Aktuális akciók
Nyári wellness ajánlatokNyári wellness ajánlatok

Zöldség sikerlista kora tavaszra

2021. 03. 19. 10:59
Forrás: termalfurdo.hu
Egészség
Bármennyire is próbálja tartani magát a téli ború és hideg, lassan megérkezik a tavasz, amely nemcsak napfényt, hosszú nappalokat jelent hétköznapjainkban, de végre frissességet hoz étkezőasztalunkra is. Jöjjön nyolc zöldség, melyeket érdemes napi szinten is beiktatni a tavaszi étrendbe!
A piacokon ezekben a hetekben lassan megjelenő friss zöldségek nemcsak üdítőek, de nagyon egészségesek is, rendkívül fontosak immunrendszerünk megerősítése, a tavaszi fáradtság elűzése érdekében is.

Zöldhagyma

Vitathatatlan, az egyik legközkedveltebb tavaszi zöldségünk a zöldhagyma. Bár némi kis illat marad utána, előszeretettel fogyasztjuk, amikor csak tudjuk: szendvicsben, salátában vagy egyszerűen csak egy szelet vajas kenyér mellé. Alacsony kalóriatartalmú, magas kálium, foszfor és kalcium tartalmú zöldség. Ez a csípős hatása miatt melegítő zöldség, amellett, hogy a tavasz hírnökeként is emlegethetjük, igencsak jótékony hatással van egészségünkre is. Könnyen felerősíthetjük immunrendszerünket a zöldhagyma rendszeres fogyasztása által. Segítségével elkerülhetjük a vírusokat, meghűléses időszakokat, és kevésbé támadnak a bacilusok is.

Retek

Kiváló C-vitamin, kálium- és folsavforrás, ráadásul kiváló antioxidáns. Fogyasztásával kapcsolatban nincs szükség hosszas magyarázkodásra, egyszerűen csak megmossuk, felszeleteljük és elfogyasztjuk szendvicsünk mellé vagy salátánk részeként. Ennek a zöldségnek rengeteg pozitív egészségügyi hatása van, elősegíti a vér és a vese egészséges működését, jó hatással van az emésztésre és remek gyulladáscsökkentő. A meleg hőmérsékleten ültetett retkek íze erőteljesebb, csípősebb, míg a hűvösebb körülmények között növekedő példányok lágyabb, édesebb aromával bírnak. A retkek ízét a szezon is befolyásolja, a korán szedett retkek íze lágyabb, mint a szezon vége felé kóstolt példányoké.

Sárgarépa

A répa szinte az egyetlen olyan zöldség, amelyet még a gyerekek is szinte kivétel nélkül nagyon szeretnek. Fogyasztása az egyik legjobb béta-karotin forrás az emberi szervezetnek, valamint rengeteg C- és K-vitamin található benne, kálium és élelmi rost. Tartalmaz még foszfort, B6 és E-vitamint, B1 és B2 vitaminokat. Nagyon alacsony a kalóriatartalma, alig van benne zsír és 0 a koleszterin tartalma. Tíz répa szinte teljesen fedezi a felnőttek számára szükséges napi ajánlott rostbevitelt, amivel nagyban segíti a belső szervek és az artériák tisztán tartását, csökkenti a keringési betegségek kockázatát. A legtöbb zöldségfélével ellentétben, a sárgarépa főzve táplálóbb, mint nyersen. A vastag sejtfalak miatt a szervezet a nyers sárgarépa bétakarotin-tartalmának mindössze 25%-át képes hasznosítani.

Petrezselyem

Bizony, a sárgarépa mellől a kevésbé népszerű, de hasonlóan egészséges fehérrépa sem hiányozhat. Két változata van: a megvastagodott gyökerű gyökérpetrezselyem, amelynek leveleit is fogyasztjuk, és a metélőpetrezselyem, amelynek gyökere vékony, szerteágazó. Ennek levélzete folyton nő, folyamatosan szedhető. Levélzet alapján lehet fodros és sima levelű - utóbbinak magasabb az illóolaj-tartalma. A petrezselyem magas vitamin- illetve karotin-tartalma miatt különösen télen fontos, mert erősíti az immunrendszerünket, fokozza szervezetünk védekezőképességét. Erős vizelethajtó, serkenti a vese működését. Káliumtartalma révén segíti a májműködést, tisztítja az emésztőrendszert, étvágyjavító.

Spárga

Korai zöldség, sokszor már februárban megjelenik a friss termés, amely C- és K-vitamin tartalmának, folsav, kalcium, magnézium és kálium tartalmának köszönhetően nagyon egészséges, ráadásul sokoldalúan felhasználható, így könnyű beépíteni az étrendbe. Remek kiegészítője lehet a diétának, hiszen nem tartalmaz koleszterint és rendkívül alacsony a kalóriatartalma, 100 gramm spárgába mindössze 20 kalória szorul. Nemcsak gazdag fehérjeforrás és alacsony kalóriatartalmú, de rengeteg rostot tartalmaz. A spárgát gyógynövényként is számon tartják. Elsősorban vízhajtó és vesekő-eltávolító hatása ismert, segíti a szervezet méregtelenítését. Szárított porát fogfájás kezelésére is használták. Kedvezően hat a belső elválasztású mirigyek működésére, és enyhe hashajtó hatású.

Articsóka

Kevéssé ismert, a magyar konyhában méltánytalanul háttérbe szorult zöldség. Itthon nagyon sokáig dísznövényként tartották, de a mediterrán konyha kedvelői jól ismerik, és előszeretettel alkalmazzák, az olasz és francia éttermekből nem hiányozhat. A bimbók vastag sziromleveleit zöldségként fogyasztják. Ha vásároljuk, a kisebb bimbókat válasszuk. Készíthetünk belőle előételt fűszeres mártással, vagy megtölthetjük húsfélével. Markáns íze miatt nem kell fűszerezni, elég, ha citromlével locsoljuk meg. Magas rost-, vas-, magnézium -, kalcium- és C-vitamin tartalma miatt nagyon egészséges. Az articsóka elősegíti a máj egészségét és csökkenti a koleszterinszintet, valamint az emésztési betegségek tüneteit. Sokoldalú tavaszi zöldség, fogyaszthatjuk főve, sülve és töltve is!

Spenót

opeye, a tengerész kedvence szerencsére már nagyon régóta népszerű Magyarországon is. Szeretjük főve, párolva, de sokan nyersen, salátában is szívesen fogyasztják. A tavaszi zöldség a leghíresebb szuperélelmek közt van. Magas C-vitamin, K-vitamin, folsav, magnézium és vas forrás - egyszóval tápanyagokban gazdag leveles zöldség, ráadásul bizonyítottan csökkenti a rák kockázatát

Vízitorma

Együtt egyéb a káposztafélék családjába tartozó növényekkel, a vizitorma, avagy ahogy sokan ismerik, zsázsa tavaszi zöldség nélkülözhetetlen tápanyagokat tartalmaz, ráadásul kiváló antibiotikus hatása van, hatékony természetes antibiotikuma a hólyag- és a hörghurutnak. A növényben A-, C-, D-vitamin, valamint vas és jód található. Ásványianyag-tartalma a víz minőségétől függően változhat. A vízitorma-készítmények segítik a vérképzést, erősítik a gyomorműködést, elősegítik a sebgyógyulást, csökkentik a vérnyomást, és fájdalomcsillapító hatásuk is van. Kiváló vértisztító ezért a természetgyógyászatban előszeretettel alkalmazzák mindenféle bőrprobléma esetén. Ha hónapokon keresztül alkalmazzuk, ásványianyag-tartalmából kifolyólag kiváló szere a pajzsmirigy-alulműködésnek. A vízitormát használhatjuk szendvicsekhez, salátákhoz, könnyen beépíthető diétákba.
Iratkozzon fel értesítéseinkre, hogy ne maradjon le a fürdőkkel, fürdővárosokkal kapcsolatos legfontosabb és legfrissebb hírekről! Kattintson az alábbi gombra...