Aktuális akciók
Nyári akciókNyári akciók További ajánlatok

A C-vitamin legjobb természetes forrásai

2019. 04. 29. 07:50
Forrás: termalfurdo.hu
Egészség
Ha betegek vagyunk, ha fáradtak, ha szépítenénk a bőrünket vagy egy kis energiára van szükségünk, az első, ami eszünkbe jut, a C-vitamin. Összegyűjtöttük a legjobb természetes C-vitamin forrásokat, váljék egészségükre!
A C-vitaminról köztudott, hogy segíti a meghűléses betegségek, a nátha tüneteinek enyhülését és erősíti az immunrendszert. Ezen kívül növeli a fehérvérsejtek számát és fokozza azok működését is. Ha szervezetünk nem kap belőle eleget, tünetként vérzékenység, ínysorvadás, izombántalmak, fertőzésekkel szembeni fogékonyság és gyulladások jelentkezhetnek.
Kutatások szerint a szervezetünk számára szükséges napi C-vitaminmennyiség a férfiaknál 90 milligramm, a nőknél 75 milligramm. Ez elég kevésnek tűnhet ahhoz képest, hogy a drogériákban 1000-1500 mg C-vitamin tartalmú étrendkiegészítőket is árulnak, de figyelembe kell venni, hogy ezt a számot rengeteg minden befolyásolhatja. Megnő a C-vitamin szükséglet, ha sportolunk, ha megbetegszünk, ha dohányzunk, várandósság ideje alatt, vagy ha fárasztó fizikai munkát végzünk. Ezért érdemesebb nagyobb dózist fogyasztani, az ajánlott napi minimumnál, de 500-1000 milligrammnál többet teljesen felesleges.
A C-vitamin legjobb természetes forrásai
Persze sokkal egészségesebb, ha a napi adagot nem tablettákból, hanem természetes forrásokból nyerjük. A legtöbb hasznos tápanyaghoz akkor jutunk, ha a szezonális zöldségeket és gyümölcsöket fogyasztjuk, közülük is, amit lehet, azt nyersen. Akkor tudjuk megőrizni a legtöbb C-vitamint az ételekben, ha elkerüljük a hőkezelést, ezért, amit nem muszáj, azt ne főzzük meg. A teába is inkább akkor csavarjuk a citromot, mikor már kihűlt egy kicsit. Összegyűjtöttük, hogy a friss zöldségek és gyümölcsök közül, melyek adják nekünk a legtöbb C-vitamin utánpótlást. Válasszák ki kedvencüket!
Bár a brokkoli nem tartozik a legkedveltebb zöldségek közé, és sokan inkább fogyókúrás okokból vonják be az étrendjükbe, ez a zöld növény kiváló vitaminforrás. Egy nagyobb fej több mint száz milligramm C-vitamint tartalmaz, amelyet akkor tud legjobban hasznosítani a szervezet, ha nem túlfőzve, hanem csak párolva fogyasztjuk.
A C-vitamin legjobb természetes forrásai
Egy csészényi kelbimbó közel 100 milligramm C-vitamint tartalmaz, ezért érdemes ezt a növényt is beiktatni étrendünkbe. A brokkolihoz hasonlóan a kelbimbó is rengeteget veszít a vitamintartalmából a főzés miatt, ezért javasolt inkább félbevágva, lassú tűzön, némi olívaolajon megsütni, és úgy fogyasztani.
A karfiolnak is nagy szerepe van az egészséges táplálkozásban, mivel a benne lévő élelmi rostok és bizonyos kéntartalmú összetevők védelmet nyújthatnak egyes betegségekkel szemben. Főzés helyett szintén érdemes párolva fogyasztani.
Egyik kedvenc tavaszi gyümölcsünk, a fekete ribizli egy csoda. Amellett, hogy rengeteg C-vitamint tartalmaz, nagyon sok mindenre jó: teája vizelethajtó, kicsit vérnyomáscsökkentő és izzasztó hatású. Csökkenti az ízületi és reumás panaszokat. Hólyag és vese- illetve prosztatabetegségekre is ajánlják. Remek antioxidáns.
A C-vitamin legjobb természetes forrásai
A legtöbben csak fűszerként vagy díszítőelemként gondolnak a petrezselyemre, pedig fogyasztása kimondottan egészséges is. A növényben található K-vitamin fontos a csontok egészségéhez, egy csészényi összeaprított petrezselyem körülbelül 80 milligramm C-vitamint tartalmaz.
Legegyszerűbben paprika fogyasztásával juthatunk megfelelő mennyiségű C-vitaminhoz, hiszen télen-nyáron kapható. A paprikák közül a fehér vagy sárga húsú magyar paprikát is érdemes napi rendszerességgel fogyasztani, mert 10 dkg paprikában 100 mg C-vitamin található. A kaliforniai paprika közül a sárga tartalmazza a legtöbb C-vitamint.  
A késő tavaszi szezon legnagyobb „sztárja” az eper, amely nemcsak finom, de nagyon egészséges is. Egy kis tálka eperben 85 mg C-vitamin rejlik, emellett sok mangánt is tartalmaz, amely gondoskodik a vércukorszint egyensúlyban tartásáról. Cukros fagyik és shakek helyett érdemes epret turmixolni, összekervni natúr joghurttal és lehűtve elkanalazni.
A C-vitamin legjobb természetes forrásai
Aki evett már friss áfonyát, annak valószínűleg már a gyümölcs nevének hallatán is szó szerint összefut a szájában a nyár. Ez a fanyar, savanykás íz miatt történik, ami pedig a benne rejlő sok-sok C-vitaminnak köszönhető. A fekete és vörös áfonyában van a legtöbb, aszalva bármikor megtalálható a boltok polcain.
Egyik kedvenc piros gyümölcsünk, a ribizli számos egyéb jótékony alkotóeleme mellett pektinszármazékokat, káliumot, nátriumot, kálciumot, magnéziumot, vasat és foszfort is tartalmaz. Rostokban gazdag, emiatt könnyíti az emésztést, és segít az immunrendszer megerősítésében.

Ha van véleménye, kérdése a cikkel kapcsolatban, szóljon hozzá a Facebookon. Kattintson ide