Aktuális akciók
Szezonindító fürdőzésSzezonindító fürdőzés Nyári akciókNyári akciók További ajánlatok

Előzzük meg a refluxot és a gyomorégést!

2019. 05. 11. 09:19
Forrás: termalfurdo.hu
Egészség
Ha teljesen eltüntetni nem, de enyhíteni tudunk a refluxon és leggyakoribb tünetén, a gyomorégésen. Fogyasszunk minél több zöldséget, zabpelyhet, gyömbért, de akár ivókúrával, vagy jógával is csökkenthetjük a panaszokat.

Eseti gyomorbántalom vagy reflux?

Ha a felső tápcsatorna működésében zavar keletkezik, a gyomortartalom a normális haladási iránnyal ellentétesen visszajut a nyelőcsőbe, és ott gyulladást okoz. Visszatérő gyomorégés, felhasi fájdalom, maró érzés a torokban, köhögés, amelyet ha időben nem kezelünk, súlyosabb betegségekhez vezethet. Már nemcsak az idősek betegsége a reflux, 14-18 éves korban is előfordulhat.
A túlzásba vitt koffein- és alkoholfogyasztás, zsírban vagy fűszeres ételekben gazdag táplálkozás, a túlsúly mind hozzájárulnak a reflux kialakulásához, tünetei súlyosbításához. A mozgásszegény életmód, és a nem megfelelő táplálkozás miatt lelassul a tápcsatorna mozgása. A fekvés megkönnyíti a savnak a mellkasba való felemelkedését, ezért legtöbbször esti órákban, vagy éjszaka érezzük.
A gyomortartalom visszaáramlása előfordulhat még kiadós étkezés, előrehajlás, szoros ruházat miatt is, mely a hasűri nyomást okozza. A reflux gyakran súlyosbítja a gyermekek és felnőttek asztmás tüneteit.

A reflux leggyakoribb tünete, a gyomorégés

Amikor az irritált gyomorból visszaszivárog a gyomorsav a nyelőcsövön keresztül, maró, savanyú vagy keserű érzésünk lesz a torokban, fájdalmunk a mellkasban, amelyet hányinger is kísérhet. A gyomorégés nem feltétlenül egy betegség, inkább egy emésztőrendszeri tünet, leggyakrabban a refluxé, vagy gyomorfekélyé. Többféle gyógyszer is okozhatja a kialakulását: antibiotikumok, vérnyomáscsökkentők, emellett a csípős, fűszeres ételek, alkoholos italok vagy a kávé is. Ha súlyosbodik, és nem enyhül a fájdalom életmódváltás hatására sem, érdemes orvoshoz fordulni!

Ételek, amik segíthetnek megelőzni a refluxot

Zöldségek: A zöldségeknek alacsony a zsír- és cukortartalma, segítenek csökkenteni a gyomorsavat. Bátran fogyaszthatunk az alábbiak közül: zöldbab, brokkoli, spárga, karfiol, leveles zöldek, burgonya és uborka. Elkészítésüknél figyeljünk arra, hogy jól pároljuk meg a zöldségeket, ugyanis nyers vagy kevéssé párolt formában nem előnyös a hatásuk.
Gyömbér: A gyömbér természetes gyulladás gátló tulajdonságokkal rendelkezik, aki gyomorproblémákkal, savtúltengéssel küzd, minden nap fogyasszon belőle, hatása szinte azonnal érezhető.
Zabpehely: A zabpehely teljes kiőrlésű és rostokban gazdag, felszívja a gyomorban a savat és csökkentheti a reflux tüneteit. Jótékony, vízben oldódó rostjainak hála, sokáig telt érzetet biztosít, mindezt anélkül, hogy megterhelné a gyomrunkat.
Nem citrusos gyümölcsök: A dinnye, a banán, az alma és a körte kevésbé jelent veszélyt a refluxra, mint a savas gyümölcsök.
Sovány húsok, tenger gyümölcsei: A csirke, a pulyka, a hal és a tenger gyümölcsei, alacsony zsírtartalmúak és csökkentik a savas reflux tüneteit.
Előzzük meg a refluxot és a gyomorégést!

Életmódváltó ötletek a reflux enyhítésére

  1. Egészséges, rendszeres táplálkozás, túlsúly esetén fogyás, ugyanis a hasi zsír miatti nyomás is elősegíti a reflux kialakulását.
  2. Alkoholos italok és a dohányzás mellőzése, elhagyása.
  3. Együnk lassabban, és kerüljük a túlevést, mert ez fokozza a savtermelést.
  4. A túl szűk ruhák mellőzése.
  5. Lefekvés előtt 3-4 órával már ne étkezzünk.
  6. Alkalmazhatjuk a Bükkszéken palackozott Salvus vizet, melyet használnak gyomor-, bélhurut és légúti gyulladások esetén, idült hörghurutra, cukorbetegség kiegészítő kezelésére és refluxos panaszok enyhítésére.
  7. Rendszeres akupunktúrás terápiával csökkenthető a gyomorégés, a reflux, a felpuffadás és az emésztési zavarok.
  8. A jógázás - a megfelelő gyógyszerek mellett gyakorolva - enyhíti a refluxbetegség tüneteit, és képes csökkenteni annak az eshetőségét, hogy műtéti beavatkozásokra legyen szükség a betegség kezeléséhez.
  9. Fogyasszunk gyakran borsmentateát!
  10. A bal oldalon alvás a gyomorégésben és a refluxban szenvedőknek is ajánlott, ez a pozíció megkönnyíti számukra az elalvást.