Aktuális akciók
Őszi wellness akciókŐszi wellness akciók Őszi fürdőtippekŐszi fürdőtippek

Vas, az egészség őre

2022. 09. 05. 08:00
Forrás: termalfurdo.hu
Egészség
A vas nélkülözhetetlen a szervezet megfelelő működéséhez. Ha nem fogyasztunk elegendő vastartalmú ételt, vashiány alakulhat ki. Vashiány esetén az immunrendszer védekezése csökken, ezáltal sokkal fogékonyabbak lehetünk a különböző fertőzésekre. Romlik továbbá a koncentrációs képesség, fokozódik a fáradtság- és gyengeségérzet, előfordulhat fejfájás, sápadtság és hajhullás is. Ahhoz, hogy ezt megelőzzük, érdemes vasban gazdag ételeket fogyasztanunk.

Miért van szükségünk a vasra?

Ahhoz, hogy az oxigén eljusson a sejtekhez, és elegendő vörösvértest termelődjön, kellő mennyiségű vasat kell bevinni szervezetünkbe. A rézhez, cinkhez, jódhoz hasonlóan a nyomelemek közé tartozik, ezeket a szervetlen anyagokat a szervezet önállóan nem tudja előállítani, csakis táplálékkal tudjuk bevinni. Az egészséges szervezet 4-5 gramm vasat tartalmaz. Főleg húsokkal, zöldségfélékkel tudjuk a szervezetbe juttatni. Hozzájárul az emberi test megfelelő növekedéséhez és a stabil egészség fenntartásához.

Hogyan ismerjük fel, ha vashiányosak vagyunk?

A vashiány gyakran okozhat súlyos fáradtságot, gyengeséget és más egészségügyi problémákat, mint például kiszárad a bőrünk, afták jelennek meg az arcon és a test különböző részein. Sápadtság, szájszárazság lép fel, ezenkívül jellemző a fejfájás és vérszegénység. Legfőképp a nők, a serdülők, a sportolók esetében lép fel a vashiányos anémia, azaz a vérszegénység. A vashiány következtében csökken a vér oxigénszállító elemeinek mennyisége és mérete. Vashiányt okozhat még emellett a vas felszívódásának zavara.

Mik a legfontosabb vasforrások?

A hüvelyesek, a lencsék, a szójabab, a teljes kiőrlésű gabonák, a zöld leveles zöldségek, a gabonafélék, a kenyér, a spenót, a répa, a kelbimbó, a brokkoli és a száraz gyümölcsök is elegendő vasat tartalmaznak. Segíti a felszívódást az, ha elegendő C-vitamint és folsavat fogyasztunk, például citrusféléket és gyümölcsleveket. Ugyanakkor az ásványi anyagok közül a kalcium és annak oxalátsói gátolják a vas bélrendszerből történő felszívódását.

7 ok azért, hogy elegendő vasat vigyünk szervezetünkbe

  1. A megfelelő vasbevitel javítja az izom funkciókat. A vas a májban, lépben, a csontvelőben, illetve az izomszövetekben található mioglobinban tárolódik, hiánya esetén izomgyengeség léphet fel.
  2. Mivel a vér oxigénellátását a vas segíti, közvetlenül összefügg az agy egészségi állapotával és funkcióival. Az agyi velőhüvely felépítéséhez és az ingerületátvivő anyagok kapcsolódásához is szükség van vasra. A sovány marhahús sok vasat tartalmaz, így ez is jót tesz a memóriánknak.
  3. A vashiány és az alacsony vérszint a kiváltó oka a nyugtalan láb szindrómának, megfelelő vas bevitel esetén gyógyulnak az izomgörcsök, és enyhíthetők az alvászavarok.
  4. A vas fontos szerepet játszik a testhőmérséklet szabályozásában.
  5. A vas a krónikus rendellenességek, például a veseelégtelenség, valamint a bélrendszer és a váladékrendszer egyéb krónikus betegségeinek kezelésében is segít.
  6. A vas egészségügyi előnyei közé tartozik a krónikus fáradtság megszüntetése, amely mind férfiaknál, mind nőknél előfordulhat.
  7. Fontos szerepet játszik az immunrendszer erősítésében. Így a szervezet képes számos betegség és fertőzés elleni küzdelemre.

Iratkozzon fel értesítéseinkre, hogy ne maradjon le a fürdőkkel, fürdővárosokkal kapcsolatos legfontosabb és legfrissebb hírekről! Kattintson az alábbi gombra...