Aktuális akciók
Őszi akciókŐszi akciók További ajánlatok

Így pótoljuk a D-vitamint természetesen

2017. 10. 18. 07:30
Forrás: termalfurdo.hu
Egészség
A D az új C-vitamin! – ilyen és ehhez hasonló hangzatos főcímeket olvashatunk egy ideje a magazinokban. Ha az állítás némiképp hatásvadász és hamiskás is, az biztos, hogy a D-vitamin nélkülözhetetlen a szervezet számára és mivel télen a napfényből kevesebb jut, valahogy pótolni kell. Összegyűjtöttünk néhány természetes D-vitamin pótlékot, válogassanak közülük!
Nyáron szervezetünk napi D-vitamin igényének ellátásához elegendő, ha rendszeresen napfény éri bőrünket. Ez mind jó, nyáron élvezzük is a napfényt, de a keletkezett D-vitamin nyáron, ideális körülmények között is csak szervezetünk D-vitamin igényének körülbelül 90 százalékát fedezi. A D-vitaminra azért van szükség, mert elősegíti a kalcium felszívódását, tárolását, továbbá szabályozza a vér kalciumszintjét. Ha megfelelő mennyiségű D-vitamin van jelen szervezetünkben, akkor az nemcsak a csontok egészségére van jótékony hatással, hanem elősegíti az izmok megfelelő működését is.
Nagyon sokáig a D-vitamin téli pótlásának elég kellemetlen módját választották, főleg a gyerekek nem örültek neki. Bár a Micimackóból tudjuk, hogy ezt szeretik a tigrisek, azért azzal is tisztában kell lennünk, hogy a csukamájolaj – bármilyen kiváló D-vitamin forrás is – nem túl jóízű itóka. Pedig még a XIX. század második felében is a csukamájolaj volt az általánosan elterjedt orvosság, melyet elsősorban csonterősítés és az általános egészség megőrzése céljából gyakorta alkalmaztak. Csak a XX. században derült fény arra, hogy a csukamájolaj gyógyító hatása a benne lévő D-vitaminnak tudható be.
Ma is használjuk a halolajat, de azt is tudjuk, hogy a sós és édes vízi halak, illetve a belőlük előállított termékek nagyon sok D-vitamint tartalmaznak. A D-vitaminban leggazdagabb halfajok a hering, tonhal, harcsa, sügér, ponty, csuka, compó, pisztráng, lazac és az angolna. A halak és a gombák mellett a D-vitamin megtalálható még néhány állati eredetű élelmiszerben, a tejben, a vajban és a belsőségekben, például a májban. A tojás is remek választás, ha a D-vitamin pótlásáról van szó; két nagy darabban a napi szükséglet nyolcada is benne lehet. A tojásban egyébként jelentős mennyiségű még az A-, a B2-, és az E-vitamin is, valamint a karotint karotinban gazdag.
A D-vitamin legjobb növényi forrásai a gombák és a kakaó. A gombák kiváló és egyedülálló D-vitaminforrások, a legnagyobb mennyiségben közülük is a friss vagy szárított vargányagomba tartalmazza a legtöbb anyagot. Jelentőségük, azért is kimagasló, mert a vegán táplálkozást folytató emberek egyetlen igazán jelentős élelmi D-vitamin-forrásának számítanak.
Hasznos még a tofu, amely egy kínai eredetű élelmiszer, melyet szójatej megaltatásával és a visszamaradt „túró” összenyomásával készítenek. Ásványi anyagokban és vitaminokban gazdag, remek D-vitamin forrás. Dietetikai szempontból jelentős tulajdonsága, hogy energiaszegény, koleszterinmentes fehérjét biztosít a szervezet számára.