Aktuális akciók
Karácsonyi ajándéktippekKarácsonyi ajándéktippek Fürdőbelépő ajándékbaFürdőbelépő ajándékba

Így lehet igazán hatékony és egészséges a szaunázás

2020. 09. 02. 13:23
Szerző: Zelenák János  Forrás: termalfurdo.hu
Szauna
Egyre nagyobb divat a szaunázás, egyre több helyen szerveznek szaunaprogramokat. Sokan választják az egészségtámogatásnak és a kikapcsolódásnak ezt a formáját. Ám a szaunázásnak is megvannak azok a szabályai, módszerei, titkai, melyeket érdemes megismerni és betartani a tökéletes és egészséges szaunaélmény érdekében.

Íme a legfontosabb tudnivalók kezdő szaunázók számára, akik csak most tervezik a szaunázást, vagy még nem mélyültek el túlságosan ebben a világban.

 

Az alábbi tippek szakértőtől származnak és azt segítik elő, hogy a szaunással töltött idő mind a fizikai, mind a mentális egészségünket a lehető leghatékonyabban szolgálja, a szaunaélmény pedig a legteljesebb legyen.

 

Szaunázás előtt

Szaunázás tervezése, avagy szánjunk rá elég időt
 

A szaunázás nem csak a testi, de a lelki egészségünkről is szól, a pihenésről, kikapcsolódásról. Szánjunk elegendő időt a szaunázásra, tudatosítsuk magunkban, hogy ez egy több órás elfoglaltság. Ha csak rövid idő áll rendelkezésünkre, inkább halasszuk el a szauna meglátogatását egy olyan időpontra, mikor rohanás nélkül, stresszmentesen tudjuk átadni magunkat az élvezetnek.


Fizikailag is lazuljunk el
 

Fontos, hogy ne csak lelkileg, de testileg is nyugalmi állapotban kezdjük a szaunázást. Sportolás, aktív testmozgás, megerőltető munka végzése után szánjunk fél órát arra, hogy szervezetünk megnyugodjon, és csak ez után szaunázzunk. Az aktív testmozgás más módon terheli a szervezetet, mint a szauna.
 

Hagyjuk otthon a felesleges dolgokat
 

A szauna a természetes egészségtámogatás fellegvára - hagyjunk hát otthon mindent, ami nem természetes, hisz itt úgysem lesz szükség rájuk. Lehetőleg kerüljük a smink és az illatszerek használatát, és óvatosan bánjunk az ékszerekkel is. Ezek ugyanis veszélyesek lehetnek, átforrósodva égethetik bőrünket, akár égési érüléseket is okozhatnak.


Hagyjuk otthon a gondjainkat, napi problémáinkat is, a szaunázás az a pár óra, mikor csak az számít, ami akkor és ott történik.


Étkezés és folyadékbevitel
 

A szaunába ne érkezzünk se jóllakottan, se éhgyomorra. A szaunázás kicsit olyan, mint az edzés, dolgoztatja és edzi a szervezetünket, a szívet, a keringési rendszert. Az edzéshez pedig energia kell, azt pedig első sorban a vérben lévő cukor felhasználásával nyeri a szervezet. Ha éhgyomorra szaunázunk, akkor előfordulhat, hogy nincs elég cukor a vérben, sőt, a vércukorszint jelentős esése rosszullétet, akár ájulást is okozhat.

 

Ha viszont tele van a gyomrunk nehéz ételekkel, maga az emésztés is túlságosan sok energiát von el a szervezettől, így kevésbé lesz élvezetes és egészséges a szaunázás.

A jó megoldás az, ha szaunázás előtt néhány órával könnyű, de tartalmas ételeket fogyasztunk.

 

Ügyelni kell a folyadékbevitelre is, hiszen a szaunázás során az izzadtsággal nagyon sok víz távozik a szervezetünkből. Ha szaunázást tervezünk, már előtte egész nap figyeljünk arra, hogy rendszeresen igyunk megfelelő mennyiségű vizet, töltsük fel a szervezet vízháztartását. Nem érdemes egyszerre sok vizet inni, helyette a rendszeres kortyolgatás a jó megoldás. Szaunázás közben is fogyasszunk sok folyadékot, limonádét (ami a cukor miatt is hasznos lehet), vagy izotóniás italokat.


Az öltözék
 

A szaunázás akkor egészséges, ha a test szabadon tud érintkezni a hővel, akadálytalanul tud szellőzni, izzadni. Ezért az egészséges szaunázás fürdőruha nélkül történik. Bár sokan gondolják hogy Magyarországon a fürdőruhamentes szaunázás kevésbé elérhető, valójában egyre több olyan hely van ahol ezt megtehetjük, sőt, több profi szaunás helyen a fürdőruha viselését tiltja is a házirend. 

 

Ugyanakkor természetes anyagból készült tiszta lepedővel eltakarhatjuk a testünk egyes részeit, ha így komfortosabban érezzük magunkat, sok helyen e célból lehet is bérelni lepedőket. Ekkor is törekedjünk rá, hogy a bőrünk minél nagyobb felületéről, minél könnyebben tudjon elpárologni az izzadság.

 

A szaunavilágok nem naturista helyek, a fentiekből nem következik az, hogy meztelenül kell sétálgatnunk a szaunavilág területén (bár ezt általában semmi nem tiltja), lepedővel vagy törölközővel takarhatjuk a testünket, bizonyos helyzetekben illik is ezt tennünk. Erről ebben a cikkben bővebben is írtunk: Ezért jobb fürdőruha nélkül szaunázni.

 

A szaunában minden esetben legyen a teljes testünk alatt lepedő, soha ne izzadjunk a fára. Ez azt jelenti, hogy a lábunk alá is szükséges a lepedőt teríteni. Ha valaki nem szeretné a magára tekert lepedőt levenni ebből a célból, bátran vigyen be egy második lepedőt vagy egy kisméretű törölközőt a lába alá.

 

A papucsot, könyvet, újságot, és minden más oda nem való vagy nem természetes tárgyat hagyjuk a szaunán kívül.


Zuhanyozzunk előtte
 

Mielőtt a szaunába lépünk, minden alkalommal zuhanyozzunk le, hogy a bőrünk minél tisztább legyen, a lehető legkevesebb vegyszer és szennyeződés maradjon rajta. A szaunába ugyanakkor száraz testtel lepjünk, tehát zuhanyozás után alaposan törölközzünk meg.

 

Ha valaki nagyon nehezen és nagyon keveset izzad, elképzelhető hogy a szaunában sokáig száraz bőrrel ülve égetőnek fogja érezni a forró levegőt. Az ő esetükben zuhanyzás után komfortosabb lehet enyhén nedves bőrrel menni a szaunába mindaddig, amíg a szervezetük meg nem tanulja az izzadást.

 

Füstrituálé egy szaunaprogramon

Füstrituálé egy szaunaprogramon
 

Szaunázás alatt

Mikor a szaunába lépünk
 

Győződjünk meg róla, hogy éppen nem zajlik szaunaprogram, mielőtt belépünk a szaunába. Ha éppen program van, várjuk meg a végét, ne zavarjuk a szaunamestert és a programon résztvevőket.

 

Gondoljuk végig, hogy hova szeretnénk ülni. A legtöbb szaunában több magasságban is vannak padok. A magasabb helyeken nagyobb a meleg, intenzívebb a szauna hatása, többször éri testünket nagyobb forróság.

 

A szauna edzi a szervezetet, így minél többször szaunázunk, annál jobban bírjuk majd a forróbb élményeket is, és saját testünk jelzéseire figyelve pontosan fogjuk tudni, mire van szükségünk.

 

Kezdőként törekedjünk a fokozatosságra, első alkalommal inkább alacsonyabb padra üljünk, majd a második, harmadik szaunamenetben próbáljuk ki a magasabb helyeket.

 

Nyugodtan, de határozottan és gyorsan lépjünk be a szaunába, úgy, hogy az ajtó minél rövidebb ideig legyen nyitva. Terítsük le szaunalepedőnket arra a helyre ahova ülni szeretnénk úgy, hogy teljesen beborítsa a padot és jusson belőle a lábunk alá is, majd foglaljunk helyet. 

 

A szaunában
 

A szaunában jellemzően 12-15 perc időt töltünk egyszerre, ezt nevezzük szaunamenetnek. Semmiképpen ne mászkáljunk ki-be, a sok rövid, pár perces szaunázásnak nincs sok értelme és zavarhatja a többi szaunázót is.

A bent töltött időt homokórával mérhetjük. Ha beléptünk a szaunába, keressünk egy homokórát a szauna belső falán, és fordítsuk meg. Ha már korábban megfordította valaki, figyeljük meg hol áll a homokóra mikor belépünk, és fordítsuk majd át, ha lepergett, ebből tudjuk majd számítani a saját bent töltött időnket.
 

Szaunázás közben figyeljük a testünk jelzéseit. Ez nem verseny, ha kényelmetlenül érezzük magunkat, hagyjuk el a kabint, fejezzük be a szaunamenetet. Sok esetben a kellemetlen érzés oka nem a meleg, hanem a kabinok elégtelen szellőzése miatt fellépő oxigénhiány. Ez egy kicsit türelmetlen, „topogós”, izgő-mozgó tevékenységre késztető állapot, ekkor is érdemes kimenni a szaunából, esetleg szólni az ott dolgozóknak, hogy szellőztessék át a kabint.

Szaunázás közben törekedjünk rá, hogy beszélgetéssel, oda nem illő tevékenységekkel ne zavarjuk a többi szaunázó nyugalmát. Ne bámészkodjunk, de ne is feszélyezzük magunkat. Élvezzük a test és lélek szabadságát, viselkedjünk természetesen.

Ha túlságosan magas padon ülünk, nyugodtan üljünk át egy alacsonyabb helyre, de törekedjünk rá, hogy ne sokszor változtassuk a helyünket.

 

Semmiképpen ne tornázzunk, ne használjunk dörzskefét vagy más hasonló eszközt. Szaunában soha ne együnk vagy igyunk, ha nagyon szomjasok vagyunk, inkább hagyjuk el a kabint. Szaunázás előtt és alatt semmiképpen ne fogyasszunk alkoholt.

 

Évről évre egyre több helyen találunk hazánkban is textilmentes szaunavilágot, illetve nagyobb hagyományokkal rendelkező helyeken

biztosan találunk majd legalább textilmentes részleget. Ez minden esetben azt jelenti, hogy az adott szaunában tilos a fürdőruha viselése,

viszont szaunalepedőt, törölközőt viselhetünk a testünk köré csavarva.
 

Ugyanakkor ilyen helyeken előfordulhat, hogy lesznek olyanok, akik ezektől is megszabadulnak és teljesen meztelenül szaunáznak. Bár eleinte van, aki idegenkedik a meztelenségtől, nagyon hamar meg lehet szokni ezt a természetes állapotot. Ha zavarban vagyunk, tekerjünk lepedőt magunk köré. Ne feledjük, hogy a szauna nem naturista hely, a szaunában, wellnessben nem a meztelenség kedvéért vagyunk ruhátlanul. Azért vagyunk ruha nélkül, mert ezt a létesítményt így helyes és egészséges használni – hasonlóan ahhoz, hogy fürdőruhában úszunk az uszodában, nem farmerban és pólóban. A megfelelő helyen a megfelelő öltözékben vagyunk, ezért is természetes és kényelmes a ruhátlan szaunázás. A tapasztalatok szerint nagyon rövid ideig tart az esetleges kezdeti zavar. Ezt megéri leküzdeni, hiszen a szaunák világa sok csodás élményt rejt, különösen mióta profi szaunamesterek ezerféle módját ismerik a szórakoztatásnak, egészségtámogatásnak. A szaunamesterek segítenek a kezdeti zavar, tanácstalanság leküzdésében is, keressük őket bátran és kérjünk tőlük segítséget.

 

Locsoljunk?
 

Nagyon sok szaunában a vendégek számára nem engedélyezett a kövek locsolása illetve illóolajok használata, ezt inkább bízzuk a profin képzett szaunamesterekre.

Ha olyan helyen járunk ahol ez nem tilos, és szeretnénk vizet locsolni a kövekre, akkor a szaunában mindenkit kérdezzünk meg, ez zavarná-e őket. Ha valaki nem szeretné, tartsuk tiszteletben a kérést. Bánjunk óvatosan a mennyiséggel, a szaunában egy kevés vízből is egészen sok forró gőz keletkezhet. Ha természetes illóolajat szeretnénk használni, kérjünk segítséget a szaunamesterektől. A jó minőségű aromaterápiás illatok sérülékenyek, jég vagy ennek hiányában víz segítségével különleges módon kell alkalmazni azokat, melyre a szaunamesterek ki vannak képezve. Mesterséges anyagokat, kemikáliákat, mindenféle „szaunaillatokat” inkább ne használjunk.
 

Figyeljünk egymásra
 

Ha valaki nem tartaná be a szabályokat, gondoljunk arra, hogy mi sem mindig ismertük a helyes és egészséges szaunázás szabályait. Általában ha valaki nem tartja be ezeket, az csupán annak a jele, hogy nem ismeri őket, így kritika helyett finoman figyelmeztessük, segítsünk neki megismerni, megtanulni, élvezni a szauna adta örömeket, hiszen ő is ezért jött a szaunába - mint mindenki más.

Ha észrevesszük, hogy valaki rosszul lett azonnal segítsünk neki, kísérjük ki és hívjunk segítséget.
 

Ha szaunaprogramon veszünk részt
 

A szaunaprogram, felöntés vagy szeánsz egy szaunamester által vezetett 12-15 perces program. A program alatt a szaunamester jeget, vizet helyez a kövekre, természetes illóolajokkal, gyógynövényekkel, bőrápoló szerekkel kényeztet. Legyezéstechnikájával különböző erősségű és irányú légmozgással segíti a szauna jótékony hatásainak maximalizálását. A programok témája,  zenéje, hangulata, felépítése, esetleg története segíti a testi-lelki kikapcsolódást.

A szaunaprogramok előre meghatározott időpontban kezdődnek, és általában külön térítés ellenében vehetünk részt ezeket. A vendégek a program megkezdése előtt a szaunán kívül várakoznak, majd a szaunamester utasítására együtt lépnek a szaunába. A program alatt bármikor kimehetünk, de vissza már ne menjünk. A programoknak nagyon sok típusa van, kérdezzük a szaunamestereket bátran! A szaunaprogramok alatt kövessük a szaunamester utasításait!

 

Legyezés a szaunában - a jó mesterek számtalan látványos és hatékony módszert ismernek a levegő mozgatására

Legyezés a szaunában
A jó mesterek számtalan látványos és hatékony módszert ismernek a levegő mozgatására


Kilépés a kabinból

 

Ha ki szeretnénk menni a szaunából, óvatosan álljunk fel, számítva arra, hogy megszédülhetünk egy pillanatra. Aki fekve szaunázik, először üljön fel pár másodpercre, mielőtt felállna. Felállás után szintén álljunk meg egy pár másodpercre, mielőtt elindulunk, majd lassan hagyjuk el a kabint úgy, hogy az ajtót csak a szükséges ideig tartsuk nyitva. Ha megszédülünk, álljunk meg egy pillanatra.

Kifelé menet vigyünk magunkkal mindent, amit bevittünk a szaunába, semmiképpen ne hagyjunk bent átizzadt lepedőt vagy törölközőt, ne foglaljuk a helyünket.

 

Szaunázás után

Szaunázás után a lehűlési és pihenési fázis következik. Lehűlhetünk kíméletes, lassú módon, a szabad levegőn sétálva, vehetünk hideg zuhanyt, és persze beugorhatunk a hideg vizű csobbanóba, télen akár a hóban is hempereghetünk a helytől függően.

Fontos, hogy mielőtt a csobbanóba, vagy bármilyen medencébe indulunk, feltétlenül zuhanyozzunk le, az izzadtságunkkal ne terheljük a medence vizét. A zuhanyzás azért is fontos, mert a szervezetünkből távozó méreganyagok a szaunázást követően vissza is tudnak szívódni a bőrbe, ezért érdemes azokat lemosni.

 

Lehülés
 

A lehűlési módok között a legfontosabb különbség, hogy minél gyorsabb és intenzívebb a lehűlés, annál jobban edzi - de fárasztja is a szervezetet. Kezdőknek javasolt itt is a fokozatosság. Az első menet után langyos zuhany, majd pihenés, aztán a többi menet után már lehet intenzívebb lehűlési formákat is kipróbálni. Ha csobbanóba, hideg vízbe mártózva szeretnénk lehűlni, először a jobb-bal csuklónkat, jobb-bal bokánkat merítsük a vízbe, hogy a szervezet fel tudjon készülni arra, ami vár rá – és csak ezek után ereszkedjünk a hideg vízbe.

Ne feledkezzünk meg a folyadékpótlásról sem.

 

Pihenés

 

Fontos a szaunázás után a pihenés is, fő szabályként legalább annyit pihenjünk a szaunázást követően, mint amennyi időt a szaunában töltöttünk. A szervezet számára kellemesen pihentető, ha fekvő helyzetben a térd és a szív egy vonalban van.

Pihenés után pedig jöhet a következő szaunamenet! Kezdőként háromnál több szaunamenet egyszerre nem javasolt, idővel pedig pontosan érezni fogjuk, mit kíván a szervezetünk.

 

 

A cikk az aufguss.hu szakmai támogatásával készült, szakértő Zelenák János

Még többet olvashat szaunázásról itt:  Facebook.com/aufguss.hu

A legnagyobb hazai szaunás közösséget pedig ebben a csoportban találja: facebook.com/groups/SzaunaVilag

 

 

Iratkozzon fel értesítéseinkre, hogy ne maradjon le a fürdőkkel, fürdővárosokkal kapcsolatos legfontosabb és legfrissebb hírekről! Kattintson az alábbi gombra...