vagyis rákellenes, szünteti a gyulladásokat, óvja a szívet, és pörgeti az anyagcserét.

8. Tökmag, dió, napraforgó

Az olajos magvak és a csonthéjasok szintén jó forrásai a D-vitaminnak. Uzsonnára csipegetve belőlük nemcsak csontjainkkal teszünk jót, de még agyműködésünket is támogatjuk. Csak mértékkel fogyasszuk, és a sós változattal szemben érdemes előnyben részesíteni a natúr formáját.
Tíz étel, amelyeket fogyasztva télen is elég D-vitaminhoz juthatunk

9. Margarinok

Bár sokan csak a vajra esküsznek, a diétához jobban passzoló és a növényi étrendbe is beilleszthető margarin is tartalmaz D-vitamint, sőt lehet olyan margarint vásárolni, ami direkt fel van dúsítva vele. Ha tehát ilyet fogyasztunk, nemcsak egészségesebben étkezünk, de még D-vitamin szintünket is támogatjuk vele.

10. Gyerekek kedvencei

Sokszor dúsítják D-vitaminnal a gyerekek által kedvelt kész élelmiszereket. Így például bizonyos gabonapelyheket, gyümölcsleveket vagy tejtermékeket.
Persze a D-vitamin-pótlással se essünk túlzásba! Mivel zsírban oldódó vitaminról van szó, túlzott fogyasztás esetén elraktározódik a szervezetünkben, ami hosszú távon veseproblémákhoz vezethet. Ennek azonban kicsi a valószínűsége. Ugyanakkor figyeljünk arra, hogy orvossal állapíttassuk meg, mennyi vitamint kell még bevinnünk a szervezetünkbe.

Ha van véleménye, kérdése a cikkel kapcsolatban, szóljon hozzá a Facebookon. Kattintson ide