Nem kapós a hotel sztornó
A hotel sztornóbiztosítások esetében igazolódni látszik a közgazdasági alaptétel: a jó termék önmagában nem elegendő, érett piac is szükséges a sikerhez.
Érdeklődés van a konstrukció iránt, megkötött üzletről azonban egyelőre nem számoltak be a biztosítók. Pedig ilyen biztosítás birtokában vendég és szálláshely is nyugodtan alhatna.
Az üzlet biztonságát szem előtt tartva, ausztriai példa nyomán vezette be Hotel Storno termékét a hazai piacon az Európai Utazási Biztosító (EUB). Felmérésük szerint nyugati szomszédunkban az összes foglalás 6-8 százalékát mondják le a vendégek, ezek 60 százaléka ráadásul az indulást megelőző hat napban következik be, jelentősen rontva a szoba további értékesítésének lehetőségét. A biztosító szerint a hazai szálláshelyeken hasonló, legalább 5 százalékos lemondási aránnyal lehet számolni, ami hozzávetőleg 7,1 milliárd forintos bevételkiesést okozhat a szálláshelyeknek.
Pedig jó a konstrukció
A termék megszületését a közvetlen, online foglalások térnyerése indokolta, hiszen ebben az esetben van leginkább létjogosultsága az efféle garanciának. A több biztosítótársaság palettáján is szereplő termék a vendégnek és a szolgáltatónak egyaránt előnyös: amennyiben a vendég váratlanul lemondja az előre lefoglalt szállását, a biztosító (a megfelelő papírok benyújtása után) megtéríti a lemondási költséget az utasnak, így a szálloda ? a tervezhető likviditás érdekében ? nyugodtan kérhet előleget. Ez főleg nagyobb értékű csomagok, hosszabb idejű tartózkodás esetén lenne elengedhetetlen.
Az EUB kétféle értékesítési típust ajánl: a választható konstrukció esetén az ügyfélre bízzák, kéri-e a foglaláshoz a lemondási biztosítást (az opció a foglalás menetének egyik lépéseként jelenik meg). A másik esetben a sztornóterméket a szálláshely vagy a közvetítő automatikusan beépíti a szállás árába, így akár grátisz szolgáltatásként promótálhatja is azt.
Váratlan eseményekre
A biztosítótársaságok nem voltak szűkmarkúak a biztosítási események meghatározásánál. A Mondial Assistante a váratlan, súlyos betegséget, a meglévő betegségek rosszabbodását, de a várandósságot, a munkaadó által történő váratlan felmondást, a válást, de a sikertelen érettségi vizsgát is a biztosított események közé vészi. Az EUB a személyi okmányok ellopását, a vagyontárgyat érintő tüzet, elemi kárt vagy bűncselekményt is ide sorolja. A terméket ráadásul több együtt utazó személy is igénybe veheti, a Mondial és az EUB konstrukciójának érvényességét a hazaiak mellett az összes, EU-n belülről érkező vendégre kiterjeszti.
A termék a szolgáltatótól mindössze minimális informatikai fejlesztést követel meg. Az értékesített biztosítások után a biztosítók ráadásul jutalékot is fizetnek ? helyesebben fizetnének a szállodának, ha lenne már érvényes szerződésük. Egyelőre azonban csak érdeklődésről, illetve előrehaladott tárgyalásokról számolt be lapunknak Kolozsi László, a Mondial sales és marketing menedzsere.
Félnek meglépni
A húzódozás okát Kovács István, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének főtitkáraa következőkben látja: míg a nemzetközi szállodaláncok egységei és néhány nagyvállalat ? a nyugat-európai gyakorlatnak megfelelően ? hitelkártya-garanciát kér a foglaláshoz, vidéken sok helyen egyáltalán nem kérnek sem ilyet, de még előleget sem a foglaláskor. Sokan úgy vélik, a túlkínálat miatt ezzel a lépéssel vendéget veszítenének már azelőtt, hogy az megérkezne hozzájuk. A szakember azonban nem tartja helyesnek ezt a gyakorlatot. Az utazók ?szankciók" nélkül könnyebben meggondolják magukat, ráadásul távolmaradásukról sok esetben a feltételezett érkezés napján sem értesítik a szállásadót, így a szoba későbbi értékesítésére sincs remény.
Nem látja érettnek a piacot a termék bevezetésére Molnár László, az EUB Zrt. vezérigazgató-helyettese sem. Az okokat keresve a lemondások egységes szabályozásának hiányát, emellett a rossz szállásadói beidegződéseket emelte ki. Az osztrák tapasztalatok is mutatják, hasonló biztosítási kultúra megfelelő szabályozás mellett is évek alatt alakul ki, nálunk pedig még el sem kezdődött a folyamat. (Véleménye szerint egyébként a szállásadónak a sztornó biztosítást nem kötő, előleget sem fizető ügyfelekkel szemben is érvényesítenie kellene követelését.)
Kovács István szerint a piacnak a tőlünk nyugatabbra általánosan elterjedt jó gyakorlat irányába kellene elmozdulni. Itt a szálláshelyek kapacitásukat kedvező áron, ámde módosítási lehetőség nélkül, szigorúbb lemondási feltételekkel értékesítik, magasabb árért azonban rugalmas módosítási feltételek járnak. Ha fizetési garancia nélkül nem lehetne szobához jutni, máris lenne létjogosultsága a hotel sztornó biztosításnak.
Nincs rá szabály
Salamon András turisztikai ügyvéd lapunk kérdésére elmondta: ma még nincs olyan jogszabály, mely a lemondással, ezek feltételeivel kapcsolatban iránymutatást adna akár a szállodák, akár a vendégek részére. Hogy alkalmaznak-e lemondási feltételeket, és ha igen, akkor milyen kritériumokat jelölnek meg, az teljes egészében a szállodák hatáskörébe tartozik. Véleménye szerint az utazási irodai szolgáltatásoknál két okból elterjedtebb a sztornó biztosítás. Egyrészt, mert ott nagyobb összegekről van szó, melyet ráadásul hagyományosan a szolgáltatás igénybevétele előtt kifizet az utas.
Turizmus.com