Aktuális akciók
Őszi akciókŐszi akciók Hajdúszoboszló ősszel is...Hajdúszoboszló ősszel is...

Mindent a D-vitaminról: hatás, forrás, hiány és túladagolás

2016. 12. 10. 19:50
Forrás: termalfurdo.hu
Egészség
Szervezetünk egyik legfontosabb „tápláléka” a D-vitamin, amelynek a nagy részét a jótékony napsugarakból szívjuk magunkba. De mi a helyzet télen, amikor a nap túl alacsonyan van az égen, az időjárás sem mindig kedvező és akár napokig nem jut az éltető napfényből? Jöjjön néhány tipp, hogyan tartsuk a téli időszakban is megfelelő szinten szerveztünk D-vitamin szintjét!
A D-vitamin csontképzés és a csontanyagcsere egyik alappilléreként vált ismertté, mára azonban nyilvánvalóvá vált, hogy a D-vitamin szerepet játszik a szervezet immunfolyamataiban is. A D-vitamin jótékony hatása nemcsak csontritkulásban, hanem szív- és érrendszeri betegségek, cukorbetegség és reumás gyulladások terén, daganatok megelőzésében is jelentős. Vizsgálatok bizonyítják azt is, hogy a megfelelő D-vitamin szinttel rendelkezők körében jóval alacsonyabb számban fordul elő influenza és egyéb légúti megbetegedés. Érdemes tehát odafigyelni szerveztünk D-vitamin szintjére, és – ha szükséges - pótolni a hiányzó mennyiséget.

Hogyan juthatunk megfelelő mennyiségű D-vitaminhoz?

A legjobb D-vitamin forrás természetesen a napfény. Nyári időszakban elegendő 15-20 percnyi napon töltött idő, és máris biztosítottuk a szervezetünk számára szükséges mennyiséget. A téli hónapokban okosan kiválasztott élelmiszerek é s mesterséges vitamin formájában kell pótolnunk a hiányzó D vitamin mennyiséget. Remek D-vitamin forrás többek között a lazac, a tonhal, a makréla, gomba, tojás és a D-vitamin dúsított élelmiszerek, mint a tej (nemcsak a tehén tej, hanem a szója, mandula, vagy kókusz tej is megfelel. De télen ezek a források sem tudják maradéktalanul biztosítani a szervezet igényeit.

Mennyi D-vitaminra van szükségünk?

A D-vitamin szükséglet sok mindentől függ: életkortól, életkörülményektől, az éghajlati viszonyoktól és az étkezéstől függően van szükség a D-vitamin pótlására nem csak csecsemő-, gyermekkorban és idős korban, hanem az élet minden szakaszában. A hazai szakemberek szerint az egészséges felnőttek esetében napi 2000 Nemzetközi Egység. Ezt a mennyiséget táplálék kiegészítő formájában ajánlott bevinni ősztől tavaszig. A biztonságos határértékről is ismertek adatok: a felnőttek esetében napi 4000 NE az a mennyiség, amely még biztosan nem okoz gondot a szervezetben. Ez a mennyiség természetes úton nagyon nehezen pótolható, hiszen 100 gramm párolt lazac 360 egység, 100 gramm makréla 345, 100 gramm angolna 200, 100 gramm olajos tonhal 235, 50 gramm olajos szardínia pedig 250 egység D-vitamint tartalmaz. Egy átlagos tojásban 20 egység található, 100 gramm marhamájban 15 egység, egy nagy kanál (15 ml) csukamájolajban pedig 1360 egység D-vitamin van.

Mesterséges pótlás

Ha nem süt a nap, ételeink és italaink pedig nem tartalmaznak elég D-vitamint, jöhetnek a különböző táplálék kiegészítők, például a hal- illetve csukamájolaj koncentrátumot tartalmazó kapszulák szedése. Vannak, akik UV lámpa vagy szolárium használatával próbálják pótolni a hiányzó D-vitamin mennyiséget, szakemberek szerint azonban ez semmiféle megoldást nem ad, ráadásul veszélyes lehet. A legutóbbi mérés szerint a felnőtt magyar lakosság 95 százaléka is D-vitamin-hiányos, fontos tehát odafigyelnünk erre a korábban elhanyagolt tényezőre. Mivel azonban a D-vitamin zsírban oldódó vitamin, a szervezetben felhalmozódik, és ezért komoly mellékhatásai lehetnek, ami akár veseelégtelenséghez is vezethet. Ezért mielőtt mesterséges D-vitamin fogyasztásba kezd, mindenképp konzultáljon  orvosával, aki szükség esetén akár receptre is felírhatja a megfelelő táplálék kiegészítőt.
Iratkozzon fel értesítéseinkre, hogy ne maradjon le a fürdőkkel, fürdővárosokkal kapcsolatos legfontosabb és legfrissebb hírekről! Kattintson az alábbi gombra...

Ősz Hévízen!

A hévízi Hotel Európa fit**** ősszel is minden korosztálynak szóló ajánlatokkal, exkluzív környezetben, kiváló szolgáltatással várja Vendégeit. Megnézem