Aktuális akciók
Fürdőbelépő ajándékbaFürdőbelépő ajándékba Karácsonyi ajándéktippekKarácsonyi ajándéktippek

Legalább hét okunk van, amiért érdemes sok céklát fogyasztani

2021. 11. 13. 09:50
Forrás: termalfurdo.hu
Egészség
Sokan egy kicsit idegenkednek erős színétől és földes ízétől, pedig a cékla rendkívül egészséges. Nyersen és főzve is igazi szuperétel, immunrendszerünk számára valóságos vitaminbomba, különösen a téli hónapokban. Csokorba szedtük érveinket, miért érdemes gyakran fogyasztani.
A céklát már az ókori görögök és rómaiak ismerték és fogyasztották. A tudósok úgy vélik, hogy a Földközi-tenger partvidéke volt az őshazája, de mára már világszerte elterjedt zöldség. Sok egyéb zöldségféléhez hasonlóan ezt is a római légiósok honosították meg a kontinens nagy részén, ma Skandináviában épp annyira népszerű, mint Európa országaiban vagy a tengerentúlon. A céklát általában sötétvörös vagy inkább jellegzetesen bordó színű növényként ismerjük, de az utóbbi időben számos ország kertészetében többféle színben és formában is termesztik, a hazai piacokra azonban ezekből csak kevés kerül. Nagy Britanniában kedvelt a sárga cékla - vagy más néven aranycékla -, de az olaszok szívesen használják a fehér és bordó erezetű növényt is. Pompázzon bármilyen színben is, ahhoz, hogy a legtöbb vitaminhoz hozzájussunk, érdemes frissen és nyersen, esetleg turmixolva fogyasztani. A céklában van A-, B1-, B2-, B3-, B5-, B6- és B9-vitamin is, no meg C-vitamin is bőségesen, az ásványi anyagok közül pedig vas, magnézium, kálium, foszfor, kalcium, nátrium, sőt a bordó növényben nitrát is található. A következő hét érv remélhetőleg meggyőzi önöket, hogy érdemes minél gyakrabban fogyasztani a céklát, és a holnapi bevásárlásnál már ez a zöldség is ott lesz a kosarukban.
1. A cékla színe a piros pigmenteknek köszönhető, amelyek betacianin néven ismertek. Általában az erős festékanyaggal bíró növényeknek van valamilyen különleges gyógyhatása is, ez a cékla esetében is így van. A bordó zöldség festékanyaga erős antioxidáns, ami képes tovább erősíteni a vitaminok szabadgyökök elleni hatását. Jót tesz a májnak, mert a méreganyagok lebontása során keletkező szabadgyököket segít semlegesíteni.
2. A tudományos kutatások igazolták, hogy bár a cékla nem tartalmaz több vasat, mint más növények, de ennek a különleges gyökérnek a vastartalma a leginkább komplex összetételű, így ezt tudja a legjobban hasznosítani a szervezet.
3. A pozitívumok közé sorolható még, hogy a cékla nitrát-tartalma a szervezetbe kerülve csökkenti a vérnyomást. Az érfalak rugalmasságát növeli a testünkben belőle képződő vegyület, így idős korban is kiemelten fontos a fogyasztása. Fiatalabbaknak pedig azért ajánlott, mert stresszes életvitel vagy aktív sportolás esetén is segít a szervezet ellenálló-képességének javításában. A cékla a regenerálódást is segíti.
4. A cékla folsavat tartalmaz, amit a boldogság vitaminjaként tartanak számon. Ez az anyag elősegíti a jó közérzetet, az öröm, bátorság, optimizmus fenntartását. Emellett szerepe van a haj növekedésében, a sebek gyógyulásában és különösen fontos kismamáknak is, mert segíti az embrió helyes fejlődését.
5. A kutatások igazolták, hogy a cékla hatékony a daganatos betegségek kialakulásával és leküzdésével szemben. A rákos sejtekben az oxidációs folyamatok lecsökkennek, helyettük a tejsavas erjedés növekszik. A cékla színező anyagai – pl. a betain glükozid – pótolja a rákos sejtekben a légző aktivitásukat vesztett légző sejteket.
6. A cékla erős májtisztító hatással bír, a máj pedig az egyik legfontosabb szerv a méregtelenítéshez. A cékla erősíti a bélrendszert is, a benne lévő betain pedig segíti a zsírok lebontását, ezért zsírégető hatása is van. Ha sárgarépával és uborkával fogyasszuk, még inkább segít a zsírt lebontani, így hatékonyan segíti a fogyókúrát. Szuper diétás ételről van szó, hiszen 100 g cékla csupán 5,9 g szénhidrátot tartalmaz, aminek egyötöde rost. Bátran fogyasztható a nap bármely szakában.
7. A cékla a betain tartalmának köszönhetően hatékony gyulladáscsökkentő is. Méregtelenítő, gyulladáscsökkentő és vérkeringést fokozó hatásainak köszönhetően a cékla nagyon jó hatással van a bőrünkre is, a segítségével sikeresen küzdhetünk a pattanások, furunkulusok és egyéb bőrproblémák ellen, magas antioxidáns-tartalma pedig az öregedés első jelei ellen véd. A cékla rendszeres fogyasztásával támogathatjuk a bőr folyamatos megújulását, ennek hatására a bőrünk egyenletesebb árnyalatú, ragyogóbb, egységesebb megjelenésű lesz.

Iratkozzon fel értesítéseinkre, hogy ne maradjon le a fürdőkkel, fürdővárosokkal kapcsolatos legfontosabb és legfrissebb hírekről! Kattintson az alábbi gombra...