Aktuális akciók
Évindító akciókÉvindító akciók

Milyen problémákat orvosolnak az egyes úszásnemek?

2019. 12. 19. 07:18
Forrás: termalfurdo.hu
Úszás
Az egyes úszásnemek sajátosságaikból adódóan más és más elváltozások esetén javallottak. A gyógyúszással javítható a testtartás, a gerinc-, a derék-, és a hát fájdalmai is enyhülhetnek, ezért gyerekeknek ugyanolyan hasznos lehet, mint akár egy nyugdíjas korúnak.
Egészséges emberek számára rendszerint minden úszásnem megfelelő, és jó is, ha úszás közben gyakran változtatják az úszásstílust. Így minden izomcsoportot igénybe tudunk venni, és észre is vesszük a megváltozott testérzést. Építsünk be minden úszásnemet az úszóprogramunkba.

Gyorsúszás

Az egyik legnépszerűbb úszásforma, amely az egész testet átmozgatja. Ennél az úszásnemnél végig egyenes marad a törzs, így hát és derékproblémák esetén fokozottan ajánlott. Noha a gyorsúszás eleinte nagyon megterhelő, azoknak, akiknek fáj a hátuk, érdemes elsajátítaniuk ezt az úszásnemet. Az viszont fontos, hogy úszás közben ne csavarodjon el nagyon a törzs, és figyeljünk a természetes fejtartásra is, vagyis a lélegzetvételek között a medence alját nézzük, ne pedig előre tekintsünk.
A víz ellenállása erősíti a karokat, ugyanez igaz a lábakra is, és a mozgásba bekapcsolódik a törzs, a vállak és a hát is. Az alábbi mozgásszervi elváltozások esetén ajánlott a gyorsúszás: tölcsérmell, tyúkmell, laposhát. Fél óra alatt 330-350 kalóriát is elégethetünk vele, attól függően, hogy mennyire vagyunk gyorsak, illetve mekkora a testsúlyunk. Helytelen tartás esetén a mellúszás és a gyorsúszás, illetve ezek kombinációja segítenek a helyes testtartás kialakításában.
Gyorsúszás
Gyorsúszás - Kép forrása

Mellúszás

A legtöbb ember számára a mellúszás a legegyszerűbb úszásnem. Előnye, hogy technikai alapjai könnyen elsajátíthatóak, és úszás közben könnyedén beoszthatjuk energiánkat, hosszú távon is úszhatunk így anélkül, hogy nagyon megerőltetnénk magunkat. Csípőproblémáknál függetlenül a fej helyzetétől a mellúszás az elsősorban ajánlott úszásnem, ugyanis a lábtempó segít megőrizni a csípő szabad mozgásterjedelmét.
Derékproblémák és hátfájás esetén a mellúszás csak olyan formában javasolt, ha úszás közben a fej is a víz alá merül. Ha kitartjuk a vízből a fejünket úszás közben, a hátuk nem tud ellazulni, a nyakizmok görcsös állapotba kerülhetnek, így a vízből kilépve a nyaki vagy gerinctáji fájdalom fokozódhat. Ha a fejünk a levegővételek között a víz alá merül, kisebb terhelés éri a gerincet, illetve az alsó háti szakaszt. Mellúszás közben a lábmunka is nagyon hangsúlyos, ezért az alsó végtagok edzésében is rendkívül hasznos. A mellkast, a felső háti szakaszt és a tricepszet is tudjuk edzeni. Testsúlytól függetlenül 300-400 kalóriát égethetünk fel vele fél óra alatt.
Mellúszás
Mellúszás - Kép forrása

Hátúszás

A mozgásszervi betegségek közül gerincferdülésben az ajánlott úszásnem a hátúszás, az oldalúszás, és a körbeúszás. A legkedvezőbb helyzet hátúszásnál adódik, ahol a felületes hátizmokon kívül a mély hátizmok is részt vesznek a gerinc rögzítése érdekében. Az úszás nem csak a gerincre gyakorol pozitív hatást, hanem összességében elmondható, hogy hatására nő a csontok szilárdsága és a teherbíró képessége. Az alábbi mozgásszervi betegségek, elváltozások esetén ajánlott még a hátúszás: tölcsérmell, domborúhát, Scheuermann-kór.
A hát szempontjából a hátúszás jobb, mint a gyorsúszás, mivel közben nem kell forgatnunk a fejünket, és kisebb a veszélye a nyakizmok megfeszülésének. A legtöbb ember számára sokkal kevésbé megterhelő, a gyorsúszással szemben a levegővételek is könnyebbek, kényelmesebbek, a nagy karmozdulatok pedig ellazítják a vállat. Hátúszásnál arra kell fokozottan ügyelni, hogy a test ne görbüljön meg túlságosan. A csípő is hangsúlyos szerepet kap a mozgásban, ezért ülőmunkát végzők számára különösen ajánlott. Kevésbé megterhelő, mint a többi úszásnem, testsúlytól függetlenül 240-350 kalóriát égethetünk el vele félóránként. Hanyagtartásnál, vagy tartásgyengeségnél az izmok gyengesége miatt, a törzsizom erősítése, főleg a gerinc körüli „izomfűző” kialakítása az elsődleges cél, amelynél a hátúszás döntő szerepet játszik. Mellkas deformitásoknál fontos a tüdő vitálkapacitásának növelése, valamint a helyes légzés kialakítása. Erre ajánlott pedig a mellúszás mellett a hátúszás javasolt.
Hátúszás
Hátúszás - Kép forrása
Felhasznált forrás:
Demeter János, Dr. Peja Márta: Úszásterápia gyermekkorban
hazipatika.hu
Nyitókép – Kép forrása