Aktuális akciók
Nyári akciókNyári akciók További ajánlatok

Rostban gazdag életvitel a kicsattanó egészségért

2019. 04. 16. 19:50
Forrás: termalfurdo.hu
Egészség
Eltelítenek, segítik a fogyást, fokozzák a bélmozgásokat. Ezek a rostok, melyekből minél többet fogyasztva hosszú távon őrizhetjük meg egészségesen működő anyagcserénket, és búcsút inthetünk az állandó fáradtság- és éhségérzetnek.
A Táplálkozási és Dietetikai Akadémia ajánlása szerint a nőknek 25 gramm, 50 évesnél idősebb nőknek 21 gramm, férfiaknak 38 gramm, 50 év felett 30 gramm az ajánlott napi rostbevitel. Az étkezéssel elfogyasztott rostok segítenek a bélflórát felépítő probiotikus baktériumok szaporodásában. Ha számuk lecsökken, a helyüket káros baktériumok foglalják el, amik többek között puffadást okoznak. Egy 2017-es tanulmány megállapította, hogy a rostban gazdag étrend, szó szerint táplálja, és megnöveli ezeknek a baktériumoknak a számát, és növeli a bélflóra sokszínűségét.
A vízben oldható rostok feloldódnak, táplálják a probiotikus baktériumokat. Megtalálhatóak az almában, a sárgarépában, a burgonyában és a hüvelyesekben, gabonafélékben, az élesztőben, csicsókában, spárgában, fokhagymában. A vízben oldhatatlan rostok a bélrendszerben szívják magukba a vizet, meggyorsítva a bélmozgást, emellett tisztítva a beleket. Tartalmazzák a gyümölcsök, zöldségek és a magvak héja.

A rostban gazdag életvitel fő pontjai

  1. A rostok természetesen megtalálhatók minden gyümölcsben és zöldségben, ezért rendszeres napi fogyasztásuk elengedhetetlen. Legjobb, ha étkezés előtt fél órával eszünk gyümölcsöt, elkerülve a puffadást, és lehetőleg szezonális ételeket válasszunk.
  2. Kerüljük el a feldolgozott élelmiszereket, mert lényegesen kevesebb rostot tartalmaznak. Ide tartozik a fehér kenyér, vagy a tészta.
  3. Zabpehely vagy teljes kiőrlésű gabonafélék fogyasztásával indítsuk a napot, amit gyümölcsökkel is megspékelhetünk. Az egészséges emésztés, a megfelelő anyagcsere alapja lehet egy finom reggeli zabkása, mely segít csökkenteni a koleszterinszintet, és stabilizálja a vércukorszintet, a vastagbélnek pedig különösen jót tesz.
  4. Helyettesítsük a rizst bulgurral, kuszkusszal, quinoával. Mosás után kétszeres mennyiségű vízben kell megfőzni, kb. 15-20 perc után, mire az összes folyadékot elfőtte akkor lesz jó. Ha kissé megpirítjuk főzés előtt a quinoát, enyhén diós íze lesz.
  5. A rostok azáltal, hogy növelik a székletünk víztartalmát és tömegét, csökkentik a vastag- és végbélrák kialakulásának a kockázatát. Rostok hiányában a bélmozgás is lelassul, a tartós székrekedés miatt pedig akár aranyér is kialakulhat.
  6. A rosthiány tünetei lehetnek a gyakori puffadás, falásrohamok, a lelassult anyagcsere következtében bekövetkező hízás, immunrendszerünk legyengülése, fáradtságérzés.
Rostban gazdag életvitel a kicsattanó egészségért

Rostban gazdag élelmiszerek

Egyik legjobb rostforrásunk a körte. A felnőttek számára ajánlott, napi minimum 25 gramm rostfelvétel nagy hányada (44 százalék) fedezhető egyetlen, közepes méretű körte (178 g) elfogyasztásával.
Antioxidánsokban, C-vitaminban és rostban is gazdag az eper. Magas rost-, és folsav tartalma miatt hatékonyan csökkenti a koleszterinszintet.
Az avokádó nagyon magas C-vitaminban, káliumban, magnéziumban, E-vitaminban és B-vitaminban. A gyümölcsben megtalálható olajok erősítik a szervezetet, normalizálják az étvágyat és segítenek, hogy a felvett tápanyagok hatékonyan felszívódhassanak, hasznosulhassanak.
Az árpa 16 gramm étkezési rostot tartalmaz (ez 64 százalékát teszi ki a napi ajánlott bevitelnek). Az árpa rostja béta-glükánt tartalmaz. Kutatások szerint ez csökkenti az inzulinrezisztenciát, illetve a koleszterinszintet.
Rostban gazdag életvitel a kicsattanó egészségért
A zab könnyen emészthetősége és magas rosttartalma miatt gyorsítja az anyagcserét, emellett komoly szerepet kap az emésztés folyamataiban is. Tegyünk pár evőkanál zabpelyhet ételeinkbe, ezzel fokozva rosttartalmukat.
A zabkorpának nagyon magas a rosttartalma, 100 grammban 27 gramm rostot található. A vízben oldhatatlan rost tartalmának köszönhetően kitűnő a beleknek. Napi 1 evőkanál zabkorpa és a kiegyensúlyozott táplálkozás fedezi a szükséges rostfogyasztást. Zöldséges, húsos töltelékekhez, süteményekhez vagy bármilyen olyan ételhez, aminél lisztet használunk, kiegészíthetjük zabkorpával.
A torma kalóriatartalma alacsony (100 g torma 48 kalóriát tartalmaz), de rostokban gazdag, és nagyobb mennyiségben találhatunk benne C-vitamint, káliumot, magnéziumot, kalciumot, cinket, és mangánt.

Ha van véleménye, kérdése a cikkel kapcsolatban, szóljon hozzá a Facebookon. Kattintson ide