Aktuális akciók
Karácsonyi ajándéktippekKarácsonyi ajándéktippek Csobbanj a télbe!Csobbanj a télbe!

Így állítsa át szervezetét a téli időszámításra

2022. 10. 28. 08:00
Forrás: termalfurdo.hu
Egészség
Az idén október 30-ra időzített óraállítás sokunk szervezete számára megterhelő lehet, nem mindig könnyen alkalmazkodik szervezetünk az új helyzethez. Tényleg ekkora trauma ez az egyetlen óra az emberi szervezet számára? És vajon mit tehetünk ellene? 
Mindannyian saját belső óránkat követjük, ez szabályozza a biológiai funkciókat, amelyek napszakos változást mutatnak. A nap folyamán változnak például a vérnyomás értékek, a pulzusszám, a testhőmérséklet és a hormonok szintje is. Belső óránk működésére az éjszaka és nappal váltakozása van a legnagyobb hatással, a szervezet az alvást szabályozó hormont sötétben termeli. A biológiai óra kismértékű ingadozása is felboríthatja az alvás-ébrenlét ritmusát, és hatással van az egészségre mindaddig, amíg a szervezet nem alkalmazkodik a változásokhoz. Ennek a hatása tapasztalható ha valaki egy távoli országba, más időzónába utazik, és bármilyen hihetetlen, szakértők szerint ennek a hatását tapasztaljuk a tavaszi és az őszi óraállítás idején is.

Tudományosan is bizonyított

A medicalexpress.com portálon ismertetett tanulmány szerint a nyári időszámításról a téli időszámításra való áttérés sokak számára okoz szenvedést. Az óraátállítást követő hónapban, novemberben nyolc százalékkal magasabb a depressziós esetek száma ahhoz képest, amivel az átállás előtti diagnózisok alapján számolni lehetne. A dán kutatók 185.419 depresszióval diagnosztizált beteg adatait elemezték, akiknek esetét 1995 és 2012 között rögzítették a dán Központi Pszichiátriai Kutatási nyilvántartásban. A kutatást vezető professzor elmondta, hogy nyilvánvalóan az óraátállítás növeli a depressziós esetek számát és nem a rövidülő napok vagy a rossz időjárás. A szakember szerint reggel hét és nyolc között valószínűleg nem sokat nyerünk az átállással, mert akkor a legtöbben úgyis zuhanyozunk, reggelizünk, vagy munkába, iskolába megyünk. Viszont mire hazaérünk, és végre szabadidőnk lenne délután, már sötét van, ez pedig nem hangol jó kedvre bennünket.

Az átállás nem megy egy nap alatt

Az óra előre, vagy visszaállításának alig 60 perces időeltolódása általában néhány nap alatt „kiheverhető”, hiszen a szervezet alkalmazkodik a megváltozott helyzethez. Azonban olyan is előfordul, hogy valakinek hosszabb időre, akár két hétre is szüksége lehet az átálláshoz. Az őszi óraállítás főleg az időseket, a csecsemőket, a gyerekeket és a betegeket viseli meg, de akinek a szervezete hozzászokott egy jól bevált napirendhez, mindig azonos időpontban való lefekvéshez és felkeléshez, az is megsínyli a változást. S hogy milyen problémák adódhatnak az óraátállításból? Amíg a belső és külső óra nem kerül összhangba a megváltozott körülményekkel, alvászavart, indokolatlan fáradtságot, depresszív hangulatot, szívritmuszavart, étvágytalanságot és emésztési problémákat tapasztalhatunk.

Van megoldás

Az óraátállítás miatt fellépő kellemetlen tünetek kezeléséhez nincs szükség gyógyszerekre, nem kellenek sem az altatók, sem pedig napközben az ébrenlétet és a koncentrációt stimuláló szerek. Alakítsunk ki és tartsunk be napirendet, melyben az alvásra szánt idő legyen megfelelő mennyiségű. A frissítő mozgás, izmaink kellemes elfáradása elősegíti a nyugodt alvást. Lefekvés előtt a hálóhelyiséget jól szellőztessük ki, a hálószoba legyen csendes, sötét, megfelelő hőmérsékletű. Este, ágyba bújás előtt pozitívan hathat például egy meleg fürdő vagy lábfürdő, egy csésze citromfű tea, esetleg egy szakember által összeállított nyugtató teakeverék is. Nagyon jó feszültség-levezetés lehet egy kellemes esti séta, amely segít alvás előtt kiszellőztetni a fejünket. Este nem szabad sokat ennünk és jól tesszük, ha lefekvés előtt három órával már kerüljük a kávét, a teát és más élénkítő hatású italokat. Az óraátállítást követő napokban legyünk különösen óvatosak és körültekintőek a közlekedésben, és legyünk magunkkal türelmesebbek a munkában. Iktassunk be több szünetet és hagyjuk szervezetünket alkalmazkodni a változásokhoz.

Iratkozzon fel értesítéseinkre, hogy ne maradjon le a fürdőkkel, fürdővárosokkal kapcsolatos legfontosabb és legfrissebb hírekről! Kattintson az alábbi gombra...