Pünkösdi királyválasztás fürdőnadrágban
A magyar fürdőknek nagy szerepük van a népszokások életben tartásában. Ezzel párhuzamosan a külföldi vendégek ide csábításában is szerepe lehet egy-egy néphagyomány újraélesztésnek. Jó példa erre a pünkösdi királyválasztás, amelynek XXI. századi változata fürdőnadrágban zajlik majd Sárváron. - mondta Vancsura Miklós, a helyi fürdő vezetője.
Bármilyen furcsa is, a hazai fürdőknek jelentős szerepük lehet abban, hogy a magyar népszokások életben maradjanak, ünnepeink pedig ne üresedjenek ki teljesen. A magyarok jelentős része nem otthon tartózkodik a jeles napok, hosszú hétvégék alatt. Sokan ezeket az időpontokat használják ki pihenésre, utazásra. Vancsura szerint ma még kevés az olyan fürdő, amely az ilyen a hétvégéken igyekszik a hagyományőrzés fontosságára is felhívni a figyelmet. Néhányan már együttműködnek a helyi művelődési házakkal, népszokások szakértőit is bevonják a programok összeállításába. Jó példa erre a sárvári fürdő, ahol pünkösdi királyválasztást tartanak. A verseny nyertese egy évig ingyen járhat a település fürdőjébe.
A játékos királyválasztást azért szervezik meg Sárváron, mert fontosnak tartják, hogy rávilágítsanak arra, hogy az ünnepekre való közös hangolódás, a közös tevékenységek, érzelmileg gazdagabbá tesznek bennünket. Hatással vannak szociális viselkedésünkre, a néphagyományok ápolása segít abban alkotó kölcsönhatásban éljünk a természettel, ráérezünk múlt értékeire, a környezetért érzett felelősségre. Ráadásul a külföldi turistáknak is adhat valami olyan értéket a rendezvény, amely később arra sarkalja őket, hogy ismét látogassanak el majd a településre. - mondta Vancsura Miklós, a fürdő igazgatója.
Szerinte a legtöbb fürdő ezen a hétvégén nem ad nagyobb árkedvezményt belépőiből, ehelyett színes programokkal igyekszik rávenni az embereket arra, hogy utazzanak el valamelyik fürdőbe. A szakember idézi a Magyar Fürdőszövetség közleményét is, amely rávilágít arra, hogy ugyan jól teljesítenek a hazai fürdők, de a pünkösdhöz hasonló hosszú hétvégékre, a nyári szezon jó kihasználására van szükségük ahhoz, hogy bevételeiket növelni tudják. Az elmúlt évben a Magyar Fürdőszövetség felmérése alapján, amelybe 50 fürdő szolgáltatott adatot, 14,1 millió látogató fordult meg a vizsgált fürdőkben, a látogatószám 45 százaléka koncentrálódott a nyári strandszezon 4 hónapjára. A fürdők az idei strandszezonban 3 százalékos növekedést várnak, terveik szerint elérik a 6,5 milliós látogatószámot. A fürdőknek nagy szükségük van a jó időre, mivel a szokatlanul hosszú tél az idei évkezdet forgalmát 15 százalékkal vetette vissza, és ez csak hosszú nyári strandszezonnal hozható be.
Turizmus.com