100 éve született a Gellért fürdő dívája
Tolnay Klári ma már kuriózumnak számító fürdőruhás fotóját Pusztai Sándor, a Gellért fürdő úszómestere készítette.
Tolnay Klári (1914-1998) a XX. század egyik legnagyobb magyar színésznője volt, akit 1945-48 között titkolt szerelmi viszony fűzött Márai Sándorhoz. Leghíresebb filmszerepei:
-
Meseautó (1934) - Sári
-
Déryné (1951) - Déryné
-
Mese a 12 találatról (1956) - Bartháné, patikus
-
Pacsirta (1963) - Tóni, Vajkayné
-
Apa (1966) - Anya
-
Jó estét nyár, jó estét szerelem (1972) - Juhászné
-
Fekete gyémántok (1976) - Theudelinda grófnő
Az úszómester az 1930-as években több híres személyiséget is megörökített, akik a Gellértbe jártak strandolni. Ezek a fotók ma már különlegességnek számítanak. Megmutatják, hogy a fürdők, strandok maguk is különleges helyek voltak, ahol a társadalmi ranglétra minden tagja megfordult.
Ezekből a fotókból a Gellértben már kiállítást is szerveztek. Érdekes adalékokkal szolgált Kincses Károly fotómuzeológus a fényképek keletkezéséről, melyből megismerhetjük a korabeli fürdőéletet.
"Volt egyszer egy vidéki polgárfiú a keleti végeken, akinek szülei jóvoltából nem ment rosszul a sora, azok ugyanis különböző strandokat, fürdőket üzemeltettek, míg csak tönkre nem mentek. S akkor a fiú, történetünk főszereplője beállt mások fürdőjébe úszómesternek. Fiatalabb olvasók számára: az ezerkilencszázhúszas, -harmincas évek úszómestere nem az a fehérruhás személy volt, aki a medence mellett végigunatkozta a munkaidejét, hanem személyiség, aki a fürdőzők kényelmét, ottlétét biztosította. A fürdő talán legfontosabb személyének számított.
Nos, ez az ember nem csak a dolgát tette évtizedeken keresztül, hanem valami ködös, magában sem pontosan tisztázott céllal sok-sok éven át fényképezte a fürdőben megjelent ismert személyiségeket. Így maradt meg nekünk neglizsében Karinthy Frigyes és Heltai Jenő, Klebelsberg Kunó és ifj. Horthy Miklós, Keresztes-Fischer és Apponyi, Tolnay Klári és Alpár Gitta, hogy csak néhányat soroljak a több száz híresség közül.
Nem a voyeur fényképész teljesítménye a legfigyelemreméltóbb ebben az egészben, hanem az a nagyon egységes, nagyon érdekes végeredmény, mely egy speciális metszetét adja a Gellért- és a Széchenyi-fürdőkben a két világháború között megfordult arisztokratáknak, politikusoknak, művészeknek. S most, amikor amúgy is az újheroizálás, az ájult, kritikátlan idealizálás korát éljük, üdítő ezeket az embereket csak embernek is látni."
Termálfürdő.net