Aktuális akciók
Őszi wellness akciókŐszi wellness akciók Őszi fürdőtippekŐszi fürdőtippek

Melyik a jobb, az infra- vagy a finn szauna?

2022. 08. 17. 10:09
Forrás: termalfurdo.hu
Egészség

Természetesen mindkettő ugyanolyan hasznos és egészséges, csak a működésük és a hőfokuk különböző. Valamint az, hogy egyes szív- és érrendszeri betegségekkel élőknek melyiket ajánlatos inkább látogatniuk. Az kétségtelen, hogy a wellnessfürdők népszerűvé válásával a szanuák is egyre inkább a figyelem középpontjába kerültek.

Életkortól függetlenül élvezhetik a szaunát fiatalok és idősek is, bár e tekintetben is van különbség a kettő között, a finn szaunát ugyanis, lévén melegebb, mint az infra, gyermekek nem használhatják általában 6 éves kor alatt. Nézzük akkor most kicsit részletesebben, hogyan is működik az infra- és finn szauna!
 

Hogyan működik, és mire jó az infraszauna?

Az infraszaunában nem a kályha gondoskodik a melegről, hanem az infravörös sugarak, amik nem a levegőt, hanem közvetlenül a testet melegítik fel. Ennek köszönhetően az infraszauna hőmérséklete sokkal jobban tolerálható a melegre érzékenyek számára is, hiszen maximum 35-40ºC-ra melegszik fel.  Az infravörös sugárzás a vörös tartomány alatti sugarakat jelenti, más néven hősugárzásnak hívjuk, hiszen az emberi szem számára már láthatatlan, csak a bőrünk érzi a melegét. A természetes módon a Napból érkező infravörös sugárzást a szaunákban különféle lámpákkal és hősugárzókkal lehet előidézni. Az infraszauna kialakításához sokkal kevesebb hely is elég, mint a finn szauna esetében, így a fürdőszoba egyik sarkában is elhelyezhetjük. Sokkal egyszerűbb a beszerelése és a működtetése is. Hamar szaunázásra kész, nem kell várni, hogy felmelegedjen.

Jótékony hatásai között mindazt megtaláljuk, mint a finn szauna esetében, ráadásul mindezt kíméletesebb módon. A relaxációtól kezdve, a méregtelenítésen át a bőrfeszesítésig sok mindent találunk, ami pozitívan befolyásolja a szervezet működését. Mivel a sugarak behatolnak a bőr alá és ott „mozgolódásra” késztetik a sejteket segítenek a különböző sebek mihamarabbi gyógyulásában, az izmok regenerálásában. Allergia, vesepanaszok szintén csökkenthetők az infraszauna rendszeres használatával.

Az immunerősítés és a súlycsökkentés pedig csak a ráadás. Egy-egy infraszaunázáskor szinte annyi kalóriát lehet elégetni, mintha az ember a szaunában töltött időben futott volna. A stresszoldás és ellazulás fontosságát szükségtelen hangsúlyozni. Akkor tudunk jól teljesíteni mind a munkában, mind otthon, ha a felgyülemlett idegességet, indulatokat elengedjük. Nincs is jobb hely erre a szaunánál.

 

Hogyan működik és mire jó a finn szauna?

A finn szaunában egy elektromos vagy fával fűtött kályha található, ez szolgáltatja a meleget, ami akár 70-100ºC-ra is felfűtheti a szauna levegőjét. Itt tehát nem a bőrbe jutó sugarak melegítik fel a testet, hanem maga a levegő indítja be a jótékony izzadást. Ezt a fajta hőterhelést nem mindenki bírja, főleg ha nincs is hozzászokva, ezért a finn szauna használata odafigyelést és bizonyos szabályok betartását kívánja meg.

Hatásaiban abszolút hozza az infraszaunánál leírtakat, csak kicsit megterhelőbb lehet a szervezet számára. A bőrproblémák közül a pattanásos bőrrel csodákat művel a szaunázás, hiszen segíti a megrekedt faggyú távozását. Mindkét fajta szaunázás után ezért is érezzük a bőrünket puhának, simábbnak.

A kialakításához több helyre van szükség, azonban lehetőséget teremt a baráti kör, a nagyobb család együtt szaunázására. Maga a hangulata, az érzete is teljesen más, mint az infraszaunáé. Egy-egy szaunázás előkészületekkel, felmelegítésssel együtt több órát is igénybe vehet, ezért ezt a típust olyanoknak ajánljuk, akik mélyebben bele szeretnék vetni magukat a szaunázás világába.

A finn szaunákban egyre elterjedtebb, hogy különböző illóolajokkal teszik még kényeztetőbbé az élményt. Az eukaliptusz gőzét belélegezve még inkább segíthetjük a felső légutak tisztán és egészségesen tartását. Ha wellness-szállodába vagy valamilyen más nyilvános helyre megyünk, akkor legyünk tekintettel a velünk együtt szaunázókra, nem biztos, hogy mindenki örül az illóolajos extráknak. Otthon kialakított finn szauna esetén ez kevésbé probléma.
 

Végül néhány tanács szaunázáshoz

Ha még csak most ismerkedünk a műfajjal, akkor nagyon fontos a fokozatosság, főleg a finn szauna esetében. Ne tartózkodjunk bent elsőre 5-10 percnél tovább, és lehetőleg az alsóbb üléseken foglaljunk helyet. Az egyes rövidebb ülések között tartsunk szünetet, pihenjünk, igyunk, de mindezek előtt zuhanyozzunk le langyos vagy hideg vízzel. Amennyiben szívproblémák állnak fenn, ne ugorjunk a hideg vizes medencébe.

Figyeljünk a tisztaságra, higiéniára! Ha nyilvános helyen szaunázunk mindenképp készüljünk kis törölközővel, amire majd ráülhetünk. Szaunázás előtt is zuhanyozzunk le, hogy tisztán léphessünk be a szaunába. A papucsokat általában a szaunán kívül kell hagynunk. Vannak olyan helyek, ahol fürdőruhában is lehet szaunázni, ám olyanok is, ahol a fürdőlepedő használatát kérik. Otthon természetesen választhatunk a nekünk tetsző megoldások közül.

Otthon is és nyilvános helyen is érdemes figyelni a csöndre. Legyen a szauna a teljes csend és nyugalom helye.

Ha pedig szaunázási lehetőséget keresünk, használjuk bátran a holia.hu szauna kereső alkalmazását.

 

 

Iratkozzon fel értesítéseinkre, hogy ne maradjon le a fürdőkkel, fürdővárosokkal kapcsolatos legfontosabb és legfrissebb hírekről! Kattintson az alábbi gombra...