Aktuális akciók
Szezonindító fürdőzésSzezonindító fürdőzés Nyári akciókNyári akciók További ajánlatok

Szaunabőség: melyiket válasszam?

2019. 02. 11. 19:11
Forrás: termalfurdo.hu
Wellness
Szaunázni szuper hasznos és kellemes elfoglaltság. A forróság és a gőz ráadásul erősíti az immunrendszert is, ami különösen jól jön az influenzás időszakban. Sokféle szauna létezik, nehéz közülük választani, ezért adunk egy kis útmutatót.

Finn forróság

A finn szauna a mai napig az egyik legelterjedtebb szauna típus, amelynek fontos jellemzője a magas hőmérséklet és az alacsony páratartalom. Ebben a típusban a szaunakályhában lévő kövek segítenek tartani a hőt, a kályha a fülke levegőjét fűti. A finn szaunában nagyon magas, 80-95 fok között van a hőmérséklet. A szaunázás hatására immunrendszert erősítő folyamatok indulnak el a szervezetben, mely így hatékonyabban tudja felvenni a harcot a fertőzésekkel szemben. A szaunában egy alkalommal eltöltött idő egyénre szabott, de sose vigyük túlzásba. Ajánlott idő 12-15 perc egy szaunamenet során. Vannak, akik 110 fokon is élvezik a meleg áldásos hatását, edzve a szívet és a keringési rendszert. Fontos azonban tudni, hogy a finn szauna erősen megdolgoztatja a szervezetet, a szívet és a keringési rendszert. Nagyon figyeljünk oda, hogy mikor és hogyan használjuk, és nagyon fontos, hogy tartsuk be az alapvető szaunázási szabályokat. Ha nem vagyunk teljesen egészségesek, akkor szaunázás előtt mindenképpen konzultáljunk kezelőorvosunkkal.
 

Szaunabőség: melyiket válasszam?

Fatüzelésű kényelem

Kellemes illat, átható hőség. Európában az egyik legnépszerűbb fajtája a finn szaunának a fatüzeléses szauna, amelyben fa segítségével fűtik fel a szauna köveit, és így a kabint is. A fát egy kályhában égetik, amely folyamatosan fűti a köveket. Bár a fatüzelésű szaunakabin hőmérséklete igen magasra kúszhat, be lehet állítani a megfelelő hőmérsékletet az égés mértékét kontrollálva. A füstöt egy kis kéményen keresztül vezetik el, a fülkén nincs ablak. A szauna forrósága – azon felül, hogy segíti a méregtelenítést – kényszeríti testünket és szellemünket a pihenésre, a megnyugvásra, a relaxációra. A szaunában töltött idő alatt nem gondolunk másra, kint hagyjuk a külvilágot, így agyunk is pihenhet egy kicsit, a halk roppanásokkal égő fa hangja kellemes, nyugtató légkört teremt, amely még jobban segíti az ellazulást. A száraz szauna használata hetente egyszer ajánlott.

 

Szaunabőség: melyiket válasszam?

Füst, pára és forróság

A füstszauna, kevésbé elterjedt, ámde nagyon izgalmas módja a szaunázásnak. Ez ősi eredetű, és abban különbözik a hagyományos fatüzelésű szaunától, hogy nincs benne kémény. Így a füst ahelyett, hogy távozna, betölti a szauna kabint. A kabinban rengeteg követ halmoznak fel, nem ritka hogy az egész kabin a föld alatt van. A kabinban tüzet raknak, az égő fa parazsa és füstje közvetlenül fűti a kőtömeget, illetve a földet a szauna körül néhány órán át, majd jön egy kis szellőztetés és a kabin máris készen áll a vendégek fogadására. A kövek és a falak még jó ideig tartják a kellemes meleget. A jó füstös szauna nagyon különleges és nagyon hiteles élményt kínál, de tudni kell, hogy a működtetése hosszadalmas és szakértelmet igényel. Hatása nagyjából megegyezik a finn szaunáéval, de ha valaki nem szereti a füstös illatot, jobb, ha az eredeti verziónál marad.

 

Szaunabőség: melyiket válasszam?

Kövek mindenütt

A stollen szauna a klasszikus finn szauna egyik variációja, kővel kirakott száraz szauna, alacsony páratartalommal. Nevét különleges belső kialakításáról kapta, falai ugyanis kövekből vannak kirakva. Az ilyen szauna típusok egyedi hangulatot teremtenek a gyenge megvilágításokon keresztül. A stollen szaunát akár 100 °C-ra is felfűtik. Ebben a szaunatípusban is lehet felöntést tartani. Egy Stollen szaunában körülbelül 85°C-os hőmérséklet és 7%-os páratartalom mellett izzadhatunk.

 

Szaunabőség: melyiket válasszam?
Tisza-parti Gyógy- és Élményfürdő


Gőzölgő élvezet

A gőzkabinban a levegő relatív páratartalma közelíti a 100%-ot, a hőmérséklet maximum 40-50 fok. A magas páratartalom speciális párásító berendezéseknek köszönhető, melyek forró gőzt fújnak a gőzkabinba. A bőr pórusai 40-50 C fokon kitágulnak, a párás levegő kitisztítja, ápolja és regenerálja a hámszöveteket. A tüdő és a légutak a meleg hatására kitisztulnak, a vérkeringés felpezsdül, a szívverés élénkül. A gőzt belélegezve hatása megegyezik a klasszikus régi inhalációs módszerrel, kiválóan segíti a megfázásos betegségekből való felépülést, csökkenti ezek tüneteit. Alkalmas tüdőasztmatikus panaszok enyhítésére, de arra nagyon ügyeljünk, hogy lázas betegen ne használjuk a gőzfürdőt. Enyhíthetők vele a reumás és ízületi panaszok és fájdalmak. Kiválóan alkalmas relaxáló és lazító hatása miatt alvászavarokkal, levertséggel, enyhe depresszióval és munkahelyi stresszel küzdőknek. Különösen alkalmas a száraz kirepedezett bőrre, sok esetben jobb, mint a testápoló, hidratálja, felfrissíti a bőrt.

 

Szaunabőség: melyiket válasszam?

A legújabb kor szaunája

Az infra szauna olyan, mint egy inkubátor a felnőttek számára, az infravörös sugárzást felhasználva méregteleníti a szervezetünket. Az infra szauna esetében a levegő hőmérséklete nem számít, mert az infra sugarak 4-5 cm mélyen a bőr alá hatolnak, közvetlenül melegítve a szervezetet. Mélyen az izmokba, ízületekbe, szövetekbe hatolva fejtik ki áldásos hatásukat, meggyorsítva az oxigénáramlást és vérkeringést. A szervezet számára kevésbé megerőltető az infra szauna, mint a finn szauna, de ennek megfelelően nem is edzi a szervezetet. Nem éget a levegő, gyorsul a légzés, gyorsul a szívverés és a keringés. Egy kiadós szauna menet itt optimálisan 30 perc, utána nincs szükség ismétlésre, nincs szükség hidegzuhanyra és merülő medence nélkül is élvezhető. Ezt a fajta élményt átélhetik azok is, akik számára a hagyományos szauna túl megerőltető lenne fizikai vagy egészségi állapotuk következtében. Segítséget jelenthet a gyógyuláshoz allergiás panaszok esetén, illetve bizonyos bőrproblémák kialakulása után. Gyulladásos megbetegedések, reumás panaszok, ízületi fájdalmak esetén is csökkenhetnek a panaszok, a salakanyagok távozása után.
Szaunabőség: melyiket válasszam?

Könnyedebb élvezet

A finn szauna száraz és forró, a gőzkabin alacsonyabb hőfokon nagy relatív páratartalommal dolgozik. Létezik arany középút? A finn szaunához képest alacsonyabb hőmérséklet, kicsit magasabb páratartalom, teljes ellazulás kíméletesen – ezt nyújtják a relax és soft szaunák, vagy bio szaunák. Ez a másfajta felfrissülés olyan szaunákat jelent, amelyek nem viselik meg nagymértékben a szervezetünket, alacsonyabb hőfokon működnek, illetve más úton fejtik ki jótékony hatásukat. Gyakori, hogy az ilyen szaunák stimulálják az agyat és az idegközpontokat kellemes zenével, illatokkal, fényekkel és a már régóta ismert gyógynövények jótékony erejével hatnak szervezetünkre. Ebből kifolyólag az idősebb, esetleg legyengült szervezetű emberek és gyermekek is teljes biztonsággal használhatják. A kabin hőmérséklete 45-60 fok körüli, a levegő páratartalma általában 20 %-os. Ezen a hőmérsékleten és párán megnyílnak a bőr pórusai, elkezdődik salaktalanítás, méregtelenítés.


Ha van véleménye, kérdése a cikkel kapcsolatban, szóljon hozzá a Facebookon. Kattintson ide