Aktuális akciók
Őszi akciókŐszi akciók További ajánlatok

Egy szabadtéri sport, ami minden korosztálynak ajánlott

2017. 04. 26. 07:50
Forrás: termalfurdo.hu
Egészség
Erőteljes léptekkel gyalogló nők és férfiak, két furcsa, túrabothoz hasonló eszközzel a kezükben. Egyre gyakrabban találkozunk ezzel a képpel az erdei kiránduló utakon, a parkokban és olykor a városban is. A különleges látvány előidézője a mind kedveltebb nordic walking. Ha még nem ismerik a sportot, érdemes megbarátkoznia vele!

Sífutás nyáron

A sport elnevezése, a nordic walking szó szerinti fordítása „északi gyaloglás”, leegyszerűsítve tulajdonképpen a sífutás nyári változata, sokáig a sí szerelmesei használták, mint szezonon kívüli erőnlétet biztosító mozgásformát. A nordic walking lendületes gyaloglást jelent, botokkal a kézben. Könnyen elsajátítható mozgásforma, amely már alacsony pulzusszámnál is intenzív és hatékony mozgásnak számít. Mivel nem igényel sem különösebb felkészültséget és bárhol végezhető, ajánlható kortól és fizikai állapottól függetlenül mindenkinek, aki egy szabadban űzhető, könnyen megtanulható, olcsó és egészséges sportot szeretne kipróbálni.

A „csoda-botok”

A nordic walking során használt botok nagy segítségünkre vannak a lendületes, hosszú léptű gyaloglás gyakorlásában. A bot használata ritmust ad a gyaloglásnak, kiegyenlíti a tartást és megmozgatja a felsőtestet. Az optimális nordic walking bot karbonból készül parafafogantyúval. Ez a sík- és hegyvidékek által támasztott kihívásoknak egyaránt megfelel, vagyis pehelysúlyú, élettartama hosszú, és csillapítja a váll-, a láb-, a könyök- és a csuklóízületekre ártalmas rezgéseket. A bot vége tulajdonképpen egy ferde, recés gumi, mely a leszúrás pontján megtapad, így lépés közben nem csúszik el, egészen a végső fázisig, amikor már olyan kicsi a bot és a talaj által bezárt szög, hogy a gumi nem tapad.

A nordic walking előnyei

A sportág óriási előnye, hogy viszonylag kis befektetéssel szinte bárhol űzhető, mindössze egy megfelelő cipőre és egy pár botra van szükség. A mozgás során izmaink 90%-a dolgozik, erősödik a hát, a törzs, a has, a comb, a far és a vádli, erősíti az izmokat, oldja az izomfeszültséget. A nordic walking során nő a szervezet oxigénellátása, így a sportnak kiváló stresszoldó hatása van, növeli a tüdő kapacitását, emellett jó hatással van a szív- és érrendszerre. Mint minden kardio típusú mozgás, a nordic walking hatására is fokozódik az anyagcsere, nő az energia felhasználás, így túlsúllyal küzdők, fogyókúrázók számára kimondottan ajánlott, de gyakorlása a magas vérnyomás és magas vérzsír ellen segítség. A séta során a botok leveszik a teher egy részét a csípőről, térdekről, bokáról, ezért csípő- és térdproblémákban szenvedőknek kifejezetten kedvező sport. Emellett a botok alkalmazásának köszönhetően jóval több izmot mozgatunk meg, a váll, hát és karizmok is fokozott munkát végeznek, javul a testtartás és a mozgáskoordináció.

Fontos, hogy jól csináljuk

A nordic walking tehát többletmunka a felsőtestnek, könnyítés az ízületeknek: ezek a fő előnyei a sima gyalogláshoz képest. Az alaptechnikát érdemes oktatótól elsajátítani. A kritikus pontok: a felsőtest tartása, a karok, a kéz mozgásai. Jó kivitelezésnél a derék, a nyak és a váll fájdalommentesek, sőt az addigi feszülések, izomgörcsök is csökkennek. Rossz technikánál viszont, amilyen például a túl merev kartartás, mindig egyenesen tartott derék, fájdalmak jelentkezésére számíthatunk. Az edző nélkül elkezdett nordic walking másik buktatója, ha esetleg rossz botot vásárolunk. A bot ideális hossza a testmagasság 66 százaléka; kezdőknek kissé rövidebb, profiknak hosszabb botot ajánlanak az edzők.