Quantcast

Aktuális akciók
Őszi wellness akciókŐszi wellness akciók

Kiderültek a Széchenyi Pihenő Kártya részletei

2011. 04. 13. 15:07

Fürdőzés
A Magyar Közlönyben kedd este végre napvilágot látott a sokak által régóta várt kormányrendelet a Széchenyi Pihenő Kártya (SZÉP) kibocsátásának és felhasználásának szabályairól. Eszerint a SZÉP egy elektronikus utalvány nyilvántartáson alapuló rendszer lesz, a kártya maga pedig egy műanyag azonosító (elektronikus utalványkártya) lesz
Milyen lesz a kártya?
A most megjelent jogszabály alapján a kártya kizárólag a támogatásban részesülő munkavállaló, a közeli hozzátartozója, és a munkáltatója, valamint a szolgáltató azonosítására szolgál majd, elektronikus pénz tárolására, közvetlen fizetési műveletek végrehajtására nem lesz alkalmas. A kormányhatározat arra is kitér, hogy a SZÉP-kártya révén az elektronikus elfogadóhelyi terminál által olvasható, és azon keresztül elektronikus információcserével az elektronikus utalványoknak a rendszerben nyilvántartott rendelkezésre álló összege ellenőrizhető, valamint a kártya használatakor a szolgáltató az elfogadott elektronikus utalványt a kártyát kibocsátó intézménynek elektronikusan továbbítja, ami alapján azt az intézmény beváltja.
Hogyan kerül pénz a kártyára?
A SZÉP támogatás jogcímén juttatott támogatást az elektronikus utalvány nyilvántartásban elkülönítetten kell nyilvántartani, a kártyakibocsátó munkavállalónként személyes, naprakész elektronikus utalvány nyilvántartást vezet. Az elkölthető pénz úgy kerül a kártyára, hogy a munkáltató elektronikus utalványokat vásárol a kibocsátó intézménytől. Jó tudni, hogy az utalvány vásárlása és az utalványok rendelkezésre bocsátása a munkavállaló számára egy időben több munkáltatótól is történhet. (A korábbi bejelentések alapján a munkáltatók évi 300 ezer forint értékben adhatnak a munkavállalóknak a SZÉP-kártyára.)
A munkavállaló a közeli hozzátartozói részére is igényelhet kártyát (társkártya) a munkáltatójánál - a társkártyához a munkavállalóval megegyező jogosultságok illetik meg az elektronikus utalványok felett.
Mire lehet költeni?
A kormányhatározat szerint kizárólag e tevékenységi körbe tartozó célokra lehet a SZÉP-kártyával a pénz költeni:
a) szálláshely-szolgáltatás (TEÁOR 55.10., 55.20., 55.30., 55.90.),
b) éttermi és mozgó vendéglátás (TEÁOR 56.10.),
c) belföldi utazásszervezés (TEÁOR 79.12.-ből belföldi előre összeállított utazási csomagok értékesítése),
d) egyéb humán-egészségügyi ellátás (TEÁOR 86.90.),
e) előadó-művészet (TEÁOR 90.01.),
f) múzeumi tevékenység (TEÁOR 91.02.),
g) növény-, állatkert és természetvédelmi terület működtetése (TEÁOR 91.04.),
h) vidámparki, szórakoztatóparki tevékenység (TEÁOR 93.21.),
i) máshová nem sorolt egyéb szórakoztatás, szabadidős tevékenység (TEÁOR 93.29.),
j) fizikai közérzetet javító szolgáltatás (TEÁOR 96.04.),
k) testedzési szolgáltatás (TEÁOR 93.13),
l) egyéb sporttevékenység (TEÁOR 93.19-ből verseny- és lovaglóistállók tevékenysége).
Fontos feltétel, hogy b)-l) pontokban meghatározott szolgáltatások csak a szálláshely-szolgáltatással együttesen vehetők igénybe a kártyával.
Az üdülési csekkhez hasonlóan a SZÉP elektronikus utalványon lévő pénzt készpénzre vagy készpénz-helyettesítő eszközre nem lehet átváltani.
Hogyan fogadják majd be a kártyát?
Az utalvány beváltás a szolgáltatóknál elhelyezett elektronikus elfogadóhelyi terminálon, a kibocsátó intézmény által kialakított központi internetes felületen, vagy a szolgáltató által kialakított saját internetes utalvány beváltási felületen keresztül történhet.
A kormányhatározat kimondja, hogy a kibocsátó úgy köteles kialakítani az utalványelfogadás rendszerét, hogy az más gazdasági társaság által működtetett elektronikus elfogadóhelyi terminálon keresztül is elérhető legyen - az utóbbi esetben a köztük alkalmazott díj nem haladhatja meg a beváltási összeg 0,3 százalékát.
Mi lesz a fel nem használt összeggel?
Egy az adott naptári évben juttatott elektronikus utalványokat a következő naptári év december 31-ig lehet felhasználni. A fel nem használt összeg lejártnak minősül, amelyek ellenértéke kibocsátó intézménynél marad, azt sem a munkáltató, sem a munkavállaló nem kapja vissza.
A SZÉP- kártya lejárati ideje minimum három év. A kibocsátó a személyes nyilvántartást megszüntetheti, és a kártyát visszavonhatja, ha a nyilvántartás 24 hónapon keresztül nem tartalmaz le nem járt utalványt.
Milyen díjak kapcsolódnak a kártyához?
A jogszabály kimondja: a kártya kibocsátásával, használatával és a támogatás igénybevételével kapcsolatban, valamint a kártya visszavonásával és a személyes elektronikus utalvány nyilvántartás megszüntetésével összefüggésben - az elveszett, ellopott vagy megrongálódott kártyák pótlásától eltekintve - a munkáltatónak és a munkavállalónak díjat, egyéb költséget a kibocsátó intézmény semmilyen jogcímen nem számolhat fel.
A kártyával kapcsolatban felmerült költségeket a kártya elfogadásáról szóló szerződésben foglaltak szerint a kibocsátó intézmény, illetve a szolgáltató viseli. Az összes költségnek a szolgáltató felé felszámított része nem lehet több mint a beváltási forgalom 1,5 százaléka.
Minden munkavállaló számára egy darab társkártya kibocsátása ingyenes. Az ezen felüli társkártyák kártyánkénti díja legfeljebb 1500 forint lehet - ugyanez a díj az elveszett, ellopott vagy megrongálódott kártyák pótlása esetén is.
Milyen feltételekkel lehet SZÉP-kártyát kibocsátani?
A kormányhatározat alapján a kártya kibocsátására olyan, az Önkéntes Kölcsönös Biztosító Pénztárakról szóló törvény szerinti szolgáltató jogosult, amelyet határozatlan időre vagy a kártyakibocsátás megkezdésétől számított még legalább 5 év határozott időtartamra alapítottak, és amely - a vele vállalatcsoportként működő gazdasági társasággal együttesen - több feltételnek is meg tud felelni:
a) ügyfelek számára nyitva álló helyiséget tart fenn minden 35 ezer főnél több lakosú magyarországi településen,
b) az utolsó lezárt üzleti évben legalább százezer darab saját kibocsátású bankkártyával rendelkezik,
c) legalább két év tapasztalata van a béren kívüli juttatások igénybevételére szolgáló
elektronikus utalványkártyák kibocsátásában, és az általa kibocsátott ilyen utalványkártyák száma meghaladta a 25 ezer darabot a legutolsó lezárt üzleti év adatai alapján.
A rendeletben foglalt előírások megtartásának hatósági ellenőrzése a Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatal (MKEH) hatáskörébe tartozik. Az MKEH-nál kell bejelenteni azt is, ha valaki SZÉP-kártya kibocsátó szeretne lenni.
Iratkozzon fel értesítéseinkre, hogy ne maradjon le a fürdőkkel, fürdővárosokkal kapcsolatos legfontosabb és legfrissebb hírekről! Kattintson az alábbi gombra...