Aktuális akciók
Karácsonyi ajánlatokKarácsonyi ajánlatok Karácsonyi ajándéktippekKarácsonyi ajándéktippek Fürdőbelépő ajándékbaFürdőbelépő ajándékba Szilveszterezzen fürdőbenSzilveszterezzen fürdőben További ajánlatok

Legalább hét okunk van, amiért érdemes sok céklát fogyasztani

2018. 10. 29. 19:49
Forrás: termalfurdo.hu
Egészség
Sokan egy kicsit idegenkednek erős színétől és földes ízétől, de érdemes ráhangolódnunk a cékla fogyasztására, különösen a téli hónapokban. Akár nyersen, akár főzve is igazi szuperétel és valódi energiabomba, ha zöldséglevet készítünk belőle. Csokorba szedtük érveinket.
A céklát tudományos már az ókori görögök és rómaiak ismerték és fogyasztották. A tudósok úgy vélik, hogy valamikor a Földközi-tenger partvidéke volt az őshazája, de mára világszerte elterjedt. Sok egyéb zöldségféléhez hasonlóan ezt is a római légiósok honosították meg a kontinens nagy részén, ma Skandináviában épp annyira népszerű, mint Európa országaiban vagy a tengerentúlon. A céklát általában sötétvörös vagy még inkább jellegzetesen bordó színű növényként ismerjük, de az utóbbi időben számos ország kertészetében többféle színben és formában is termesztik, a hazai piacokra azonban ezekből csak kevés kerül. Nagy Britanniában kedvelt a sárga vagy más néven aranycékla de az olaszok szívesen használják a fehér és bordó erezetű növényt is. Pompázzon bármilyen színben, is ahhoz, hogy a legtöbb vitaminhoz hozzájussunk belőle, érdemes frissen és nyersen, esetleg turmixolva fogyasztani. A céklában van A-vitamin, B1-, B2-, B3-, B5-, B6- és B9-vitamin is, no meg C-vitamin is bőségesen, az ásványi anyagok közül pedig vas, magnézium, kálium, foszfor, kalcium, nátrium, sőt nitrát is található a bordó növényben. A következő hét érv remélhetőleg meggyőzi önöket, és a holnapi bevásárlásnál már ott lesz a kosarukban a cékla is.
1. A cékla színe a piros pigmenteknek köszönhető, amelyek betacianin néven ismertek. Általában az erős festékanyaggal bíró növényeknek van valamilyen különleges gyógyhatása is, ez a cékla esetében is így van. A bordó zöldség festékanyaga erős antioxidáns, ami képes tovább erősíteni a vitaminok szabadgyökök elleni hatását. Jót tesz a májnak, mert a méreganyagok lebontása során keletkező szabadgyököket segít semlegesíteni.
2. A tudományos kutatások igazolták, hogy bár a cékla nem tartalmaz több vasat, mint más növények, de ennek a különleges gyökérnek a vastartalma a leginkább komplex összetételű, így ezt tudja a legjobban hasznosítani a szervezet.
3. A pozitívumok közé sorolható még, hogy a cékla nitrát-tartalma a szervezetbe kerülve csökkenti a vérnyomást. Az érfalak rugalmasságát növeli a testünkben belőle képződő vegyület, így idős korban is kiemelten fontos a fogyasztása. Fiatalabbaknak azért kiemelten ajánlott, mert stresszes életvitel vagy aktív sportolás esetén is segít az állóképesség növelésében a szervezet ellenálló-képességének javításában. A cékla a regenerálódást is segíti.
4. A cékla folsavat tartalmaz, amit a boldogság vitaminjaként tartanak számon. Ez az anyag elősegíti a jó közérzetet, az öröm, bátorság, optimizmus fenntartását. Emellett szerepe van a haj növekedésében, a sebek gyógyulásában és különösen fontos kismamáknak is, mert segíti az embrió helyes fejlődését.
5. A kutatások igazolták, hogy a cékla hatékony a daganatos betegségek kialakulásával, leküzdésével szemben. A rákos sejtekben az oxidációs folyamatok lecsökkennek, és helyettük a tejsavas erjedés növekszik. A cékla színező anyagai – pl. a betain glükozid – pótolja a rákos sejtekben a légző aktivitásukat vesztett légző sejteket.
6. A cékla erős májtisztító hatással bír, a máj pedig az egyik legfontosabb szerv a méregtelenítéshez. A cékla erősíti a bélrendszert is, a benne lévő betain pedig segíti a zsírok lebontását, ezért zsírégető hatása is van. Ha sárgarépával és uborkával fogyasszuk, még inkább segít a zsírt lebontani, így hatékonyan segíti a fogyókúrát. Szuper diétás ételről van szó, hiszen 100 g cékla csupán 5,9 g szénhidrátot tartalmaz, aminek egyötöde rost. Mint alapanyag tehát bátran fogyaszthatjuk, bármilyen diétában a nap bármely szakában.
7. A cékla a betain tartalmának köszönhetően hatékony gyulladáscsökkentő is. Méregtelenítő, gyulladáscsökkentő és vérkeringést fokozó hatásainak köszönhetően a cékla nagyon jó hatással van a bőrünkre is, a segítségével sikeresen küzdhetünk a pattanások, furunkulusok és egyéb bőrproblémák ellen, magas antioxidáns-tartalma pedig az öregedés első jelei ellen véd. A cékla rendszeres fogyasztásával támogathatjuk a bőr folyamatos megújulását, ennek hatására a bőrünk egyenletesebb árnyalatú, ragyogóbb, egységesebb megjelenésű lesz.