Aktuális akciók
Tavaszi akciókTavaszi akciók További ajánlatok

C-vitamin: hiányának tünetei és ételek, amelyek pótolhatják

2019. 03. 14. 13:13
Forrás: termalfurdo.hu
Egészség
A vitamin, melynek hiányát hamar észrevesszük bőrünkön, hajunkon, fogínyünkön, de lassabban gyógyulunk, könnyebben betegszünk meg, ha keveset fogyasztunk belőle.

A C-vitamin jelentősége

A C-vitamin az egyik legfontosabb és legtöbbször hangoztatott vitaminunk, mely szükséges a szervezet egészséges működéséhez. A C-vitamin, avagy az aszkorbinsav rendszeres pótlásáról azért szükséges gondoskodnunk, mert nem tudjuk elraktározni, emiatt hamar kiürül a felesleges mennyiség. Fontos szerepe van a kötőszövet, a fogak, az íny és a csontok felépítésében, a stressz kivédésében, immunrendszerünk erősítésében, és fokozza a fertőzésekkel szembeni ellenállást. Részt vesz a regenerációban, különböző anyagcsere folyamatokban, elősegíti a vas felszívódását.

Hogyan vehetjük észre a C-vitamin hiányát?

Mivel a C-vitamin jelentős szerepet játszik a kollagéntermelésben, ennek hiánya sérülékeny bőrt eredményez, emellett a sebek nehezebben gyógyulnak, a testen pedig jellegzetes, apró bevérzések láthatóak. A C-vitamin a vas felszívódásához nélkülözhetetlen, ami pedig a haj növekedéséhez szükséges, így hajhullás esetén is érdemes pótolni a C-vitamin mennyiséget, csakúgy, mint a berepedezett körmök esetében is.
A C-vitamin hiánya befolyásolja a szövetek képződését, a sebek is lassabban gyógyulnak emiatt, gyakran súlyos ízületi fájdalmat okoz. Súlyos esetekben az ízületeken belül vérzés léphet fel, ami fájdalmas duzzanatot okozhat. Fontos a csontképződés szempontjából is, hiánya növelheti a csontok törékenységének kockázatát. A C-vitamin-hiány egyik gyakori jele a vörös, duzzadt, vérző íny. Az elhúzódó vitaminhiány következményeként a fogak meglazulhatnak, sőt ki is hullhatnak. Hiánya miatt legyengül a szervezet védekezőképessége, ami miatt hajlamosak leszünk a különböző fertőzésekre, megbetegedésekre. A C-vitamin alacsony szintje hozzájárulhat a vashiányos vérszegénységhez is, és állandó kimerültség jele is lehet.
Mivel a C-vitamin az egyik legfontosabb antioxidáns, segít megakadályozni a sejtkárosodást a szabad gyökök semlegesítésével, melyek gyulladást okozhatnak a szervezetben.
C-vitamin: hiányának tünetei és ételek, amelyek pótolhatják

C-vitaminban gazdag ételek

A C-vitamin ajánlott napi bevitele 90 mg a férfiaknál és 75 mg a nőknél, bizonyos esetekben növelhetjük az adagot: például terhesség, műtétek, daganatos betegségek, járványok, légszennyezettség, rendszeres dohányzás esetén.
Paprika: 100 gramm zöldpaprika átlagban 140 milligramm C-vitamint tartalmaz, a piros viszont 400 milligrammot.
Homoktövis: Ebben az aprócska termésű növényben több mint 10-szer annyi C-vitamin és antioxidáns található, mint például a narancsban. 10 dkg homoktövisben nagyjából 600 mg C-vitamin van.
C-vitamin: hiányának tünetei és ételek, amelyek pótolhatják
Brokkoli: A főtt brokkoli mintegy 90 mg C-vitamint tartalmaz. Mindössze száz gramm brokkoliban több C-vitamin van, mint a javasolt napi beviteli érték.
Sárgadinnye: 170 gramm szeletelt sárgadinnye 60 milligramm C-vitamint tartalmaz, ami már önmagában majdnem fedezi a napi vitaminszükségletet.
Kivi: Napi 100 g kivi, vagyis nagyjából másfél darab, fedezi a normál körülmények között szükséges, ajánlott napi C-vitamin mennyiséget!
Eper: Egy adag eper nagyjából 51 mg C-vitamint tartalmaz, vagyis a napi szükséglet felét.
Feketeribizli: A feketeribizli levele nagyon gazdag C-vitaminban. 100 g gyümölcsre 130-170 mg C-vitamin jut.
A C-vitamin tartalom alapján középen helyezkedik el a már említett citrom (53 mg), a narancs (50 mg), a lime (29 mg), a grapefruit (33 mg), valamint a káposztafélék (51 mg).
C-vitamin: hiányának tünetei és ételek, amelyek pótolhatják
 

Ha van véleménye, kérdése a cikkel kapcsolatban, szóljon hozzá a Facebookon. Kattintson ide