Szívesen utazik belföldön a magyar
A KSH legfrissebb adatai szerint 3,3 százalékkal nőtt 2014-ben a turisztikai célú többnapos belföldi utazáson részt vevők száma és csaknem elérte a 15 millió főt. Az Európai Bizottság legfrissebb kutatása is azt mutatja: szívesebben utazunk belföldön, mint az uniós átlag.
Ezen utazások alkalmával a magyar lakosság 294,6 milliárd forintot költött, ami 11,8 százalékkal, több mint 31 milliárd forinttal haladja meg az egy évvel korábbi adatot. Az egy fő egy napjára jutó költés is közel 11 százalékkal nőtt. A több napos belföldi utazáson részt vevők száma a legnagyobb mértékben, 24 százalékkal a Dél-dunántúli régióban bővült (1,5 millió fő). Ezt követi 17,4 százalékkal a Tisza-tavi régió (317 ezer fő) és 13 százalékkal a Nyugat-dunántúli régió (1,2 millió fő). A turisztikai költés is dinamikusabban nőtt ezekben a régiókban: a Dél-Dunántúlon 30,2 százalékkal (22,5 milliárd forint), a Tisza-tónál 27,5 százalékkal (5,1 milliárd forint), a Nyugat-Dunántúlon pedig 18 százalékkal (29 milliárd forint). A belföldi turizmus szempontjából legnépszerűbb 3 régióban - Balaton, Budapest -Közép-Duna-vidék és Észak-Magyarország) - keletkezett a turisztikai bevételek több mint 56 százaléka.
A turisztikai célú többnapos belföldi utazásokon eltöltött időtartam 61,4 millió nap volt 2014-ben, ami 0,8 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit.
Minden régió forgalma nőtt
Fenti adatok is alátámasztják, hogy a turizmus jó teljesítménye elsősorban a belföldi turizmus eredményeinek köszönhető, tavaly minden régió forgalma nőtt, amire a gazdaságpolitika tudatosan törekedett. A Nemzetgazdasági Minisztérium reményei szerint ez a tendencia folytatódik, és 2015-ben is több pénz jut az embereknek turisztikai szolgáltatásokra.
Magyarország esetében a belföldi turizmus fontos szerepet játszik az ágazat stabilitásában: kisebb a földrajzi koncentrációja, mint a beutazó turizmusé, így olyan régiókban is munkahelyeket biztosít és megélhetési lehetőségeket teremt a kis- és középvállalkozások számára, ahol kisebb a beutazó turizmus jelentősége. A régiók többségében a belföldi turizmus időbeli koncentrációja, azaz szezonalitása is mérsékeltebb. Fontos szempont, hogy a turisztikai kereslet belföldön tartásával a magyar lakosság utazásra szánt kiadásai belföldön maradnak. Az Európai Bizottság legfrissebb Flash Eurobarometer kutatása szerint a 2015-ben utazást tervező magyarok több mint fele, azaz 52 százaléka tervezi Magyarországon eltölteni a főutazását, ami jelentősen meghaladja az európai unió 43 százalékos átlagát.
A belföldi turizmus teljesítményével összhangban a SZÉP-kártya felhasználás is tovább élénkült: 2014-ben a kereskedelmi szálláshelyeken 15,9 milliárd forint értékben fizettek SZÉP-kártyával, ez 3,9 százalékos növekedés 2013-hoz képest.
Forrás: Turizmus.com