Aktuális akciók
Karácsonyi ajándéktippekKarácsonyi ajándéktippek Fürdőbelépő ajándékbaFürdőbelépő ajándékba Adventi és karácsonyi ajánlatokAdventi és karácsonyi ajánlatok További ajánlatok

10 + 5 érv a kivi mellett

2019. 11. 26. 16:58
Forrás: termalfurdo.hu
Egészség
Gyerekkorunk óta hallgatjuk és próbáljuk betartani a régi bölcsességet, mely szerint az őszi és téli időszakban érdemes minél több zöldséget és gyümölcsöt fogyasztani, hogy megőrizzük egészségünket. Ha a kivire esik a választásuk, számos okunk van rá, hogy ne csalódjunk. Ráadásul akár otthon is szüretelhetünk belőle...
A kivi – bár sokan ezt gondolják róla – nem déli gyümölcs. Kína északi részéről származik és csak a 19. században vált ismertté Európában és ennél is később jutott el Amerikáig. Eredeti nemzetközi neve „kínai egres” volt, melyet az USA-ban történő értékesítése előtt "melonette" vagyis dinnyécske névre kellett változtatni. Aztán a dinnyére emlékeztető elnevezésen is változtatni kellett, így lett a gyümölcs neve kivi a madár után, amely éppen olyan kicsi, barna és bozontos, mint a hámozatlan gyümölcs. Sokan nem kedvelik a szőrös héjú, zöld húsú gyümölcsöt, mert nehézkes a hámozása. Ez a kényelmetlenség csak az éretlen gyümölcsre igaz. A szépen érett kivi héja könnyen lehúzható, húsa puha és édes, illetve ahogy a cikk végén írjuk, van egy másik, egyszerűbb módszer is, amivel gyümölcshúshoz hozzáférhetünk.
 A kivi érése felgyorsítható, ha a zacskóba zárt gyümölcs mellé érett almát rakunk, ugyanis az alma etiléngázt fejleszt, és ez a kivit egy nap alatt megérleli.
 
A kivi nagyon sokoldalú és nagyon egészséges gyümölcs. Jöjjön 10 ok, ami miatt érdemes rászokni rendszeres fogyasztására.
 
1. Figyelemreméltó a gyümölcs kálium, kálcium és értékes nyomelem tartalma, ezen kívül van benne magnézium, foszfor valamint béta-karotin is. A vitaminok közül nagyon sok található benne, ráadásul azért is jó vitaminforrás, mert szinte kizárólag nyersen fogyasztjuk hasznosítva minden vitaminját.
 
2. Egyetlen szem kivi elfogyasztása egy felnőtt napi C–vitamin szükségletét többszörösen fedezi. Erősíti az immunrendszert és megakadályozza a megfázást, vagy a meghűléses megbetegedéseket.
 
3. C-vitamin tartalma lehetővé teszi, hogy az egész testre kiterjedően megőrizze egészségünket. Hatékony továbbá a gyulladásos betegségek gyógyításában, valamint K-vitamin tartalma a vér alvadékonyságot biztosítja. Hat a vesék munkájára, erősíti a csontokat.
 
4. Ha a napi egy kivi helyett hármat fogyasztunk, akkor az már terápiás dózisnak is mondható, mert csökkenti a kóros vérrögök kialakulásának a kockázatát és a koleszterin szintet.
 
5. A kivinek alacsony a cukortartalma és nem növeli a vércukorszintet ezért a cukorbetegek is fogyaszthatják.
 
6. A kivi gazdag rostokban, ezért napi rendszerességgel fogyasztva megelőzi a székrekedést és az emésztési zavarokat.
 
7. Ásványhiány következményeként létrejövő krónikus fáradtságban szenvedőknek bőséges szerves nátrium- és káliumforrás.
 
8. A kivi magas káliumtartalmának köszönhetően az egyik legtáplálóbb a test számára. A gyümölcs kálium tartalma ugyanis szükséges a test energia képzéséhez és az izomzat összetételéhez. A kiviben található kalcium, foszfor és magnézium az izmok szerkezeti fenntartását segítik elő.
 
9. A kiviben előforduló boron nemcsak segíti a kalcium felszívódását, de megakadályozza a kioldást is. A boron jól együttműködik a kalcium és magnézium mellett a foszforral és a D-vitaminnal a csontok és az izmok ellátásában.
 
10. A benne található magnézium és kalcium tisztítja a vért, erősíti az izmokat, szabályozza a szív működését. A kivi kitűnő vérnyomás és koleszterinszint csökkentő.

Jó hír, hogy ráadásul nem is kell 2-3 naponta bevásárolni belőle - főleg, hogy a legtöbb helyen műanyag dobozban árulják, ami feleslegesen nagy terhet ró a környezetünkre. Bár sokan úgy gondolják, hogy a kivi déligyümölcs, valójában minimális energiabefektetéssel saját kertünkben is termeszthetjük. Megyeri Szabolcs kertészmérnök segítségével +5  pontban gyűjtöttük össze, mit kell tudni ezzel kapcsolatban.

+1. A kivi teljesen télálló, hazánkban is könnyen tartható, csak a nagyon hideg telek alkalmával szenved fagyási sérüléseket. Ahol a szőlő jól érzi magát, ott a kivivel sem lesz gond.

+2. A szőlőhöz hasonló fás szárú kúszónövény, ezért a kivinek szintén kell valamiféle támaszték, kordon, lugas, amire könnyedén felkapaszkodhat, és ami a későbbiekben megtartja a hatalmas zöldtömeget. Ugyanakkor gyönyörűen futtatható, így igazi kis házi „dzsungelt” varázsolhat otthonába belőle.
 
+3. Alapvetően kétlaki növény, azaz külön egyeden találhatóak meg a porzós és termős virágok, ezért a telepítésnél minimum 2 tövet kell ültetni. Vannak azonban ma már olyan fajták, amelyeknél a porzós és termős virágok egyazon növényen fejlődnek, ezek a fajták elmaradnak termésmennyiségben a kétlaki változatoktól.
 
+4. A kivinövény enyhén savanyú talajt kedvel, emiatt érzékeny a talaj magas mésztartalmára. Ilyen talajon nem tudja felvenni a magnézium és vas elemeket, ezért a levelek fakó, sárgássá válnak. A telepítéskor erre oda kell figyelni. Amennyiben tudja, hogy meszes talajjal bír a kertje, akkor érdemes ültetés előtt egy talajcserét végezni. A legegyszerűbb módszer, hogy kiás egy kb. 50x50x50 cm-es gödröt, a kitermelt földet pedig összekeveri 20 vagy 50 liter savanyú földdel (attól függően mennyire meszes a talaj) és ezt tölti vissza aztán.
Plusz egy tipp – amennyiben a növény sárguló, fakuló leveleket produkál, úgy érdemes az öntözővízbe nagyon kevés ecetet, vagy citromlevet önteni, ezáltal tudja savanyítani a földet.

+5. Kifejezett metszést nem igényel, az első 2-3 évben csupán igazgatni kell a hajtásait, hogy merre nőjenek, majd a későbbiekben is csak a számunkra felesleges, rossz irányba növő hajtásokat kell eltávolítani.
 
És végül egy végső érv azoknak, akiket a nehézkes hámozás tart vissza: a teljesen érett kivit félbe kell vágni, majd egy kiskanállal egyszerűen ki lehet kanalazni a gyümölcs húsát, elválasztva a héjától – ezzel elkerülhető, hogy a fél konyha csupa ragacs legyen. Ez látható többek között a lenti videóban is.