Aktuális akciók
Karácsonyi ajánlatokKarácsonyi ajánlatok Szilveszteri ajánlatokSzilveszteri ajánlatok Karácsonyi ajándéktippekKarácsonyi ajándéktippek Fürdőbelépő ajándékbaFürdőbelépő ajándékba További ajánlatok

Hogyan kerülhetjük el az edzés utáni izomlázat?

2017. 01. 06. 07:50
Forrás: webbeteg.hu
Egészség
A legtöbben január elején kezdik el az életmódváltást. Hatalmas lelkesedéssel és gyakran felkészületlenül választanak intenzívebb mozgásformákat, amelynek eredményeképpen szembesülnek a kellemetlen izomlázzal. De mi történik valójában a szervezetben, és hogy előzhető meg az izomláz?
A szakértők körében még folyik a vita arról, hogy tulajdonképpen mi is okozza az izomlázat. Ma már nem tartja magát az az elképzelés, miszerint az izomlázért az izomrostok közt felgyülemlett tejsav a felelős.
Elektronmikroszkópos vizsgálatokkal felfedezték, hogy a túlterhelés hatására az izomrostokban apró szakadások jönnek létre. Ezeket a parányi réseket lassan víz tölti ki, így 24-36 órán belül kis ödémák képződnek. A beáramló víz hatására az izomrostok megduzzadnak és megnyúlnak, ez okozza a jellegzetes fájdalmat, amit izomláznak nevezünk.

A legrosszabb, ha rádolgozunk

Korábban azt javasolták, hogy ilyen esetekre legjobb orvosság az izmok alapos megdolgoztatása. Ma már tudjuk, hogy ez nagyon rossz tanács volt, hiszen ily módon az izomrostok további sérüléseket szenvedtek. Jelenleg úgy vélik, hogy az izom lassan kipiheni a sérüléseket, a folyamat meggyorsítása érdekében pedig a legjobb, amit tehetünk, ha melegen tartjuk az érintett területet vérkeringést serkentő kenőcsökkel, gélekkel, stb. (lásd később!).

Az izomláz leggyakoribb okai

  • Szokatlan, ill. szokatlanul hosszantartó vagy erős testi megterhelés.
  • A saját terhelhetőségünk túlértékelése, ill.
  • Az edzés előtti bemelegítés hiánya.

Mi a teendő, ha már kialakult az izomláz?

A gyógyulás felé vezető első lépés a pihentetés és kímélés, így az izmokban keletkezett apró sérüléseknek jut ideje a regenerálódásra. Továbbá gyorsítja a gyógyulást minden olyan intézkedés, amely a túlterhelt izom vérellátásának javítását szolgálja:
  • Meleg (nem forró!) fürdő, gyógynövény kivonatokkal (elsősorban a rozmaring és a lucfenyő ajánlott)
  • Váltózuhany (3 perc meleg, 20 másodperc! hideg)
  • Szaunázás
  • Az érintett terület enyhe masszírozása
  • Vérkeringést fokozó kenőcsök, gélek, speciális krémek használata.
Hogyan kerülhetjük el az edzés utáni izomlázat?
Melegítés hatására az erek kitágulnak, így a vízzel együtt lerakódott anyagok gyorsabban elszállítódnak az érintett területről.
Jó hatással vannak az izmokra az enzimeket (pl. bromelain, tripszin) tartalmazó készítmények, különösen rutozid növényi kivonattal kombinálva. Az enzimek segítik az ödéma megszüntetését, egyben meg is akadályozzák annak kialakulását, ezen kívül a lerakódott anyagokat kisebb részekre hasítják, ezáltal megkönnyítve azok vérárammal történő könnyebb elszállítását.
Aki a fájdalom ellenére mégis szeretne edzeni, csak nyújtógyakorlatokat végezzen, azt is kizárólag az izmok megerőltetése nélkül! A kímélő tempójú kocogás és úszás szintén segíthet az izomláz gyors megszüntetésében.

Így előzheti meg az izomláz kialakulását!

Nagyon könnyen izomláz lehet a következménye annak, ha bemelegítés nélkül kezdünk el edzeni. A következő előkészületeket és javaslatokat a webbeteg.hu-n olvastuk.
  • Mindig kis intenzitással kezdjen sportolni, és fokozatosan növelje a tempót!
  • Soha ne eddzen bemelegítés nélkül!
  • Hosszabb edzés során tartson pihenőket.
  • Ne fejezze be hirtelen az edzést, fokozatosan lassítson!
  • Az edzés befejeztével végezzen öt percen keresztül lazító gyakorlatokat, például karnyújtást, karkörzést, lazán rázza meg karjait, lábait, egész testét, közben figyeljen az egyenletes légzésre, majd néhányszor vegyen mély levegőt, és fújja ki.
  • Levezetésként a lassú kocogás segít az izmok felfrissítésében vérellátásuk fokozása révén. A nyújtó gyakorlatok fokozzák az izmok, az inak és az ízületi szalagok rugalmasságát.

Szóljon hozzá