Aktuális akciók
Karácsonyi ajándéktippekKarácsonyi ajándéktippek Fürdőbelépő ajándékbaFürdőbelépő ajándékba Adventi és karácsonyi ajánlatokAdventi és karácsonyi ajánlatok További ajánlatok

Forró fürdővel a pihentető alvásért

2019. 11. 25. 20:00
Forrás: termalfurdo.hu
Egészség
Az alvászavar manapság szinte népbetegségnek számít, amit az egymást váltó időjárási frontok és az óraátállítás csak erősítenek. Forró fürdővel, gyakori szaunázással, és gyógynövényekkel azonban sokat javíthatunk a helyzeten.
Mivel az alvás elengedhetetlen számos élettani és pszichológiai folyamathoz, jó közérzetünk egyik legfontosabb elemének számít ezáltal hatással van mentális képességeinkre is. Ekkor tud a test regenerálódni és felfrissülni, mélyebben lélegzünk, lelassul a szívműködésünk, csökken a pulzusunk.

Mit okoz az alváshiány?

Ha nem tudunk annyit, és olyan minőségben aludni, amire a szervezetünknek szükséges lenne, csökken a teljesítményünk, ingerlékenyebbé válunk, és nem tudunk megfelelően koncentrálni sem. Ez komoly egészségügyi következményekkel is járhat, utóbbiak közé tartozik a magas vérnyomás, depresszió, szívbetegség és a stroke kockázatának növekedése. Ezt az alvási időt belső óránk szabályozza, beindul a melatonintermelés, melyből a kor előrehaladtával egyre kevesebb termelődik, ami alvászavarokat okozhat. A melatonin hiánya okozza az időeltolódás miatti jetlaget is. A felnőtt lakosság közel 20 százaléka érzi rendszeresen fáradtnak, kimerültnek és kialvatlannak magát. A 18 és 60 év közötti felnőtteknek naponta 7 vagy több órát kell aludniuk optimális esetben.

Mi segíthet?

Forró lábfürdő
Nem is gondolnánk, de ha hideg a lábunk, az is akadályozhatja a nyugodt pihenést, megzavarja a testhőmérséklet normális ingadozását. Másfél fokkal csökken a test hőmérséklete, mikor elalszunk, a hőt belülről kifelé sugározzuk. A hideg láb ezt a folyamatot zavarja meg, ezen pedig egy forró lábfürdővel segíthetjük.
Mellőzzük a szunyókálást
Aki túl keveset vagy nyugtalanul alszik, ki kell alakítania a rendszeres alvási rutint (mindig ugyanakkor feküdjön le és keljen fel), emiatt célszerű mellőzni a napközbeni szunyókálást, mert 5-10 perces szundikálás is megzavarhatja a természetes ritmust.
Segítenek a gyógynövények
A kamillateát nyugtató hatása miatt évezredek óta használják az alvás elősegítésére. Lefekvés előtt igyunk meg belőle egy csészével. A citromfűből készült tea is megkönnyíti az elalvást. A levendula is használható álmatlanság ellen. Alvásproblémákra az egyik legjobb gyógynövényünk a kellemetlen illatú macskagyökér. Az orbáncfüvet hangulatjavító, stresszoldó szerként használják, de a nyugodt alváshoz is hozzásegít. A sör legfontosabb alapanyaga, a komló is nyugtató, altató hatású.
Járjunk gyakran fürdőbe
Nyugtat, segíti az alvást és vele együtt csökkenti a stresszt és a szorongást a forró víz. Keressük meg a lakóhelyünkhöz legközelebb eső termálfürdőt és látogassuk rendszeresen. 
Aki gyakran szaunázik és/vagy gyógyfürdőzik, nem csak épphogy elszenderül, hanem valóban mélyen alszik. Ennek pedig az az oka, hogy a hő az idegrendszerre is hatással van: akár szeretnénk, akár nem, megnyugszunk még akkor is, ha szaunázás közben úgy érezzük, hogy hevesebben ver a szívünk. Ez természetes dolog, és miután a szervezet visszahűlt, kellemes fáradtság lesz úrrá rajtunk. A szakértők azt javasolják, hogy alvás előtt 2-3 órával szaunázzunk, így a szervezetnek van ideje visszahűlni, illetve a hő hatására felgyorsult vérkeringés, vérnyomás is visszaáll olyan szinter, ahol már lehetővé válik az ellazulás.
Forró fürdővel a pihentető alvásért
Ha otthon veszünk forró fürdőt, a testhő megemelkedik, majd mikor kiszállunk a kádból, visszaesik, ami miatt beindul a melatonin termelődése, a test pedig felkészül az "alvó üzemmódra". Készítsünk gyógynövényes, illóolajos fürdőt, és alkalmazzunk nyugtató-lazító illatokat, a vaníliát, jázmint, ilang-ilangot, szantálfát, narancsvirágot.
Apróságok, amik segíthetnek
Aludjunk csendes, sötét, nyugodt környezetben, lefekvés előtt néhány órával ne együnk sokat, és ne igyunk alkoholt. Sportoljunk, mozogjunk rendszeresen, de ne elalvás előtt.  Fent már utaltunk rá, de valóban nagyon sokat jelent, ha minden nap azonos időben fekszünk le és kelünk fel. Segíti az alvást az is, ha lefekvés előtt szellőztetéssel frissítjük fel a hálószoba levegőjét.