Aktuális akciók
Fürdőbelépő ajándékbaFürdőbelépő ajándékba Karácsonyi ajándéktippekKarácsonyi ajándéktippek

Mit tehetünk, hogy elkerüljük az ízületi gyulladást idős korban?

2021. 10. 11. 09:00
Forrás: termalfurdo.hu
Egészség

Fiatalabb korában a legtöbb ember valószínűleg nem is gondolta volna, hogy egy gyulladás következtében még a legegyszerűbb, mindennapi feladatok is embert próbáló kihívásokká alakulhatnak át. Az ízületi gyulladás komoly dolog, főleg, amikor az ember már nem húsz éves. A gyulladt terület kipirosodik, bedagad, merevvé és érzékennyé válik. De miért alakulhat ki az ízületi gyulladás és hogyan kezelhetjük azt? Cikkünkben ezeket a kérdéseket járjuk körül. 

Milyen okai lehetnek az ízületi gyulladásnak?

Sajnos számtalan oka lehet az ízületi gyulladás kialakulásának. Van, amikor az ízület túlterhelése áll a háttérben, és van, amikor betegség miatt alakul ki. Megint máskor egészen egyszerűen annyira elhatalmasodik rajtunk a stressz, hogy az már fizikai tünetekben mutatkozik meg. A fizikai túlterhelés, a túlzott sport, bakteriális fertőzés, autoimmun betegségek, a köszvény és a stressz mind-mind lehetnek okozói egy ilyen gyulladásnak.

Az ízületi gyulladás jellemző tünetei:

  • láz,
  • gyengeség,
  • levertség,
  • ízületi merevség,
  • állandó fáradtság,
  • kipirosodás,
  • duzzanat,
  • fájdalomérzet.

Ha bármelyik tünetet tapasztaljuk, mindenképp érdemes időben szakorvoshoz fordulni, mivel a gyulladás képes akár az egész ízületet tönkretenni.


Mit tehetünk, hogy elkerüljük az ízületi gyulladást idős korban?

Hol alakulhat ki ízületi gyulladás?

Mivel időskorra a test kevésbé ellenálló a terhelésekkel szemben, ezért fokozottan ügyeljünk ízületeink épségére, hiszen jóval könnyebben alakulhat ki ízületi gyulladás:

  • a nyakban,
  • a vállban,
  • a könyökben,
  • a csuklóban,
  • a csípőben,
  • a térdben,
  • és a bokában.

 

Gyakori ok a fizikai túlterhelés

Megerőltető munka közben az ember nem igazán figyel ízületei egészségére, ezért hajlamos túlzott terhelésnek kitenni azokat. Ekkor jelentkezik a gyulladás. Ráadásul a gyakori, intenzív fizikai terhelés során idegbecsípődés is kialakulhat, ami tovább súlyosbíthatja a helyzetet. Lúdtalp, korábbi sérülés, porckopás esetén feltétlenül kíméljük a problémás ízületet!

Aki szeret sportolni, és érzett már éles, szúró, hirtelen kialakuló fájdalmat a térdénél, akkor valószínűsíthetően fennáll az esélye annak, hogy a térd begyulladt a fokozott terhelés miatt. Ez persze függ attól, hogy melyik ízület van kitéve nagyobb terhelésnek. Bármit is csinálunk, ügyeljünk a lúdtalpra, ugyanis a lúdtalp megnöveli a gyulladás kialakulásának a veszélyét. Mivel időskorban az aktív mozgás problémás is lehet, érdemes kipróbálni a térd- és bokatámaszt, amely tehermentesítheti a lábakat.

Amennyiben a fájdalom deréktájon jelentkezik, mindenképpen fontos, hogy kíméljük a derekat, mivel a csípőízületi fájdalom kialakuló gerincsérv tünete is lehet. Ilyen esetben azonnal forduljunk reumatológushoz és pihentessük a problémás területet!

 

Köszvény miatti ízületi gyulladás

A köszvény egy másik gyakori időskori betegség, amelynek következtében szintén kialakulhat ízületi gyulladás. A köszvény esetében ugyanis apró kristályok csapódnak ki az ízületben, ami rendkívül nagy fájdalommal jár.


Mit tehetünk, hogy elkerüljük az ízületi gyulladást idős korban?

Bakteriális okok

Az ízületi gyulladás oka számos esetben kórokozók okozta fertőzés is lehet. A kórokozók a sérülésen, vagy a véráramon keresztül jutnak el az ízülethez, és ott megtelepszenek. Következménye a gennyes ízületi gyulladás. Antibiotokumos kezeléssel gyógyítható, viszont oda kell rá figyelni, mivel gyakori, hogy a fertőzés maradandó károkat okoz az ízületben.

 

Lelki okok

Az ízületi gyulladás mögött akár lelki okok is meghúzódhatnak. A stressz, a szorongás, a depresszió hajlamos beindítani olyan autoimmun betegségeket, amelyek az ízületi gyulladások kialakulását is gerjesztik. Ha rendbe tesszük a lelki életünket, máris kisebb az esélye, hogy a szervezetünkben gyulladás képződjön.

 

Hogyan kezeljük az ízületi gyulladást otthon?

Talán előfordult már, hogy akár a csap gombjának eltekerése közben, vagy amikor megterítettünk ebédhez, esetleg a bevásárlókocsit tolva egy gyulladás miatt még ezek az egyszerű, hétköznapi tevékenységek is szinte lehetetlennek tűntek. A gyulladás mindig a legrosszabbkor jelentkezik, ezért érdemes felkészülni rá kenőccsel, gyógyteával, vagy a területet támasztó, tehermentesítő gyógyászati kiegészítőkkel. Ilyen esetekben fontos, hogy pihentessük a sérült területet, emellett:

  • kenjünk gyulladáscsökkentőt a gyulladt területre,
  • szedjünk porcerősítőt,
  • jegeljük gyakran rövid ideig,
  • készítsünk gyógynövényes teát,
  • szedjünk gyulladáscsökkentőt,
  • illetve borogassuk sűrűn.

 

Hogyan készítsünk jeges borogatást?

A jeges borogatást a mai napig rutinszerűen alkalmazzák a problémás, gyulladt felületeken. Két lehetőségünk van az otthoni jeges borogatásra.

Az egyik az újrahasználható jeges borogatás során jeges géllel töltött tasakkal borogatjuk a gyulladt területet. A tasakot gyógyszertárakban vagy drogériákban szerezhetjük be. Borogatás előtt a tasakot tegyük be a fagyasztóba egy kis időre, majd használat után újra fagyasztható.

Ha nincs lehetőségünk beszerezni géltasakot, házilag is megoldhatjuk a borogatást. Helyezzünk egy adag jeget egy zacskóba, majd öntsünk hozzá egy kevés vizet. A víz miatt puhább lesz a tasak. A zacskót tekerjük egy törölközőbe, és tegyük a gyulladt területre. A törölközővel elkerülhetjük a bőrsérülést.

 

Hogyan segíthetnek a gyógyászati kiegészítők megelőzni az ízületi gyulladást?

Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy először is a problémával mindenképpen fel kell keresni egy szakorvost, azonban addig is ajánlott a tehermentesítés.

  • Egy térdtámasz, stabil kompressziót nyújt a térd problémáinak enyhítésére.
  • A deréktámasz segíthet tehermentesíteni a derekat és megelőzhetőek vele a derékfájdalmak.
  • Könyöktámasz több méretben is kapható, és stabilan támasztja a könyököt, ezzel elejét veszi az éles fájdalmaknak.
  • Egy megfelelő csuklóstabilizáló, amely – a könyöktámaszhoz hasonlóan – szintén több méretben is kapható, viselésével tehermentesíthetjük a csuklót és enyhíthető vele a fájdalom.

 A cikk megjelenését az Essity Hungary Kft. támogatta!
 

Iratkozzon fel értesítéseinkre, hogy ne maradjon le a fürdőkkel, fürdővárosokkal kapcsolatos legfontosabb és legfrissebb hírekről! Kattintson az alábbi gombra...