Szállodák és csillagok - új minősítőrendszert vezettek be
A tapasztalt utazó számára közismert, hogy a szállodák minőségét a világon mindenütt 1-5 csillaggal jelölik. Ugyanakkor az is tapasztalható, hogy az azonos kategóriájú (csillag számú) szállodák között sokszor lényeges különbségek mutatkoznak. Ezt igyekszik kiküszöbölni egy Európa több országában - így hazánkban is - bevezetett egységes minősítési rendszer.
A csillagok nem ugyanazt jelentik...
A szállodák minősítési követelményeiben, a minősítés gyakorlatában országonként eltérések vannak. Egyes országokban a szállodák minősítése kötelező, s azt az állam turisztikai szervezetei, vagy szakmai szövetségek végzik. Másutt a szállodák minősítése önkéntes alapon történik. Az EU-ban pl. Finnországban nem dolgoztak ki szállodai minősítési rendszert, Olaszországban és Spanyolországban régiónként is eltérőek az egyes szállodai kategóriák követelményei.
Természetesen az egyes országok azonos kategóriájú szállodái közötti eltérésekben meghatározó szerepe van a földrajzi, éghajlati, kulturális különbségeknek. Dél-Európában a vendégek kisebb ágyat is elfogadnak a szállodai szobákban, mint Skandináviában, a sűrűn lakott Tokióban sokszor még egy 5* szállodai szoba, fürdőszoba is kisebb, mint ugyanaz egy közepes színvonalú motelben az Egyesült Államokban. A franciaországi szállodáknál a fürdőszoba elvárt tartozéka a bidet, míg az amerikai hoteleknél minden emeleten szükséges az étjég gép elhelyezése. Észak-Európa szállodáiban szinte mindenütt lehet szaunázni, ami viszont kevésbé jellemző a mediterrán térségre.
Ez a helyzet természetesen az utazó, a vendég számára nem kedvező, hiszen nem világos számára, pontosan mit várhat egy 3-4*-os, vagy más kategóriájú szállodától a Közel-Keleten, Ázsiában, az Egyesült Államokban, de akár az Európai Unión belül.
Az Európai Unió lépni kívánt - a Hotelstars Union szállodaminősítési rendszer
Az elmúlt években az Európai Unión belül elsősorban fogyasztóvédelmi oldalról ismételten felmerült, hogy ez a helyzet tarthatatlan, változtatni kell a kialakult gyakorlaton, hogy olyan harmonizált szállodai minősítési rendszerekre lenne szükség a tagországokban, melyek megkönnyítik az utazók eligazodását, tájékozódását utazási döntéseiknél, a szállodák kiválasztásánál.
Ez a felismerés vezette az Európai Unió szálloda és vendéglátó szövetségeinek ernyő szervezetét, a HOTREC-et, amikor néhány éve elkezdett foglalkozni az egyes tagországokban kialakított szállodai minősítési rendszerek egymáshoz való közelítésének, harmonizálásának előkészítésével.
2009. december 14-én Prágában a Cseh, a Holland, a Német, a Magyar, az Osztrák, a Svájci és a Svéd Szállodaszövetség megalapította a Hotelstars Union-t. Később hozzájuk csatlakozott Észtország, Lettország, Litvánia, Luxemburg és Málta, ezzel a szövetség 12-re bővült. Belgium, Dánia, Franciaország, Görögország és Norvégia szakmai szövetsége pedig megfigyelőként vesz részt a minősítő rendszer tevékenységében. Várható, hogy közülük többen még idén belépnek a Hotelstars Unionba, így év végével annak tagsága 15-16 körül alakul.
A Hotelstars Union tagjainak tervei között szerepel, hogy az utazási szakmával, a tour operátorokkal, az un. on line travel agent-ekkel / internetes utazási portálokkal / is elfogadtassák a Hotelstars Union kategorizálás átvételét. Az erre vonatkozó egyeztetések, megbeszélések már megkezdődtek a pl. az expedia-val, a booking.com-mal, a Tripadvisor-ral, a HRS-sel stb. A Hotelstars Union alapítóinak az a szándéka, hogy a többi EU tagország szálloda szövetségét is rábírják a csatlakozásra.
A Hotelstars Union Magyarországon
Magyarország - Ausztria, Csehország, Németország, Svájc mellett - a Hotelstars Union szállodaminősítési rendszer egyik alapítója. A szállodák minősítését az MSZSZ vállalta fel az egységes minősítési rendszer bevezetését. A jövőben a hazai szállodák kategóriájának kifejezésére szolgáló csillagokat csak azok a szállodák használhatják, melyek csatlakoznak a Hotelstars Union-hoz.
Hogyan működik a Hotelstars Union?
A Hotelstars Union minősítési rendszer a szállodákat 1-5*, illetve 1-5* szuperior kategóriákba sorolja. Ahhoz, hogy egy szálloda adott kategóriába kerüljön, bizonyos minimum követelményeket teljesíteni kell, illetve a kategóriánként meghatározott pontszámokat el kell érni. Az előírt pontszámok elérését összesen 270 kritérium teljesítése alapján vizsgálják. A Hotelstars Unionhoz való csatlakozás önkéntes, az nyitva áll minden Magyarországon működő szálloda előtt, akár tagja az MSZSZ-nek, akár nem.
Ha további részletekkel kíván megismerkedni, látogassa meg a már elérhető hotelstars.hu oldalt.