Aktuális akciók
Szezonindító fürdőzésSzezonindító fürdőzés Nyári akciókNyári akciók További ajánlatok

Jógázzunk, de hogyan?

2019. 04. 17. 20:20
Forrás: termalfurdo.hu
Wellness
A jóga számtalan pozitív élettani hatással bír: javítja a vérkeringést, serkenti a nyirokrendszer működését, harmonizálja a vegetatív idegrendszert, és növeli a vitalitást. Miért érdemes elkezdeni, és a sokféle jóga közül vajon melyiket válasszuk? Segítünk dönteni.
Bár ma már nagyon divatos hobbinak számít, azért a jóga sokkal több, mint valamiféle múló trend. A jóga az elme és a test edzése, a keleti bölcselet formája, mely az ősi indiai filozófiából ered. Javíthatja az agyműködésünket, energiaszintünket, koncentrációnkat, de segíti a fogyást és növeli az állóképességet is. Jóga közben testünk pozíciójára, légzésünkre figyelünk, nincs kapacitásunk máson gondolkodni, így teljes mértékben kikapcsolunk, megtanulunk magunkra figyelni. Akik reumatikus vagy ízületi fájdalomra panaszkodnak, azoknak a gondosan beállított jógapóz nagyon sokat segíthet, ugyanis azzal, hogy javítja a testtartásukat, a fájdalmaikat is csökkenteni fogja.
Nagyon sokféle jóga létezik, nehéz is dönteni, melyik lenne a legmegfelelőbb számunkra. Különböző nehézségű jóga irányzatokat ismerünk, vannak lassabb mozgású, inkább a szellemre koncentráló, de vannak fizikailag kifejezetten megterhelő fajták is. Ami közös, hogy minden irányzat fizikai és mentális jóga gyakorlatokból áll. Mindegyikre szükség van a fejlődéshez, a különböző jóga irányzatok között csak a hangsúly tolódik el. Természetesen a legjobb, ha megtaláljuk a fizikumunknak, képességeinknek, igényeinknek leginkább megfelelő formát. A végső elhatározáshoz érdemes egy hozzáértő jógaoktató segítségét kérni, de mi is megpróbáltuk összegyűjteni a lényeget néhány jógatípusról, a teljesség igénye nélkül.

Hatha jóga

Ha a jóga fogalmát említjük, legtöbbször erre a jól ismert irányzatra gondolunk. A hatha jóga az úgynevezett klasszikus jóga, sokak szerint kezdőknek ezzel érdemes először próbálkozniuk. Ez az irányzat egy lassú, nem túl megterhelő, de fokozott koncentrációt igénylő mozgásformát jelent. Tempója még a kevésbé edzett és ügyes jógázók számára is követhető, de így is tökéletesen kikapcsol a hétköznapi gondokból. A hatha jóga amellett, hogy pihenteti szellemünket, kiválóan alkalmas a testtartásbeli hibák rendbehozatalára, izmaink megerősítésére. Azt mondják, ha valaki megszereti a hatha jógát, később biztosan más jóga irányzatokat is sikerrel próbál majd ki.

Kundalini jóga

A kundalini jóga amellett, hogy a testünket is megmozgatja, inkább a szellemre koncentrál, ez a leginkább spirituális irányzat az összes jógafajta közül. Alapját az az elmélet adja, hogy minden emberben lappang egy titkos energia (ezt hívják kundalininek), ami arra vár, hogy felemelkedjen a hátunkon keresztül egészen a fejünk tetejéig, miközben megtisztítja a csakrákat. Erre magától nem képes, csakis akkor, ha ezt felélesztjük: ennek a céljából született meg az a mozgásfolyamat, amelyet kundalini jógának nevezünk. Az irányzat előnye, hogy egyensúlyban tartja a testet, helyreállítja a hormonháztartást és hozzájárul ahhoz, hogy magasabb tudatossági szintre kerüljünk, egónkat a belső gondolatok javára háttérbe szorítsuk. Bár a kundalini lendületesebb, mint a hatha jóga, mégis nagy hangsúlyt fektet a meditációra és az ellazulásra.
Jógázzunk, de hogyan?

Gerincjóga

A gerincjóga célja a fizikai test egészségének helyreállítása, amelynek érdekében elsősorban a testtartás javítására, a helyes légzés elsajátítására, valamint a stresszoldásra és relaxációra koncentrál. Kezdő szinten elsődleges szerepe a prevenció, az egészségmegőrzés, melynek során a teljes fizikumot szisztematikusan fejleszti, kiegészíti és hatékonyan támogatja az egyéni gyógyító eljárásokat. Haladóbb szinten a gerincjóga már egy anatómiai szemléletmódú, testfejlesztő irányzat, amely beépíthető bármilyen mozgásrendszerbe.

Női jóga

A női jóga a nőiesség teljességére összpontosít, figyelembe veszi a nők különleges testi és lelki igényeit. Az irányzat szem előtt tartja, hogy a női test folyamatos változáson megy keresztül a női ciklushoz kapcsolódó hormonok aktuális szintje szerint, mely a hangulatot és az energiaszintet is befolyásolja. A női jóga elsődleges célja a gát, a hüvely területének, a has és a medence izmainak megerősítése és az altest energetikai rendszerének helyreállítása. A női jóga szerves része a helyes légzés kialakítása is, amely egyensúlyba hozza a hormonális működést, stabilizálja az idegrendszert és ezzel az érzelmeink világát.
Jógázzunk, de hogyan?

Power jóga

A power jóga, vagy más néven dinamikus jóga hasonlatos a klasszikus jógához, hiszen javarészt ugyanazt a mozdulatsort használja, csak jóval dinamikusabban. A power jóga során erőteljesebb feladatokat kell végrehajtani, így fejlesztve a hajlékonyságot, a rugalmasságot. Ez a típusú mozgás erővel tölti fel a testet, megtanít a helyes testtartásra, a helyes légzésre, illetve a mozgás és a légzés összekapcsolására, összehangolására. A dinamikus jógának intenzív mozdulatsorainak köszönhetően még az alakformálásban is kiemelkedő szerepe van. A lendületes mozgások ellenére védelmet nyújt a gerinc számára, és igen csekély a sérülések esélye.

Ashtanga jóga

Aki lendületre és pörgésre vágyik és nem érzi magáénak a meditatív gyakorlatokat, annak az ashtanga jógát érdemes kipróbálnia. Intenzív, gyors tempójú mozgásfajta, amely fizikailag igencsak megterhelő, így kezdőknek kevésbé ajánlott. Az irányzat célkitűzése, hogy a jógázó legyőzze az elme és a test korlátait, kitartását és elszántságát maximumon tartva végig csinálja a gyakorlatokat. Ezt a jóga típus gyakorlott, jó állóképességgel rendelkező, egészséges embernek ajánlják. Az astangha a kitartás, az erő és elszántság próbája, de kiválóan alkalmas testünk formálására, fokozza az állóképességet, segíti a méregtelenítést és garantáltan kikapcsol.
Jógázzunk, de hogyan?

Jin jóga

Ez az ashtangánál jóval passzívabb típusú gyakorlatsor, kevésbé edzett kezdőknek is érdemes megpróbálkozni vele. A mozgás során hosszan kitartják a testhelyzeteket, akár 3-4 percig (de néha tovább is) „benne kell maradni” az adott pozícióban. A cél a teljes ellazulás az adott pózban, melynek során fontos szerepe van a légzésnek, mely segít a feszültségek elengedésében és abban is, hogy a figyelmünket végig magunkon tartsuk. Ebben a passzív, ellazult állapotban tér nyílik számunkra a lelassulásra, elcsendesedésre, segít kiszállni, hátra lépni a hétköznapokból, hogy csak megfigyeljük magunkat.

Bikram jóga

Az utóbbi években világszerte egyre népszerűbb a felfűtött helyiségben gyakorolt jóga, amelyben a pozíciók folyamatos egymásutánban következnek. A Bikram jógát 38-40°C fokos melegített teremben végzik, melynek hatására kitágulnak az erek, javul a vérkeringés, oxigéndús vér járja át testünket, így helyreáll annak egészséges működése. Az átmelegedett izmok könnyebben égetik a zsírt, s a párás meleg hatására majdnem az egész 9o perc alatt zsírégető intervallumban van a pulzus, így remek fogyasztó és alakformáló hatása van. A Bikram jóga növeli a koncentrációs képességet, az önbizalmat, erősíti az önuralmat, az önkontrolt, az akaraterőt és a türelmet.

Ha van véleménye, kérdése a cikkel kapcsolatban, szóljon hozzá a Facebookon. Kattintson ide