Aktuális akciók
Évindító akciókÉvindító akciók További ajánlatok

El sem hinné, mi mindenre jó az úszás

2015. 08. 29. 20:09
Forrás: termalfurdo.hu
Egészség
Az úszás nagyon egészséges sport, és nyáron keresve sem találhatnánk jobb mozgásformát.
Az úszásnak számos pozitív egészségügyi hatása van, nyáron pedig amúgy is sok időt töltünk víz közelben. Hogy ne csak a passzív pihenésről szóljon a strandolás, összeszedtünk néhány érvet amellett, miért is érdemes úszni. Így már biztosan lesz elég motivációnk, hogy az úszómedencébe is belevessük magunkat.

Kardió és erőedzés is egyben

Úszás közben, ha nem mozgunk, elsüllyedünk, vagyis rá vagyunk kényszerítve a kardió mozgásra. Emellett a víz lényegesen sűrűbb közeg, mint a levegő, így izmaink folyamatosan ellenállással szemben dolgoznak. Vagyis többet nem kell hezitálni, hogy aznap kardió vagy erőedzést végezzünk.

Kíméli az ízületeket

Az úszás remek edzésforma sérült sportolók számára, ugyanis nem terheli az ízületeket. Emellett nagyon jó eredményeket lehet elérni az úszással, mivel annak ellenére, hogy egyik nap nagyon intenzív edzést tartottunk, másnap nyugodtan róhatjuk a hosszokat az úszómedencében. Egyes tanulmányok szerint az úszás még jobb is a regenerálódáshoz, mint a pihenés.

Jó tesz a tüdőnek

Mikor arcunk víz alatt van, az oxigénért alaposan meg kell küzdeni, ezért testünk ilyenkor hatékonyabban használja fel azt. Szerveztünk megtanul nagyobb mennyiségű friss levegőt magához venni egy belégzés alatt, és több szén-dioxidtól megszabadulni a kilégzés során. Egy az Indian Journal of Physiology and Pharmacology-ban megjelent tanulmány során arra jutottak, hogy az úszók légzési térfogata (a ki- és belégzett levegő mennyisége nyugalmi állapotban) jobb, mint a futóké. Ennek következtében az úszóknak alacsonyabb a pulzusa nyugalmi állapotban és a vérnyomása is, illetve jobb futóvá válnak.

Jobb futó leszel

Az úszás azáltal, hogy megtanítja testünket hatékonyabban felhasználni az oxigént, jelentősen megnöveli az állóképességet – ami remek hír, ha éppen idén készülünk lefutni életünk első félmaratonját. Ez egyben azt is jelenti, hogy egyre gyorsabban tudunk majd futni anélkül, hogy kifulladnánk. Az úszás emellett edzi a fenék izmait, a combhajlítót, a „core” izmokat és a vállakat, melyek fejlesztése ugyanúgy szükséges a futáshoz is.

Bárki meg tudja csinálni

Mindegy, hogy sérülésből gyógyulunk, várandósak, újdonsült anyukák vagy éppen Ironman versenyzők vagyunk, az úszás remek edzésforma mindannyiunk számára – már ha tudunk úszni. Mi irányítjuk a tempót, az intenzitást, és hogy mennyit szeretnénk kihozni egy-egy edzésből.

Elűzi a stresszt

A mozgás által kiváltott endorfintermelődés már önmagában csodákat tud tenni a stressz szintünkkel, azonban a vízben végzett edzés ezen felül is javítja a hangulatot. Vízbe merülve tompulnak azok az ingerek, amik amúgy folyamatosan bombáznak minket, így könnyebben meg tudunk nyugodni.

Visszafordítja az idő kerekét

Az Indiana University kutatása szerint, akik rendszeresen úsznak, biológiailag húsz évvel fiatalabbak a valódi koruknál. Az úszás jót tesz a vérnyomásnak, a koleszterin szintnek, szívünk és érrendszerünk teljesítményének, a központi idegrendszer egészségének, a kognitív működésnek és az izomtömegnek.

Olyan izmokat dolgoztat meg, amiket más mozgás nem

Elég ritka jelenség, hogy az irodában úgy ülünk, hogy közben a kezünket a fejünk fölött tartjuk. A medencében azonban karjaink mindenhol ott vannak, így a gyakran elhanyagolt széles hátizmot, a deltákat és a trapézizmot is megdolgoztatjuk. Ezeket pedig biciklizéssel vagy futással nem kifejezetten fejlesztjük. Továbbá mivel az úszás az egyensúlyozásról is szól, a stabilizáló „core izomzatot” és a hát alsó izmait is edzi, ami a nőknél gyakran problémás terület.