Aktuális akciók
Szezonindító fürdőzésSzezonindító fürdőzés Nyári akciókNyári akciók További ajánlatok

Ha mindig fáradtnak érzi magát, ez lehet az oka

2019. 02. 08. 07:50
Forrás: termalfurdo.hu
Egészség
Sokunkkal előfordul, hogy a nap felénél úgy érezzük, elfogyott az erőnk, nemhogy kreatív munkára és sportra, de a napi rutinra sem jut elég energiánk.
Ráadásul hiába próbálunk rájönni, vajon miért vagyunk ennyire fáradtak, nem találjuk az okát. Az alábbi összefoglaló talán segít választ kapni a miértekre és lendületbe hozni a hétköznapokat.
A szakemberek szerint a krónikus fáradtságnak számos oka lehet, az alváshiánytól a nem megfelelő étrenden és a mozgáshiányon át egészen a diagnosztizálható betegségekig. Nem egyedi probléma, a felnőtt lakosság közel 20 százaléka érzi rendszeresen fáradtnak, kimerültnek és kialvatlannak magát. Sokan akkor rogynak le a kanapéra és „mozdulni sem tudnak”, amikor hazaérnek a munkából, de vannak, akik már a munkaidő második felében sem tudnak koncentrálni a feladataikra. De vajon mitől érezzük ennyire fáradtnak magunkat? Próbáltuk összegyűjteni az okokat és megkeresni a megoldást a problémára.

Fő ok az alvás hiánya

Szakértők szerint, nem meglepő módon, az alváshiány vagy a nem megfelelő minőségű alvás alapvető oka lehet a napi szinten jelentkező fáradtság érzésének. A 18 és 60 év közötti felnőtteknek naponta 7 vagy több órát kell aludniuk optimális esetben. Az éjszakai alvás elmaradása nemcsak krónikus fáradtsággal, hanem teljesítményromlással, koncentrációs zavarokkal és komoly egészségügyi következményekkel is járhat, utóbbiak közé tartozik a magas vérnyomás, depresszió, szívbetegség és a stroke kockázatának növekedése. Aki túl keveset vagy nyugtalanul alszik, fordítson kiemelt figyelmet a rendszeres alvási rutin kialakítására (mindig ugyanakkor feküdjön le és keljen fel), mellőze a napközbeni szunyókálást, korlátozza a koffein tartalmú italok fogyasztását, és igyekezzen megteremteni az ideális alvási körülményeket (friss levegőjű, nem túl meleg és lesötétített szoba).

A nem megfelelő étrend is okolható

A fáradtság megszüntetésének legegyszerűbb módja az étrend módosítása. Az egészséges és kiegyensúlyozott étrend, az életmódunknak és fizikai állapotunknak megfelelő táplálkozás segít a fáradtság leküzdésében. Ehhez elengedhetetlen, hogy az öt élelmiszercsoportból egészséges ételeket válasszunk: gyümölcsök, zöldségek, magvak, fehérje és tejtermékek. Figyelni kell a megfelelő kalóriabevitelre, amelyet nemük, életkorunk, súlyunk és aktivitásai szintünk alapján kell meghatározni. A túl kevés kalória éppolyan káros lehet, mint a túl magas fogyasztás. Érdemes csökkenti a cukor és a fehér liszt bevitelt, és a vörös húsok helyett inkább szárnyasokat vagy halat választani. Érdemes minél több teljes kiőrlésű magvat, barna rizst, zabpelyhet, bulgurt fogyasztani. Fontos a napi ötszöri, kis adagokban történő étkezés, a reggeli és a megfelelő folyadékbevitel is.

Aki sokat ül, fáradtabb lesz

Amikor utolér minket a nyomasztó fáradtság, az tűnik a legjobb ötletnek, ha leülünk a kanapéra és feltesszük a lábunkat. Pedig ha hiszik, ha nem ilyenkor sokkal hasznosabb, ha inkább felállunk és mozogni kezdünk, tornázunk vagy sétálni indulunk. A sport és az edzés segíthet az energia növelésében és a fáradtság elűzésében. Szakemberek szerint minden felnőttnek heti 2 óra és 30 percig mérsékelt intenzitású edzésre van szüksége összesen, ideális elosztásban ez heti 2-3 alkalmat jelent. Érdemes minél előbb rászánni magunkat a rendszeres mozgásra, kezdhetjük a napi 10 perces sétával, majd emelhetjük az adagot napi 30 percre és idővel akár futásra is válthatunk.
Ha mindig fáradtnak érzi magát, ez lehet az oka

A stressz is okozhat fáradtságot.

A munkahelyi, pénzügyi vagy családi problémák, az új élethelyzetek és a megszokott rutin felborulása - a potenciális stresszorok mindannyiunk életében jelen vannak. A túlzott stressz fizikai és érzelmi kimerültséghez vezethet. Persze előfordulhat az is, hogy egy kis adrenalin löket éberebbé tesz minket, ilyenek például az állásinterjúk, a szereplések vagy a randevúk. A stressz azonban csak akkor jár pozitív hatással, ha rövid ideig tart. Az állandó, hosszan tartó stressz fizikai és érzelmi kimerültséget, rosszabb esetben betegséget is okozhat. Aki sokat aggódik és idegeskedik, annak az életében állandó szereplő a migrén, a gyomorfájás és az éber alvás. Aki változtatni szeretne ezen, annak először is meg kell keresnie a stressz okát, majd amennyire lehet távol tartani magát a stressz forrásától. A fizikai aktivitás is remek stresszoldó, ráadásul endorfinokat szabadít fel.

Betegséget is jelezhet a fáradtság

Aki úgy érzi, nincs gond a fentebb írtak kapcsán, annak érdemes orvoshoz fordulnia, a krónikus fáradtságot ugyanis betegség is okozhatja. Állandó levertséget okozhat a depresszió, a vérszegénység vagy vashiány, a szívbetegségek, a vitamin és ásványianyag hiányos állapot, a cukorbetegség vagy a pajzsmirigy nem megfelelő működése is. Krónikus fáradtság esetén érdemes orvoshoz fordulni.

Ha van véleménye, kérdése a cikkel kapcsolatban, szóljon hozzá a Facebookon. Kattintson ide