Aktuális akciók
Őszi akciókŐszi akciók TOP 10 őszi fürdőtippTOP 10 őszi fürdőtipp További ajánlatok

Az E-vitamin fontossága és hiányának tünetei

2019. 10. 09. 07:59
Forrás: termalfurdo.hu
Egészség
Sejtvédő hatásának köszönhetően a szépség és a fiatalság vitaminjaként tartják számon az E-vitamint, mely immunrendszerünk erősítésében, a regenerálódásban, és a szív védelmében is nagyon fontos szerepet játszik.

Miért olyan nélkülözhetetlen a szervezet számára?

Az E-vitamin különösen fontos feladata a sejtfalak jó állapotban tartása, illetve a bőr, az idegek, az izmok, a vörösvérsejtek, a vérkeringés és a szívműködés egészségének megőrzése. Antioxidánsként segít eltüntetni azokat a melléktermékeket, amelyek gátolják a regenerálódást. Zsírban oldódik, bekerül a sejthártyába, amivel védi azt a szabadgyökök támadásától.
A rendszeres mozgás is szakíthat a sejthártyán, így a sportolóknak különösen fontos az E-vitamin napi szintű pótlása, ha minél előbbi regenerálódást szeretnének elérni. Antioxidáns hatása, enzimgátló hatása révén segíti a sebgyógyulást is.
Nagyon fontos szerepe van a szem egészségének megtartásában, az időskori látásélesség romlásának megelőzésében. Ha megfelelő az E-vitamin szintünk, megelőzhetjük az érelmeszesedést, erősíthetjük immunrendszerünket, amivel csökken a fertőzések kialakulása.
Megőrizhetjük a körmök és a haj egészségét, csökkenthetjük már meglévő betegségeink tüneteit, és mérsékelhetjük a kimerültségünket. Ez a vitamin védi a szívet és a koszorúereket a károsodástól, jó hatással van agyműködésünkre.
Az E-vitamin fontossága és hiányának tünetei

Mennyi E-vitaminra van szükségünk?

A kor előrehaladtával egyre több E-vitaminra van szüksége a szervezetnek: a kisbabáknak még 4-5 mg, a gyerekeknek 6-10 mg, felnőtteknek és idősebbeknek 12 mg/nap. Különösen ajánlott az E-vitamin pótlása dohányosoknak, időseknek, nehéz fizikai munkát végzőknek, sportolóknak, alkoholbetegeknek, fertőző, illetve anyagcsere-betegségben szenvedőknek, lábadozó betegeknek, valamint azoknak, akik speciális zsírszegény diétát tartanak.

Mik a jelei az E-vitamin hiányának?

Ha az alábbi tüneteket érzékeljük, gyanakodhatunk arra, hogy nincs megfelelő mennyiség a szervezetünkben a vitaminból:
  • Gyengül az immunrendszerünk.
  • A férfiak terméketlenségre gyanakodnak, a nőknél pedig csökken a megtermékenyülés esélye.
  • Folyamatosan idegesek, feszültek vagyunk, csökken a figyelmünk, lassul a reflexünk, csökken az egyensúlyérzékünk.
  • Izomműködési zavarokat érzékelünk, legyengül izomzatunk, vagy izomgörcsöket tapasztalunk.  
  • Hullik a hajunk, és kiszárad a bőrünk.
  • Gyengül a látásunk, vagy alkalmanként homályosan látunk.
Az E-vitamin fontossága és hiányának tünetei

Élelmiszerek, melyeknek magas az E-vitamin tartalma

Növényi olajok: napraforgó-, búzacsíra-, tökmag-, olíva-, kukoricaolaj
Az olívabogyóban hatalmas mennyiségű olajsav van, amik telítetlen zsírsavak, amelyek pozitívan hatnak a vérzsír-értékekre. Ezen kívül A- és E-vitamint, foszfátot, mangánt, magnéziumot tartalmaznak.
Csírák: búzacsíra, gabonacsíra
A búzacsíra elsőként a magas E-vitamin, kálium, foszfortartalom emelendő ki, de a vas, cink, B1-, B2-, B6-vitamin, folsav, biotin, króm, magnézium, kalcium mennyisége sem lebecsülendő.
Olajos magvak: napraforgómag, dió, mandula, mogyoró
Az olajos magvak, és a belőlük kinyert olajok gazdagok B-vitaminban, valamint az antioxidánsként számon tartott, öregedést lassító E-vitaminban is.
Zöld leveles zöldségek: spenót, sóska, medvehagyma, rukkola
A spenót kitűnő forrása a következő anyagoknak: K-vitamin, A-vitamin-, mangán-, folsav, magnézium, vas, C-vitamin, B2-vitamin, kalcium-, kálium-, és B6-vitamin, élelmi rostok, réz, növényi fehérjék, foszfor, cink és E-vitamin.
Hús, máj, tojás
A tojás tartalmazza a bőrvitaminként emlegetett A-vitamint, az antioxidáns hatással bíró E-vitamint, valamint a létfontosságú B-vitaminokat és folsavat.

Ha van véleménye, kérdése a cikkel kapcsolatban, szóljon hozzá a Facebookon. Kattintson ide