Aktuális akciók
Nyári akciókNyári akciók További ajánlatok

Napozni muszáj - A napfény áldásos hatásai

2014. 04. 15. 14:06
Forrás: termalfurdo.hu
Fürdőzés
Talán már kimondhatjuk, hogy vége a szoláriumszezonnak. Ki-ki süt a nap, rövidesen nyitnak a strandok, ideje idén is számba vennünk, mit kell tudnunk a napozásról. Amellett, hogy életünk nélkülözhetetlen része, és fontos D-vitamin forrás veszélyeire is oda kell figyelnünk! Sorozatunk első részében a napfény áldásos hatásairól, hormonháztartásunkra gyakorolt hatásáról tudhatunk meg fontos információkat.

Pá, depresszió!

A napfény először is fantasztikus hangulatjavító. A fénysugarak hatására ugyanis szerotonin hormon termelődik szervezetünkben, melyet más néven boldogság hormonnak is mondanak. Az alacsony téli szerotoninszint - ha labilisak vagyunk - könnyen depressziót, örömtelenséget okozhat. Ezért nem árt ha télen havonta legalább egyszer elmegyünk szoláriumba. Nem a barnaság miat - a fényterápia csodákra képes.

Gyógyír a tavaszi fáradtságra is

A téli hideg, sötét időszak után könnyen ránktörhet a tavaszi fáradtság, mely szervezetünk válasza a szezonváltásra. Hormonháztartásunk - mely kedélyállapotunkat irányítja - kissé felborul. Melatonin szintünk csökkenni, szerotonin szintünk nőni kezd a szürke téli napok után, ám ez nem egy csapásra megy végbe - némi ingadozással jár. Ilyenkor bágyadtak, aluszékonyak, ingerlékenyek vagyunk, amihez esetleg fejfájás is társulhat. A tavaszi fáradtság lényegében bioritmusunk átmeneti zavara.
A nappalok hosszabbodásával aztán több fény éri szervezetünket. Ennek hatására egyrészről csökken a nagyobb téli alvásigényt eredményező melatonin produkció, másrészről nő a szerotonin koncentrációja szervezetünkben. Minél többet vagyunk a napfényen, annál hamarabb átállunk nyári üzemmódra.

Fizikai szükséglet

A napsugár ezen kívül számos bőrbetegséget gyógyít, segít az izombetegségeknél. Azt is tudnunk kell, hogy nem a napozás okozza a rákot, hanem a leégés. Sőt! A napozás hatására alakul ki testünkben a D vitamin, ami a leghatásosabb védelem a rák ellen, még a bőrrák: a melanoma ellen is. A D-vitamin egyébként testünk csontszerkezetének szilárdságához is elengedhetetlenül szükséges.
A napozásnak vérkeringést fokozó, és immunrendszert serkentő hatásai is fontosak. Ám jó tudni, hogy mindehhez viszonylag kis dózisú napsugár is elegendő.
A napfény tehát kétségtelenül nagyon fontos számunkra, újabban mégis meg kell védeni magunkat sugaraitól. Mindannyian tudjuk, hogy az ózonkoncentrációról nyáron naponta kapunk tájékoztatást a meteorológiai jelentésekből. Nem véletlenül. Ózonpajzsunk már nem az igazi, a rajta áthatoló ultraibolya sugárzás pedig veszélyes lehet ránk nézve.