Aktuális akciók
Karácsonyi ajándéktippekKarácsonyi ajándéktippek Fürdőbelépő ajándékbaFürdőbelépő ajándékba Adventi és karácsonyi ajánlatokAdventi és karácsonyi ajánlatok További ajánlatok

A-vitamin fontossága és hiányának tünetei

2019. 08. 15. 07:45
Forrás: termalfurdo.hu
Egészség
Egészséges látás és bőr, fényes haj, erős csontozat azok, amiknek A-vitamin hiányában búcsút inthetünk. Így pótolhatjuk.

Mennyi A-vitaminra van szükségünk?

Az A-vitamin olyan kémiai vegyületek összessége, amelyek zsírban oldódnak, állati (retinol) és növényi forrásban (karotinoid) találhatók meg a természetben. A májban raktározódik, és a karotin is itt alakul át A-vitaminná, mely a vitamin előanyaga. Az emberi szervezet működéséhez elengedhetetlen a táplálékkal megfelelő mennyiségben bevitt A-vitamin. Napi szükségletünk nők esetében 800 mg, szoptatás alatt 1300 mg, férfiak esetében 1000 mg. A szükséglet növekedésével kell számolnunk a felszívódás zavarai, intenzív sportolás vagy számos idegen anyag, gyógyszer fogyasztása esetén.

Miért olyan fontos a szervezet számára?

Az A-vitamin megakadályozza a bőr kiszáradását, és helyrehozza a zsíros, aknés bőrt. Véd a fertőzésektől, elősegíti a nyálkahártyák egészségét. Hozzájárul a normál látás fenntartásához, mivel az A-vitamin szükséges a beérkező fény feldolgozásához a sejtekben. Az A-vitaminnak köszönhető, hogy a haj puhává és selymesen csillogóvá válik. Véd a fertőzésekkel szemben, védi a hámsejteket (bőr, valamint a gyomrot, légutakat, bélcsatornát, belső üregeket védő nyálkahártya). A kozmetikai ipar előszeretettel használja ránctalanító hatása miatt. Elősegíti a csontozat normális növekedését, fejlődését, és erősíti a csontokat.
A-vitamin fontossága és hiányának tünetei

Mik a jelei az A-vitamin hiánynak?

A szervezet nem képes az A-vitamin vegyületeit saját maga előállítani, ezért nem megfelelő táplálkozás következtében könnyen kialakulhatnak a hiánybetegségek tünetei. A száraz szem, homályos látás, száraz, hámló, repedezett bőr mind A-vitamin hiányra engednek következtetni. A-vitamin hiányában farkasvakság (amikor szürkületben vagy gyenge világítás esetén látászavar következik be), illetve a haj korpásodása és a haj-köröm töredezése jellemző. Gyulladásra és fertőzésre is hajlamosabbak vagyunk hiánya esetén.

Élelmiszerek, melyeknek magas az A-vitamin szintje.

Az A-vitamin zsírban oldódó vitamin, ezért mindig kevéske zsiradékkal együtt érdemes fogyasztani.
Marha-, és borjúmáj: Legnagyobb töménységben tartalmazza az A-vitamint, különösen gazdag ezen kívül D-vitaminban, illetve vasban, rézben, cinkben, mangánban, szelénben gazdag.
Sárgarépa: Béta-karotinból körülbelül 7-15 mg-ot tartalmaz. Nyersen hasznos tápanyagainak egy része nem tud hasznosulni, viszont hő (azaz főzés vagy sütés) hatására megnyílnak a vastag sejtfalak, és hozzáférhetővé válik a hasznos anyagok jelentős része. Már napi 5 deka sárgarépa is fedezi a szervezetünk béta-karotin-szükségletét.
Édesburgonya: Egy közepes méretű édesburgonya a napi szükséglet 3x-át is biztosítja.
Lazac: Az omega-3 bevitel és a rendszeres lazacfogyasztás a szembetegségek két különböző típusának kialakulási kockázatát csökkenti, a makuladegenerációt és a krónikus szemszárazságot.
A-vitamin fontossága és hiányának tünetei
Tonhal: A halakban megtalálható zsírban oldódó vitaminok (A- és D-vitamin) segítségével szervezetünk képes semlegesíteni a szabadgyököket, és növelni a betegségekkel szembeni ellenálló képességet.
Sütőtök: Egy csésze főtt sütőtök az ajánlott napi A-vitamin bevitelünk több mint 200 százalékát tartalmazza.
Spenót: Kiváló forrása a zsírban oldódó A-vitaminnak (elsősorban béta-karotin formájában), ami csökkenteni a szabadgyököket a szervezetben.
Tojássárgája: A-vitamin tartalma védi a bőrt, támogatja az immunműködést, valamint javítja a látást.

Ha van véleménye, kérdése a cikkel kapcsolatban, szóljon hozzá a Facebookon. Kattintson ide